Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Datbenik's Aardbeienprojectje


Datbenik

Aanbevolen berichten

Hoi tuinders,

 

Geïnspireerd door het aardbeienproject van Borsalino ben ik ook begonnen met het kweken van aardbeien op substraat. Ik heb gekozen voor coco substraat en vloeibare voeding van Goldlabel. De aardbeienplanten komen uit de vriescel en zijn doordragers van het ras 'Sweet Eve' een verbetering ten opzichte van de rassen Eve2 en Sweet Delight (productie van dezelfde producent).

 

P1030689.jpg

 

P1030690.jpg

 

P1030692.jpg

 

 

Dit is het kastje wat ik er omheen heb gezet tegen regen, vogels en slakken. Daarnaast even met een paar touwtjes en een paar flinken stenen vastgezet tegen de flinke wind die we hier in de hollandse polders wel eens hebben.

 

P1030695.jpg

 

P1030696.jpg

 

P1030698.jpg

 

 

Dit is het substraat wat ik heb gebruikt.

 

P1030700.jpg

 

 

En dit is de voeding die ik ze de komende tijd ga geven per gieter en misschien later een druppellijn met tijdklok als ik het voeding/water-geven begin te vergeten

 

P1030701.jpg

 

 

Oh en voordat ik het vergeet natuurlijk nog het voedingsschema. Ik heb geen idee voor welke planten dit voedingsschema is bedacht maar ik neem aan dat het een beetje algemeen is samengesteld. Hopelijk werkt het bij aardbeienplanten

 

P1030702.jpg

 

Dus tuinders, ik ga jullie op de hoogte houden hoe het gaat. Ik verwacht over twee maanden de eerste aardbeien te kunnen oogsten. We zullen zien hoe het gaat.

 

Groetjes,

Datbenik

 

 

Data

11 Juli 2012 25 planten Sweet Eve gekocht en opgehaald

12 Juli 2012 Geplant

13 Juli 2012 Kasje in elkaar gezet en over planten geplaatst

15 Juli 2012 Eerste keer voeding gegeven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk hoor !

 

Mag ik een aantal vragen / kanttekeningen zetten ?

 

De reden dat je de bakken verhoogd opstelt ? Van slakken zal je op die plek niet snel last hebben denk ik ? en die ( als ze er wel zijn ) laten zich niet echt tegenhouden door een dergelijke verhoging ( wel het net, maar waarom dan de verhoging ? ) Waarom mogen ze geen regen op hun koppie ? Staan de planten niet erg dicht op elkaar ? Hoe zonnig staan ze ? ( hoeveel uur per dag ) Hoe kom je aan de planten ( waar ? )

 

met dank. Ik ga het volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bit

 

Bedankt voor je reactie. De reden waarom de plantenbakken op 'pootjes' staan is omdat de rassen van Edward Vinson's (Evie, Eve2, Sweet Eve en Eves Delight) bekend staan om hun lange bloementakken dus ik heb ze wat meer de ruimte gegeven voordat ze de grond kunnen aanraken om te voorkomen dat de aardbeien beschadigd raken. Daarnaast heb ik de aardbeienplanten onder een dakje gezet om een situatie zonder regen te simuleren omdat ik volgende zomer van plan ben om in een tunnel aardbeien te gaan kweken. De planten hebben nu een dichtheid ten opzichte van elkaar zoals veel commerciële telers dat doen. Elke 10cm een plantje en de andere rij erboven (of onder) op de 'oneven' manier ook elke 10cm, dit zorgt voor maximale dichtheid en efficiëntie. De planten heb ik gekocht bij Maatschap de Weert in Rossum (zie http://www.mtsdeweert.nl/) en waren ongeveer 40 cent per stuk.

 

Als je nog meer vragen hebt.... hit it!

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet het niet allemaal als negatief ... negatief ... zien hoor. Het is echte interesse. Maar de vragen hierboven kwamen ook bij mij op.

Die bemestings-wijze ken ik niet ( ook het product niet ) Ik zei al: ik ga het volgen. elke 2 weken een update ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dennislp

Geen zorgen hoor het kasje beweegt geen centimeter wanneer ik het probeer te schudden. Ik kan bijna viool spelen op de lijnen die over het dakje lopen.

 

@Zeeuw

Het coco substraat was 8 euro voor een zak van 50 liter maar kan goedkoper worden gevonden onder andere merken of zelfs merkloos worden gekocht.

 

@Bit

Geen probleem hoor ik vind deze reacties juist wel interessant. Een reactie op je 'ik ken deze methode niet'. Het kweken van planten in substraat is de manier hoe het er veel in de professionele teelt aan toe gaat vanwege het voorkomen van ziektes die van naturen zich in aarde bevinden en daarnaast het altijd beschikbaar stellen van voedingsstoffen aan de planten die je kweekt. Daarnaast is substraat goedkoper dan potgrond, herbruikbaar en heeft een betere luchtigheid ten opzichte van aarde wat de groei van de planten verbetert.

 

Ik zal proberen elke week/2 weken dit topic te updaten met foto's en tekst om de groei te documenteren voor anderen dit interessant vinden of later ook eens willen proberen.

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps.

 

Pas geplante aardbeiplantjes recht uit de vriescel voeding geven is niet juist.

 

Dat doe je pas ten vroegste na 4 weken!

De nieuwe tere worteltjes verdragen dit niet, niet zozeer de voeding op zich maar de zouten.

 

De voeding geeft niet aan welke de NPK verhouding is.

Pas geplante aardbeiplanten verdragen bv geen hoge N = stikstof verhouding.

 

Dit geeft achteraf misvormde bladeren en zelfs misvormde vruchten.

 

 

8 euro voor 50 liter cocosubstraat.

 

Hint, bij Action geperste cocosblokken voor 0.59 en die geven iets van 10 liter!

 

Bij kweek op substraat in bakken is een voedingsmeter eigenlijk een must.

 

Om je een voorbeeld te geven, vorig jaar aangeplante Evie 2 op 11 juni gaven sporadisch de eerste vruchten op 4 augustus.

De boem was pas in september.

 

Hou je plantjes ook niet te droog, elke dag water geven met de broes stimuleert de wortelvorming.

 

En zie dat er in de bakken door bv zo een opstaand tuitje wat soms aanwezig is in dat soort bakken er geen stilstaand water aanwezig is.

 

De wortels raken toch niet de onderkant van de bak?

Hoe diep is in feite zo een bak?

En de literinhoud?

 

Die voeding lijkt me iets duur voor wat eigenlijk goekoper kan.

 

Dit is niet bedoeld als kritiek enkel maar om voor jou er een succes van te maken, op een zo mogelijk economische goekope manier.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Borsalino

Weet je zeker dat ze vanaf het begin geen voeding nodig hebben? Ik zeg dat omdat ik alleen werk met puur coco substraat wat geen enkele voeding (nouja een klein beetje, op de zak met substraat staat vermeld genoeg voor 2 dagen en dan moet een voedingsbuffer opgebouwd worden) ten opzichte van het substraat (turf) wat jij gebruikt waar de planten wel een tijdje op kunnen overleven. Waar moeten ze anders de eerste 4 weken op groeien vroeg ik me af? Ik weet trouwens dat ik het coco substraat ergens anders goedkoper had kunnen halen maar de winkel waar ik dit gekocht had was dichtbij en ze verkochten alleen dit merk met deze voeding dus vandaar. Wat bedoel je met een voedingsmeter? Eentje die ph of ec meet? Zo niet, waar kan ik zoiets kopen of anders vinden op internet? De bakken zijn aan de onderkant voorzien van gaatjes zodat het overige water/voeding eruit kan lopen. De afmetingen van de bakken gok ik op ongeveer 10cm diep, 10cm breed en 80cm lang met een inhoud van 12 liter maar ik heb er iets meer in gedaan om aan een gemiddelde te komen van 2 liter substraat per plant.

 

Bedankt voor je reactie, ik hoopte al dat je zou reageren. Appreciatie it!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens; Als je straks bloemstengels hebt op deze bakken: Knak! Die gaan knakken op die randen..

Dit kan je oplossen door even deze isolatie dingen te kopen die normaal om buizen gaan: http://www.pvcbuis.com/uploads/webshop/category/0c9a55026c39ae273dbd51ee1ae1c0c0.jpg , en die doe je dan om je randen van je bak waar de aardbei stengels over hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zone meter noemt in feite Fertometer http://www.onlinekweken.nl/product/64910/Fertometer_174_Voedingsmeter_.aspx

 

Bij start = dus pas aangeplant mag het lichtje iets tussen het oranje en groen staan, knippert soms tussen beide kleuren.

Dan zit je veilig, is het rood dan teveel bemest.

 

Als de plant in produktie komt en vruchten heeft moet het groen zijn en aleens dat het rode lichtje effe knippert, links en rechts in de bakken kan soms verschillend zijn.

 

Heb enkel cocopeat ook getest en deze heeft dus wel genoeg meststof aan boord hoor.

Je zag geen verschil met aanplant in andere substraat dat ik zelf gemengd had.

 

Vind zelf persoonlijk enkel cocosubstraat iets te los van structuur, dit is wel mijn bevinding.

Bedoel daarmee dat de plantjes er te los in staan dan in de mengeling die ik zelf maak.

 

Wat je bv wel kan doen is een bak de voeding geven en een andere niets, en bv er eentje tussenin wat voeding betreft en kijken hoe de plantjes erop reageren, zijn de nieuwe blaadjes perfect van vorm en niet vervormd is er niks mis met overvoeding.

 

Mijn persoonlijk gedacht is dat de voeding die je hebt je niet weet hoeveel je in feite geeft, en een grote beginnersfout is, zal maar genoeg geven

 

Ik geef Kristalon Oranje 6-12-36 met een EC waarde van 1,2.

Het drainage water dat ik opvang heeft nog een EC waarde van 1,0 wat ik uiteraard terug gebruik, zitten ook nog andere veodingsstoffen in die er zijn uitgespoeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je een fout gemaakt hebt en dat is de inhoud van je bakken.

 

2 liter per plant is echt het minimum.

 

Je bakken zijn 10cm X 10cm X 80cm, wat dus een inhoud is van 8 liter voor 9 plantjes.

Dat is dus nog geen liter per plantje.

 

Het is de literinhoud van de bak die bepaalt hoeveel plantjes erin kunnen, niet de hoeveeleid liter substraat je in de bakken propt

 

Want je bedoelt toch dat je meer substraat gedaan hebt in de bakken volgens liters substraat dat je gekocht hebt!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja. dat was mijn 1e punt eigenlijk ook ( hoewel ik niet wist van die 2 liter minimum per plant ) De hoeveelheid planten in die ene bak, de verhouding leek mij wat scheef. Maar goed. Aan de andere kant: laat maar zien . Probeer uit. En zie wat het wordt. Je kan altijd later nog een paar planten uitnemen toch ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je een fout gemaakt hebt en dat is de inhoud van je bakken.

 

2 liter per plant is echt het minimum.

 

Je bakken zijn 10cm X 10cm X 80cm, wat dus een inhoud is van 8 liter voor 9 plantjes.

Dat is dus nog geen liter per plantje.

 

Het is de literinhoud van de bak die bepaalt hoeveel plantjes erin kunnen, niet de hoeveeleid liter substraat je in de bakken propt

 

Want je bedoelt toch dat je meer substraat gedaan hebt in de bakken volgens liters substraat dat je gekocht hebt!?

 

 

 

Bato schrijft bij zijn aardbeienpot van 4,7 liter dat deze bedoeld is voor 4 planten in de hoeken van de pot http://www.bato.nl/cms/publish/content/showpage.asp?pageid=783

 

Is misschien wel intensieve teelt, maar zou toch moeten kunnen.

Volgend jaar wil ik mijn experiment op deze basis uit proberen.

 

-

Alwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bakken zijn als het goed is dezelfde die ik ook gebruik, '12 liter' met maximale afmetingen lxbxh = 80x17x14. Geen idee of de fabrikant bedoelt dat je er tot de rand 12 liter water in kwijt zou kunnen, of dat dit effectief 12 liter is bij 'normaal gebruik', waarbij ik denk aan vullen tot ~2 cm onder de rand. 12 liter water erin zou uitsluitsel geven, maar bij mij zijn ze reeds allen gevuld met...aardbeien!

Voor de discussie: uitgaande van 12 praten we dus over 1 1/3 liter per plant. Dat is vergelijkbaar met de pot van Bato.

(Ik heb zelf slechts 3 plantjes in zo'n bak, maar ik doe ook meer aan 'luie teelt')

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dennislp

Bedankt voor de tip! Wat is eigelijk het nadeel van geknakte aardbeientakken? Want bij mijn andere planten zijn er later gewoon prima aardbeien aangekomen ondanks het feit dat het takje een beetje in een rare knik hing.

 

@Borsalino

Mijn plan is nu om 1 bak geen voeding te geven (in iedergeval in het begin niet) de tweede bak een beetje en de derde bak volgens het programma wat ik wilde volgen. Bedankt voor de tip over de fertometer ik zal er eentje bestellen alhoewel ik me wel afvroeg hoe die meter weet hoeveel voeding mijn planten nodig hebben aangezien dit verschilt per teelt en het stadia waar de planten zich in bevinden?! Daarnaast zal ik ook even een ph en vochtniveau-meter kopen. Een correctie trouwens bij de afmetingen van mijn plantenbakken, deze waren niet correct (zie hieronder).

 

@Bit

Dat twee bakken 8 planten hebben en 1 bak 9 planten heeft te maken met het feit dat ik nog 1 plantje overhad en het niet over mn hard kon verkrijgen om die weg te gooien

 

@Drentenier

Bedankt voor de afmetingen. Die van mij waren incorrect ik heb nog even gekeken maar ik dus een 50 liter substraat-zak verdeeld over drie bakken met 25 aardbeienplanten dus ik kom op een gemiddelde van 2 liter per plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bato schrijft bij zijn aardbeienpot van 4,7 liter dat deze bedoeld is voor 4 planten

Wellicht dat je dan iets kleinere aardbeien krijgt.

 

En DatBenIk; Geknakt maakt niks uit.. maar zodra de knap de te groot word en je aardbeien echt dreigen af te sterven, dan heb je wel een probleempje Ik had vorig jaar 2 bakken met denk dik 25 ostara plantjes per bak; totaal verwilderd. En nu ook een paar serieuse bakken.. Nou ik denk dat m'n stengeltjes nu echt snel een milimeter dikker zijn, in plaats van zielige "draadjes" stevige steeltjes, die wel kunnen knakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi tuinders,

 

Hierbij even een update na de eerste week. Het was nogal slecht weer (donker en regen) afgelopen week maar ondanks dat denk ik dat mijn plantjes toch wel een prima eerste week hebben gehad gezien het feit dat ze er mooi groen en sterk uitzien.

 

P1030703.jpg

 

P1030704.jpg

 

 

Na de tip van Borsalino heb ik even snel een ph en vochtmeter gekocht. Maar zoals jullie kunnen zien op de foto is mijn ph wellicht een beetje te hoog want ik laatst gelezen dat aardbeien liever een wat zuurdere grond hebben. Ik ga de komende dagen en weken proberen mijn ph naar beneden te krijgen tot ongeveer 5.5/6 dat lijkt me wel netjes (en zo te lezen @google het beste). Borsalino wat is jou ph en waar streef jij naar?

 

P1030705.jpg

 

Groetjes guys

 

PS: Het kasje staat er nog jongens! Ook na de flinke wind van afgelopen week

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hoi jongens, even weer een update. Ik ben nu de 3de week ingegaan volgens mij gaat het wel goed met de groei alhoewel ik helemaal gek word van alle bloemetjes die de plant wil creëren ten koste van blad en wortels. Nouja ik blijf ze er maar uit plukken de komende tijd. Het voeding geven doe ik nog steeds met de gieter elke 2 dagen ongeveer. De planten beginnen nu steeds meer te vragen dus binnenkort maar per dag voeding geven. Ook zeker met dit warme weer, alhoewel dat coco substraat water (en voeding) veel beter vast houdt dan gewone aarde heb ik gemerkt.

 

P1030712.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Update: Begin week 4

 

Alles gaat prima, ik geef nog steeds elke twee dagen met de gieter voeding. Voor de mensen die het volgen ik geef nu voeding volgens week 3 en ga overmorgen over naar week 4. Afgelopen week was redelijk warm en zonnig maar ondanks dat zijn mn plantjes niet heel veel gegroeid

 

P1030714.jpg

 

De planten hebben trouwens een paar probleempjes zoals wat zwakker, gekruld en dun blad (zie hieronder in het midden)

P1030716.jpg

 

En dan deze rare plekjes op sommige bladen. Teveel zon, te weinig voeding, te veel water, ik heb geeeen idee P1030718.jpg

 

En zo nu en dan een heel klein oud wordend blaadje wat langzaam afsterft maar dat is wel redelijk normaal volgens mij.

P1030719.jpg

 

Maargoed, alles bij elkaar vind ik dat ze er best netjes, gezond en sterk bij staan.

P1030720.jpg

 

Tot volgende week mensen en dan gaan we al weer naar het begin van week 5. Wat betekent dat mijn plantjes dan exact 1 maand in het coco substraat en onder het dakje staan te groeien. Ongeveer op de helft voordat ze volgroeid zijn en ik lekker kan gaan smullen van de aardbeien?! We zullen het gaan zien

 

Laters,

Datbenik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...