Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gaat dit goed? Basilicum, bieslook en rozemarijn.


Amma

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik heb een vraagje. 2 juli heb ik wat zaad van deze 3 kruiden gezaaid. Ze staan in de keuken voor het raam en ik bespuit de aarde een paar keer per dag met de plantenspuit.

De basilicum (paarse) kwan na 4 dagen al op en de bieslook volgde vlak er na. Rozemarijn heeft nu 1 kiempje en ik zie er nog 1 komen.

 

-Vraag 1; moet ik de basilicumplantjes uitdunnen of in een grotere pot zetten? En zet ik er dan 1 in een pot of 2?

-vraag 2; ik las pas later dat de rozemarijn best groot kan worden, wanneer kan ik die verspenen en kan hij dan binnen of in een pot buiten?

-vraag 3; Heeft de bieslook nog specifieke verzorging nodig?

 

Misschien wel domme vragen maar het is voor het eerst dat er plantsgewijs iets opgroeit ipv doodgaat hier

 

img038151861342103377.JPGimg038220491342103402.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

veel mensen op vakantie ?

 

Gaat prima toch ? de plantjes op gegeven moment ( als ze een paar blaadjes hebben ) overpoten in groter potje / bakje / whatever. Zie vele andere topics her en der.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er geen rozemarijn uitkomt ....is iets anders....bovendien groeit dat zo langzaam hier, dat je voorlopig nog niet hooft te vrezen voor een enorme plant.

 

De basilicum zet je over 2 weken met een stuk of 10 bij elkaar in een pot en als de stengels hun 4e set blaadjes krijgen, knip je het topje eraf. Dan deelt zich dat in tweeën en krijg je meer blad om te oogsten.

 

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit ik een antwoord te typen, is die Geedee me vóór.

Weinig aan toe te voegen. Omdat de zaailingen behoorlijk uit elkaar staan, gaat het verspenen het makkelijkst met een lepel. Compleet kluitje diep uitscheppen (2 kluitjes voor basilicum, 1 voor bieslook), en elk overzetten in een pot van ca. 15 cm, gewone potgrond (of met zijn drieën in één ruime bloembak [Edit]: 2x basilucum, 1x bieslook, dus zónder de rozemarijn, die heeft armere grond nodig, en veel minder water)).

Sommigen zetten slechts 1 a 2 basilicum planten in een pot. Net zoals Geedee doe ik er 10 of meer.

(En inderdaad maar afwachten of het rozemarijn is. Zou wel erg snel zijn. In ieder geval nog binnenhouden, en -als het al wat wordt- pas over vele weken verspenen).

Mijn onlangs gezaaide basilicum minette (daar oogst ik al van), en nog later gezaaide genovese:

img2063k91391342256842.JPG

aangepast door Gast

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bit; ja wellicht. Heb her en der al wat lopen zoeken maar veel mensen zijn hier al zo ervaren dat ik was meer basisinfo zoek.

 

Geedee, als ik er voorzichtig met mijn vinger langs strijk ruikt het al wel naar rozemarijn dus heb goede hoop.

Bedankt voor de tip over de basilicum!

 

henkg; dat ziet er gezellig uit zeg!

Bedankt voor je info over het verpotten enzo. Al die dingen die voor jullie misschien basis info zijn ken ik dus nog niet. Super handig.

 

Fijn dat jullie zo de moeite hebben genomen om dit uit te leggen met foto's erbij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rozemarijn uit zaad opkweken vraagt echt wel engelengeduld en als je er eentje scheef bekijkt legt ie het loodje. Vervelender nog om te verspenen dan basilicum zelfs.

Niet dat ik iemand wil ontmoedigen maar een stekje uitzetten is heel wat makkelijker.

Ze zijn dus gezaaid dus we hopen het beste. Alleen zou ik basilicum en/of bieslook nu niet direct samen zetten met rozemarijn, rozemarijn vergt een drogere, kalrijkere en veel minder rijke bodem dan de twee andere.

 

Veel basilicum heeft ook snel last van stengelrot, dus opletten met van bovenaf bewateren, terwijl rozemarijn dan weer makkelijk onderhevig is aan wortelrot.

 

Wel fantastisch uiteraard als je je kroost zo onder je neus ziet opgroeien natuurlijk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb je hier wat aan ?

 

Basilicum gezaaid in potje. Ik weet niet, iets van 30 zaadjes ? 1e fase: uitdunnen in het zaaipotje, de zaailingen iets laten groeien, een paar echte blaadjes, nog wat verder uitdunnen. Kluitje met de plantjes uit het potje nemen, de kluit scheuren in stukken ( ik neem 4 - 7 plantjes dan ) en herpotten in nieuw wat groter potje. je ziet ze op de foto net een paar dagen na dit oppotten.

 

dscn465258641342339203.JPG

 

Daarna laat ik die 4-7 planjes verder opgroeien en ik neem es een blad voor een salade. Groeien ze verder op neem ik es een hele stengel ertussenuit ( ben gek van mozarella/ tomaat/ basil ) Pot ik de plant in grote rozenpotten ( hoge potten ) en laat daar de plant verder uitgroeien. Je ziet op de foto het verschil tussen niet overpotten in de hoge pot en het wel zetten in zo'n hoge pot. Basil wortelt best diep. Ruim water blijven geven. Bij mij staan de planten voor een oostraam, tot 12.30 uur zon.

Te druk met mn werk gehad, staan de potjes rechts nog in kleine. ik oogst daar nu van en ze gaan vandaag ook in zo'n hoge pot. Met een week of 3 zijn de planten links zo'n 60 a 70 cm hoog en goed bossig. Daarna gaat de bloei erin komen. Voor dat moment maak ik de pesto. en tussendoor plukken doe ik wanneer ik weer een salade wil.

 

In de hoge pot groeien uiteindelijk 2 a 3 planten, de rest is dan weggeknipt. Water inderdaad van onderaf geven, of langs de potrand ( niet aan de stengel ) en dat laatste met handwarm-lauw water.

 

dscn474348131342339692.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bit, heel duidelijk zo. Hier kan ik mee uit de voeten.

 

Martinus, ja ik zag al dat een stengeltje slap was geworden en het plantje doodging. Geef nu anders water en bij de rozemarijn wat minder.

Even kijken hoe ik dat op ga lossen.

 

Bedankt hoor!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Hee, ik dacht, ik kom eens posten hoe het gaat hier. Rozemarijntje heeft al 2 setjes blaadjes (ja, echt!) van de twee kiempjes is er een nu aan het doodgaan helaas.

 

De basilicum gaat best volgensmij. Het valt me wel op dat de plantjes die buiten staan paarser worden.

 

img069168631343828522.JPG

img069211301343828551.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...