Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Zoetzuur maken zoals bij augurken plakjes.

Featured Replies

Geplaatst:

Iemand een idee hoe je de smaak van het zoetzuur van augurken plakjes kan namaken?
Zou het wel lekker vinden om deze zelf na te kunnen maken.

Gewone recepten voor inmaken bevat normaal gesproken niet het blauwgemarkeerde.

Volgens ah verpakking, Ingrediënten:

augurk,

water,

suiker,

azijn,

zout,

mosterdzaad,

ui,

verstevigingsmiddel (calciumchloride [E509]), <-- dit is voor het stevighouden van de celstructuur.

zoetstof (sacharinen [E954]), <-- is dit de smaak maker?

aroma, <-- of deze? maar wat zou dat dan zijn?

kleurstof (riboflavine [E101]). <-- voor de gele kleur

Waarvan toegevoegde suikers 4,1g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0,7g per 100 gram

AH Augurken plakjes zoetzuur bestellen | Albert Heijn

Kesbeke Amsterdamse Augurken Plakjes Zoetzuur (720 ml.)

Geplaatst:

Sacharine lijkt me niet de smaakmaker. Ik vermoed dat dat wordt toegevoegd om het suikergehalte omlaag te kunnen brengen waardoor het een goede nutri-score behoudt.

Ik denk dat het smaakverschil in de aroma zit. Daarvan zijn er duizenden, geen idee welke hier wordt gebruikt. Het zou goed iets van een dille-aroma kunnen zijn. Dat proef ik vaak terug, maar zie ik niet in de ingrediëntenlijst staan. Misschien is dat het?

Geplaatst:

Sacharine is een gek zoet stofje. Sinds ze daarmee werken let ik juist extra goed op of ik zoetzuur koop zonder en met echte suiker. Ik denk dat je de smaakmaker bij ‘aroma’ moet zoeken wat jij mist. In Duitsland verkopen ze zakjes voor de inmaak. Misschien is dat een optie? Wil dat best een x meenemen voor je als je er zelf nooit komt.

Geplaatst:
  • Auteur

Hmm dat zou kunnen, ik ben wat dieper gaan zoeken ook naar andere merken.

https://webshop.schietse.com/pub/media/import/technische_fiches/610320.PDF

Ingrediënten in tabel:

augurken

water

azijnzuur

E260

zout

suiker

calciumchloride

gherkinol aroma (augurken-aldehyde)

dillkruid aroma

kunstmatige zoetstof (sacharine):

E954

kleurstof (riboflavine): E101

https://www.foodsandgoods.nl/product/nvr-dill-chips-2450-ml/

Ingrediënten: augurken, water, azijnzuur, zout, suiker, calcium, gherkinol aroma, dillkruid aroma, kunstmatige zoetstof (sacharine): E954, kleurstof (riboflavine): E101, opgiet groente: (MOSTERDzaad, ui, dille, paprika)

Bij de laatste, NVR staat specefiek Dille vermeld, wellicht smaakt dat dus anders?
Nu natuurlijk de vraag, of die 2 producten het zelfde smaken als AH/Kesbeke? Want die twee producten heb ik nooit op.

Geplaatst:
40 minuten geleden, Mellie zei:

In Duitsland verkopen ze zakjes voor de inmaak

Welke bedoel je Mellie?

Geplaatst:

Dille is dus inderdaad een van de gebruikte aroma’s. Dat blijkt wel uit wat je hierboven noemt. In dat geval zou ik echte dille gebruiken, de vraag is alleen hoeveel in de potten van de supermarkt overheerst het niet, maar is wel aanwezig terwijl je het niet ziet zitten. Kleine batch proberen met echt een paar takjes? Het zal in de hoeveelheid zitten.

Waar het probleem in zit is de gherkinol. Die heb ik opgezocht. Dat is augurkenaroma (logisch: gerkin) 😳. Er wordt dus augurkenaroma toegevoegd om iedere pot dezelfde smaak van vers ingemaakte augurken mee te geven. Ieder pot moet immers hetzelfde smaken. Tja…..

Geplaatst:
36 minuten geleden, rorror zei:

specefiek Dille vermeld

Kun je dan geen verse of uit de diepvries dille nemen?

Geplaatst:

Gherkinol is dus niet voor een consument te koop. Wat ik zou doen, is de opgiet van gekocht product bewaren en een klein gedeelte daarvan toevoegen aan je eigen opgiet. Bijvoorbeeld 1/4 per zelf gemaakte pot. Wie weet 😃.

aangepast door Dahli

Geplaatst:
29 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Welke bedoel je Mellie?

Inmaak hulp heet het. Als ik weer kan staan, zal ik een foto maken want volgens mij heb ik er nog eentje. Koop die weleens voor mijn zus in Turkije.

Geplaatst:

Goh augurkenaroma @Dahli goed gevonden!

Geplaatst:
  • Auteur

Ja dat had ik ook al gegoogled of dat kon. Het vocht bewaren opnieuw aan de kook brengen, iets wat azijn eraan toevoegen en opnieuw inmaken. Weet alleen niet hoe lang het dan nog goed blijft hierna?

@Mellie Ik hoor graag wat dat is? Kan je dat product vinden op internet weblinkje?

Neem aan dat dat niet dit is? https://www.piccantino.nl/dr-oetker/inmaakhulp-set-van-3

Geplaatst:

Wat ik me afvraag is of je iets na wil maken of gewoon lekkere augurken plakjes wil maken? Ik heb bv een dik Amerikaans inmaakboek boordevol recepten waaronder heel veel pickles ook. Je maakt dan met je eigen ingrediënten en smaak je augurken plakjes.

Ik geef hier een van de recepten bedoeld voor augurken.

13 cups sliced trimmed pickling cucumbers (1/4-inch lengthwise slices)

3 Tbsp mixed pickling spice

4 cups cider vinegar (at least 5% acidity)

4 cups water

3/4 cup sugar

1/2 cup pickling salt

5 bay leaves

5 cloves garlic

2 1/2 tsp mustard seeds

5 heads fresh dill

Als ik eens een pot augurkjes open heb en bijna leeg die ik er vaak wat gekookte bietenstukjes in voor een weekje of wat maar daarna gaat het vocht wel weg.

Geplaatst:
28 minuten geleden, appelvrouw zei:

Wat ik me afvraag is of je iets na wil maken of gewoon lekkere augurken plakjes wil maken?

Ik kreeg de indruk dat hij het graag wil namaken. Misschien omdat hij die uit de winkel het lekkerste vindt 😉.

Ik vind het wel een grappig experiment en ben benieuwd of het lukt 😃.

Geplaatst:
  • Auteur

@appelvrouw Ik wil proberen de smaak van het gele zoetzuur dat bij die argurken plakjes zit na te maken. Vind dat een lekkere smaak als dan bij gewone augurken. Bij gewone augurken gaat het vaak gewoon om het augurkje.
De augurken plakjes die in dat gele zoetzuur zitten wordt ook gebruikt bij Mac Donalds voor broodje hamburger. Voor dat soort doeleinde vind ik dus die plakjes met die smaak lekkerder dan gewoon augurk.

Geplaatst:

Tja dat recept heb ik niet maar je zult er toevoegingen voor nodig hebben die ik in ieder geval niet gebruik. Dat gele vocht zeg je, zal dan misschien wel gebruik van kurkuma en of saffraan zijn in de azijn suiker en specerijen maar misschien denk ik hier in te natuurlijke ingrediënten? Het kan ook een chemische anti oxidant zijn.

2 uren geleden, Mellie zei:

ze zakjes voor de inmaak

Ja die hebben ze in Frankrijk ook, een mixje met specerijen en zaden, mosterd piment, stukjes laurier etc e.d. bedoeld voor de inmaak. of bedoel je niet die hulp? Je hebt nl ook een poedertje met voor mij onduidelijke inhoud.

Geplaatst:
  • Auteur

Nouja de gele kleur komt van kleurstof (riboflavine [E101]). Dat heb ik al gevonden. Maar de smaak..

Misshien zoiets als dit: https://www.amazon.nl/komkommer-natuurlijk-smaakdruppels-levensmiddelaroma-suikervrij/dp/B07QZXJL15

Ik lees dat gherkinol aroma (augurken-aldehyde) 1 druppeltje genoeg is om een zwembad er naar te laten smaken.
Dus dat is gok ik voor ons per liter basis niet te doseren. Een tandenstoker puntje zal dan al genoeg zijn voor 1000liter.

Vind het ook ok om eens die inmaak hulp met smaak te proberen. Is misschien handiger om eens te testen voor mij.

• rorror heeft de titel gewijzigd in Zoetzuur maken zoals bij augurken plakjes.
Geplaatst:

@rorror had nog een zakje einmachhilfe van dr oetker zoals je had gevonden. Maar dan toch ietsje anders. Misschien nieuwe verpakking? IMG_2954.jpeg

IMG_2955.jpeg

Ik denk dat dat gele kleur niet van saffraan komt. Eerder kurkuma. Je hebt heel working nodig om iets geel te kleuren en dan proef je de aardse smaak niet. Saffraan smaakt al snel warm. Als je snapt wat ik bedoel. Een leuke queeste om augurkenplakjes te maken!

Kun je Kesbeke niet bellen of mailen en vragen hoe je dit thuis kunt aanpakken? Ik heb ze ooit herinner ik me nu spontaan door dit, zeker 20 jaar geleden gemaild. Toen belde meneer Kesbeke zelf terug en kreeg ik een mega pakket zoetzuur opgestuurd. Toen waren ze in elk geval heel vriendelijk. Geen idee hoe ze dat nu doen, maar misschien wel de moeite waard.

Geplaatst:
44 minuten geleden, rorror zei:

gele zoetzuur

Misschien een beetje verse gember erin vermengen?

Geplaatst:
51 minuten geleden, rorror zei:

plakjes met die smaak lekkerder dan gewoon augurk.

Dat snap ik nu. De hamburger-augurkplakjes zijn ook wat zoeter.

@Mellie ja precies dat. Met Sorbinzuur. Kom je ook in het Amerikaanse pickles boek tegen. Ik heb het nooit gekocht of gebruikt want vind dat de azijn en suiker hun werk goed genoeg doen.Het is een conserveringsmiddel, anti schimmel ik zocht het even op het is een natuurlijke stof en komt voor in Lijsterbessen ( Sorbus) .

Ja die Kesbeke bellen is best een goed idee, het is een leuk bedrijf.

Sorry ik kan je niet verder helpen RR!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.