Geplaatst: Gisteren om 06:111 d We hadde tot 5 juni iets van 40 ostara planten. 20 in september geplant en 20 medio mei. Die gaven vruchten die er goed uitzagen en steeds wat bitter smaakten en soms ook zoet. Als ik ze langer liet hangen om nog zoeter te worden werden ze of opgevreten of waren ze verrot. Ik heb weinig verstand van aardbeien dus ik kneep er altijd zachtjes in en als ze een beetje en volledig diep rood waren plukte ik ze. Een enkeling was overigens wel zoet maar het meeste smaakte naar supermarkt aardbei.Toen proefde ik van een andere tuinmevrouw een paar korona aardbeien en die waren echt groot en zoals ik een aardbei zelden of nooit geproefd heb zo lekker. Uiteindelijk op 5-7 juni van die frigo planten neergezet. 10 Favori, 10 Daroyal, 20 Korona en 40 Maxim. Die maxims hebben meer tijd nodig, maar al die andere hebben inmiddels schitterende, diep rode en echt grote vruchten. En ze smaken allemaal zoals die Ostara's. Een enkele is wel lekker en ze lijken een tikje zoeter maar in het algemeen is het zwaar teleurstellend. Zeker aangezien het hier in het Zeeuwse echt al wekenlang echt extreem zonnig is en de aardbeien zeker 10 uur per dag (ik denk wel meer) in de zon staan. Er is geen schaduw.De grond is leem, er zit een vrij dikke mulch over (hennep) en van elke ochtend water in een droge periode als deze ben ik over gestapt op eens in de twee of drie dagen (wel sinds kort). De grond blijft ietwat vochtig, de planten zien er prima uit dus dat lijkt voldoende. Ook zit er om de meeste aardbeien van die zakjes met heel fijne maas om slakken en ander gespuis tegen te houden wat echt perfect werkt tot nu toe: geen enkele vertoont enige vraatschade.Ik heb die Ostara's nooit echt bemest maar heb dat met deze wel gedaan. Eerst gewone aardbeien mest en toen bloempjes kwam wat extra fosfor en kalium maar ik hou het graag bescheiden dus zeker niet teveel. En kieseriet (MgO). Bij het planten is er potgrond bij gedaan en voordat de planten werden gezet is er ook de nodige potgrond doorheen gemengd. Wat mij opviel bij het diepe spitten dat ik door de hele tuin heb gedaan is dat je zo goed als geen worm tegenkwam....en weinig humus (vandaar die portgrond ook).Etc. Enig die waarom dit zo gaat? Ik snap dat het zonder een sample van de grond gokken is, maar heeft iemand iets dergelijks meegemaakt? Zouden het micronutrienten zijn (er is geen compost gebruikt). Als je dit had, wat was dan de oplossing.Voor nu vermoed ik dus micronutrienten en we gaan in het najaar en volgend voorjaar compost gebruiken. Zien of dat alles helpt. Voor dit jaar geef ik het een beetje op.Edit: in een plantenbak bestemd voor palmen (Trachicarpus Fortuneii en Wagnerianus) heb ik onder deze nog jonge palmpjes ook Ostara's geplant dit jaar in april. De grond is daar zeer zandig met een beejte klei en veel potgrond. Als je het de ene dag flink bewaterd is het de volgende dag in de bovenste 10 cm echt droog. Want moet ook geschikt zijn voor droogte minnaars die er ook staan. Maar die palmen houden echt wel van water dus die krijgen ook echt eens per twee drie dagen water. Die aardbeien ook. Ook hier hetzelfde bemest etc. De aardbeiplanten staan er fris en vrolijk bij, zitten vol bloemen en aardbeien die er prima uitzien. Smaak niet om over naar huis te schrijven maar toch niet bitter. Eerder geen diepe zoete smaak maar soms wel oke...dus ik doe overal iets fout. gisteren om 06:531 d aangepast door Jorginho Toevoeging
Geplaatst: Gisteren om 10:041 d Ik weet niet zeker dat jij degene bent, die iets fout doet.Ik ben dit jaar ook helemaal niet tevreden over mijn aardbeien.Ze smaken niet hetzelfde als vorig jaar, groeien ook minder goed, krijgen geen goed wortelstelsel.Ik had ook frigoplanten, ik doe alles hetzelfde als voorgaande jaren, maar ze zijn gewoon niet goed.Hoe gaat het bij jou @Petrasmoestuin ?We hebben tenslotte de aardbeiplantjes samen ingekocht.
Geplaatst: Gisteren om 10:391 d Auteur Ik kom net van de moestuin af en drie op zich echt rijp ogende aardbeien geplukt die gewoon weer niet zo smaakten. Laten we zeggen "supermarkt-zoet"....Maar er was een vierde (een korona) die er op zich precies zo uitzag, heel groot was (echt een joekel van een aardbei) en...wel geweldig lekker was. Andere korona's ook geproefd maar weer hetzelfde verhaal.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Op 14-7-2026 om 12:04, Rookie zei:aardbeiplantjesBij mij ook niets. Ik geloof dat ik 2 aardbeien heb geplukt. Maar ik moet toegeven dat ik ze een beetje vergeten ben. Deels staan ze op het terras waar het erg warm is en de andere achter de kas, waar ik niet gemakkelijk kan lopen en bukken. Volgend jaar zet ik ze daar niet meer. Ik moet steeds langs mijn uitpuilende Mashua en de rozen die weer naar voren vallen en ze hadden bij mij op het terras niet genoeg water gekregen en verdroogd, de paar aardbeien die eraan hingen. 3 uren geleden3 u aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Kan je misschien wat foto's plaatsen van de aardbeien planten, om te zien hoe die erbij staan?En foto's van de aardbeien die je plukt?Op 14-7-2026 om 08:11, Jorginho zei:De grond is leem, er zit een vrij dikke mulch over (hennep) en van elke ochtend water in een droge periode als deze ben ik over gestapt op eens in de twee of drie dagen (wel sinds kort).Dit is in iedergeval een goede stap, te veel water kan waterige aardbeien opleveren en minder geconcentreerde suikers.Op 14-7-2026 om 08:11, Jorginho zei:Uiteindelijk op 5-7 juni van die frigo planten neergezet. 10 Favori, 10 Daroyal, 20 Korona en 40 Maxim... Tja 5 weken staan de in de grond. En leveren nu al aardbeien op, terwijl het wortelgestel waarschijnlijk nog maar klein is. Juni is natuurlijk best laat om dit aan te planten. Zou dit eerder in maart of iets gedaan hebben, waardoor ze zeker 3maanden kunnen wortelen en op kracht kunnen komen?Vraag me af of dan elke plant al wel 20 mooie grote bladeren hebben. zonnepanelen om energy op te doen om suikers te vormen. Maar denk ook de vollwassenheid en de plantgezondheid van de plant wat de smaak beinvloed.Voedingsstoffen zou ik wat terughoudender mee zijn, gewoon compost in het voorjaar. En tijdens produceren van aardbeien niet te veel stikstof, en ook niet te veel kalium kan beide de smaak milder maken.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Auteur Even over de reacties: dank allemaal.Vandaag hebben we ze maar geplukt en het viel alles mee. Ik snap niet waarom het huidje toch vaak bitter is. Van binnen zijn ze zoet en er zijn er genoeg die gewoon echt heel heel lekker zijn.Hoewel de Korona het vaakst lekker en ook echt goed zoet was, vonden we in een blinde test de Favori het lekkerste. Die smaak heeft meer diepte of zo of meer schakering (althans in ons geval).Daroyal is ook anders dan Korona maar ook (als ie goed is) wat ons betreft erg lekker maar ook echt een smaak. Niet een palet. Maar goed: we baseren ons op 4 Favori aardbeien, 10 Korona's en ook 10 Daroyal.@ Rorror: ik denk dat veel wat je schrijft klopt, alleen in maart interesseerde die volkstuin me niet zoveel. Dat kwam in mei en aardbeien pas eind mei toen ik Korona's proefde die echt voortreffelijk waren. Dus een week later heb ik die frigoplanten gekocht. Bladeren hebben ze niet veel, per plant een stuk of 6-10 zeker geen 20. Maarrr....dat geldt niet voor die Ostara's (deels). die staan er al sinds september en hebben meer bladeren en zien er goed uit. Geen twintig maar wel 10-15 denk ik. Die smaken ook zo.Ik heb ook van die Gigantella Maxims. Zelfde moment geplaatst en nu was er een deels bijna rijp, deels niet maar ik zag er een klein hapje uit. Nu kan het echt toeval zijn, het is er maar een. Maar het bijna rijpe deel was ook wel al echt goed van smaak. Niks bitters maar nog niet heel zoet maar wel sappig. Hopen dat die wel goed zijn. Wat een joekels van aardbeien zitten er tussen zeg en het gaat wel hard met zo ongelooflijk veel zon de laatste drie weken.Maar goed meestal zie je (dat las ik) dat het tweede jaar veel beter gaat. Compost ben ik aan het maken (hot composting, gaat echt als een trein zeg!) en dat gaat er in het najaar op en in het voorjaar want veel humus zit er dus niet in de grond. 1 uur geleden1 u aangepast door Jorginho
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur 2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Bij mij ook niets. Ik geloof dat ik 2 aardbeien heb geplukt. Maar ik moet toegeven dat ik ze een beetje vergeten ben. Deels staan ze op het terras waar het erg warm is en de andere achter de kas, waar ik niet gemakkelijk kan lopen en bukken. Volgend jaar zet ik ze daar niet meer. Ik moet steeds langs mijn uitpuilende Mashua en de rozen die weer naar voren vallen en ze hadden bij mij op het terras niet genoeg water gekregen en verdroogd, de paar aardbeien die eraan hingen.Hier in Middelburg was het dagen achtereen rond de 35 C overdag en daar heb ik voor hitte begon rekening mee gehouden en witte grote denkbedovertrekken (Action) eroverheen gespannen. Ik zag in de volkstuin hoe de aardbeiplantjes zelf er al heel snel zieltogend uitzagen. Bij mij bleven ze heel fris en groen gelukkig, Dus schaduwdoeken of vergelijkbare middelen helpen echt wel.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Kan je wel nog foto plaatsen hoe ze er uit zien?Proef je trouwens direct nadat ze van de plant afkomen, tijdens de middag hitte? Of 's ochtends direct?Misschien even als test een deel plukken, koel bewaren in koelkast en de volgende dag proeven?Ik vind b.v aardbeien die in de hete zon hebben gehangen en dan plukken en direct opeten, minder lekker dan als ze in de koelkast hebben gelegen.
Geplaatst: 10 minuten geleden10 min Auteur Van de aardbeiplantjes niet, zie mijn introductie (op de bestemde pagina waar je jezelf introduceert) voor foto's waar ze al goed in bloem staan. Van de aardbeien zelf heb ik wel foto's. De eerste oogst moet wel op de foto natuurlijk.Zie hier: https://www.moestuinforum.nl/topic/58135-nieuw-en-zal-me-ook-even-voorstellen/#comment-585908Zoals je ziet zijn er toch echt veel meer bladeren dan ik inschatte tenzij een groep van bladeren als een telt. We komen toch wel 20+ blaadjes per plant toch? Die maxims zijn later gezet en hebben eerder 10 bladeren, maar dat is ook alweer 2-3 weken geleden denk ik. Deze twee soorten waren frigo plantjes dus er groeide nog niks qua blad toen ze geplant werden.We eten ze zo van de plant, ik proef eerst even voordat ik verder ga met plukken namelijk. De koelkast halen ze niet eens haha .We hebben hier ook twee kinderen van 7 (zoontje en beste vriendje die hier tijdens de vakantie hele dagen is) en dan zijn aardbeien, zeker als het in totaal drie bakjes zijn zo op. Vandaag was het uit de middag hitte, maar om 8 uur 's ochtends smaken ze zo en om 10 uur in de avond ook. Ik proef geen verschil. Warm vind ik ze denk ik misschien net wat lekkerder. 2 minuten geleden2 min aangepast door Jorginho
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.