Geplaatst: 53 minuten geleden53 min Mijn moestuin gaat ieder jaar hartstikke goed. Ik zit op zandgrond,breng in het voorjaar wat stalmest van de schapen op,en frees de grond dan om.Boontjes zowel klim als stamsla doen het ieder jaar perfect.prei altijd goed,sla,andijvie,chichorei( voor het blad en de wortel voor witlof), wortelpeterselie,rode biet,tomaten,suikermais,snijbiet,uien doen het ook ieder jaar goed,verder tuinboon,aardbeien,rabarber ,mierikswortel,kruiden als salie,munt,laurier,tijm,organo, staan er ook nog.En natuurlijk de aardappels,meestal eersterling,Friesland des en de laatste jaren i.v.m.toenemende Phytophthora alouette en dit ras doet het erg goed,alleen hebben de aardappelen een veel minder uitgesproken smaak dan mijn favoriete Frieslander .Maar ik ben ook een kool liefhebber,en die gaf de laatste vier jaar problemen,en dit komt door een ernstige knolvoet besmetting.Ik heb geprobeerd de kolen op een andere plek te toen,maar daar is mindere goede grond,meer slakken (door gras en struiken,)meer dieren vraat,dus dat viel een beetje tegen.Nuhad ik dit jaar bedacht ik plant mijn eerder gezaaide koolplantjes in potten van 8 liter ,die ik vul met schone knolvoet vrije grond,en omdat ik niet wil dat het verdroogd zet ik de potten in de oude moestuin grond half ingegraven,ik legde er nog een kransje om de steel tegen koolvlieg.Dus aan het van het groeiseizoen( er staan nog boerenkool ,een paar groene kolen en wat broccoli) moet ik zeggen dat dit voor mij de oplossing was voor mij kool probleem😃,,hiephoi.
Geplaatst: 34 minuten geleden34 min 11 minuten geleden, Bjorn ben zei:Dus aan het van het groeiseizoenAan het ... van je stukje ontbreek een woordje...🙂Maar een goed verstaander snapt wel dat het aan het eind van het groeiseizoen zal zijn.Wel heel fijn van je kolen! 👍Ik had ook knolvoet op de volkstuin, nadat ik wel héél goedkoop een krat vol zaailingen kon kopen.Nooit meer kool verbouwd daarna, maar dit was een oplossing geweest.
Geplaatst: 10 minuten geleden10 min Auteur Ja zijn meer wegen die naar rome leiden,maar dit paste hier goed omdat ik de plastic bakken toch al had hier,het het ook geprobeerd met veel kalk rond de plant,of basaltmeel maar dat hielp niet afdoende,het is zo vervelend als je in heb begin heel mooiekoolplanten hebt staan en dat ze dan een voor een grauwgrijs worden en omvallen. Dus dit jaar zit er weer zuurkool in het vat.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.