Geplaatst: Gisteren om 06:261 d Citroen , Wilde eens vragen wat de Voor en Nadelen zijn van Paardenmest tegenover Koeien stalmest ?Bij ons op het complex wordt er gratis paardenmest geleverd van nabij gelegen Manèges .Koeien stalmest is bijna niet meer verkrijgbaar , (te weinig boeren) vandaar dat velen op het complex naar dat paardenmest grijpen , zonder te weten of het wel goed is !Ik zelf heb altijd koeien stalmest gebruikt tot het nog verkrijgbaar was ,nu moet ik naar een ander meststof uitezien ,ik denk aan gedroogde koemest korrels .
Geplaatst: 8 uren geleden8 u Paardenmest geeft meer onkruid, want de onkruidzaden worden minder goed verteerd in het darmstelsel van een paard. Verder opletten met honden (mocht je die hebben). Als de paarden bijvoorbeeld ontwormd zijn, dan is die poep giftig voor honden. Nu hoort een hond natuurlijk geen poep te eten, maar ja, sommige honden vinden dat gewoon lekker (mijn hond bijvoorbeeld, jammer genoeg). Zelf krijg ik een mix van schapen- en paardenmest en de planten doen het er goed op. Vind de mix zelfs beter dan de koeienmest die ik voorheen ook eens heb gekregen.
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Paardenmest mag je ieder jaar toevoegen, is snel verteerd, heeft wat meer stikstof voor snelle groei.Koemest verteert langzamer, en geeft de stoffen langzamer af, dus om de paar jaar toevoegen.Koemestkorrels zijn geconcentreerd, dus meer NPK van alles, maar met een prijskaartje.Ik zou gewoon de gratis paardenmest nemen, ook om de composthoop aan te vullen en als bodembedekker.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u @Flup kun je wat nadere informatie geven over paardenontworming en giftigheid voor honden? Welke middelen zijn dat dan?
Geplaatst: 42 minuten geleden42 min Voor wat het waard is : ik kreeg toevallig vandaag een email van onze moestuinvereniging. Daar bestellen ze ieder jaar een grote berg mest voor de leden (geen idee van welk dier). Maar er zitten bij ons ook veel veenmollen en nu opperden sommigen dat dat weleens te maken kon hebben met de mest. Omdat veenmollen leven van diertjes die vertoeven in mest die aan het verteren of zoiets...En nu denkt men eraan om andere mest te proberen, bijv van die gedroogde koemestkorrels.Het zinnetje wat mij opviel in de mail is dat er stond dat koeienmest beter is dan paardemest, maar geen idee waarom dat dan zo is. Zeker als paardenmest inderdaad veel eerder verteerd dan koeienmest, zou je (ik) eerder het tegenovergestelde verwachten als het dan om veenmollen gaat... Maar ik weet het dus ook niet....
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.