Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Hoe krijg ik regenwater uit tondelvaatjes?!

Featured Replies

Geplaatst:

Ik krijg het water maar niet uit de tondelvaatjes, nu de IBC leeg is. Ik heb het geprobeerd met syphon hevelen. Na eerste scheut waren de twee gietertjes snel vol, maar daarna lukte het niet meer. Dus geprobeerd de oude Gamma beregeningspomp erop te zetten, maar ja uit de sloot heb ik al heel veel grijze haren gekweekt, omdat hij maar niet op gang wilde komen, of de inlaatslang verschoven of anderszins ingeslibd was. Stopte je kon je vaak weer opnieuw beginnen, anders de volgende keer of die keer daarna, maar ja had gehoopt met een schone tank...

En het Aldi dompel-/vijverpompje wat ik gebruik voor de regenton en de IBC, past natuurlijk niet door die gaten waarin die schroefdoppen zitten.

Dus heb wat regenwater, maar kan er niet bij, zucht...

Geplaatst:

Ik heb geen idee wat je met tondelvaatjes bedoeld, misschien een foto toevoegen?

Geplaatst:
  • Auteur

De bekende (blauwe) 55 US Gallon of rond die maat vaatjes met de twee kleine draaidoppen in de top. Dus geen deksel. Oops, wat ik eerder overal als tondelvat aangeduid zag is dus een bondelvat.

8bf64700af85e9ac2e843aeb9c7759512df6968d

aangepast door donaldk

Geplaatst:

Misschien kun je gewoon een tuinslang als hevel gebruiken ? (Voor hen die niet weten wat hevelen is : https://youtube.com/watch?v=zpvi_HvW_CM&feature=shared )

En evt zet je een simpel plastic kraantje op het uiteinde van de slang die je dicht kunt draaien zodat je niet iedere keer opnieuw dat water moet aanzuigen bij het volgende gietertje. Zolang je maar zorgt dat het kraantje lager blijft dan het waterpeil in de tonnetje gaat deze gewoon weer stromen als je het kraantje opendraait.

Als je het tonnetje op een verhoging hebt staan zal je deze bijna helemaal leeg kunnen hevelen.

Heb je dat tonnetje niet op een verhoging staan dan kun je misschien een kuiltje naast de ton graven waar je je gieter inzet ?

En vind je het allemaal teveel gedoe dan heb je ook kleine dompelpompjes in de handel die ze bijv gebruiken bij het oppompen van grondwater uit peilbuizen. Zoiets als deze : https://www.riendewolf.nl/dompelpompje-12-volt-10-liter-per-minuut/ .Die past vast ook wel in het gat van jouw tonnetje. Je moet dan wel een accuutje hebben van 12 volt

En wat ook nog kan is zo'n hogedrukspuit op accu. Die kun je op de kraan aansluiten maar hij kan bijv ook het water opzuigen uit je ton. Het gaat misschien wat ver qua kosten om zo'n ding aan te schaffen om alleen maar water uit je tonnetje te halen maar het is gewoon een leuk hebbeding om te hebben ,je kunt er ook je auto mee wassen, en als je de sproeiknop op nevelen zet kun je ws ook gewoon direct je plantjes water ermee geven zonder gieters. Ik heb er zo 1 van black en decker en de accu's zijn uitwisselbaar met andere apparaten van black en decker Je zal ze vast ook van andere merken hebben.

https://www.blackanddecker.nl/product/bcpc18d1-qw/18v-20ah-hogedrukreiniger?tid=585536

aangepast door driepinter

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.