Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Als je op Google deze vraag intypt krijg je heel veel recepten waar hennapoeder als basis gebruikt wordt.

Maar dat zoek ik niet, ik ben op zoek naar recepten om je haar te kleuren met zelfgemaakte "henna"..of hoe je het dan ook nog kan noemen.

Zo heb ik wel eens gelezen dat je walnootblad kunt gebruiken om je haar bruin te verven..maar hoe je dat doet?

Het blad vers gebruiken? gedroogd? vermalen? thee van zetten? een maand in alcohol weken?..ik zeg maar wat.

Van kamille is het bekend dat het je haar wat bleekt, zoiets zoek ik dus, maar dan voor bruin/kastanjebruin haar.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

In text nogal slecht maar ik heb het in een vertaal programma gegooid

Zo,je moet goed oppassen met die walnoot!( verft goed maar vlekt behoorlijk) En je verft niet met het blad maar met de noten..ze hebben het ook over een zwarte walnoot( nog nooit van gehoord)

Geplaatst:

Dat ze met de noten verven, is omdat die mensen de noten kopen, denk ik....dat is altijd zonder bolster. De bolsters bevatten de meeste verf....weet je zelf ook als je n keer geschild hebt. Die bolsters werden gebruikt om wol donkerbruin te verven dus met je haar zal dat ook wel behoorlijk donker uitpakken. Bladeren weet ik niet.

Henna geeft trouwens een roodkleur van bruin...is dat de bedoeling?

Geplaatst:

Nee de bedoeling is bruin..tikje rood heb ik zelf al. En dat rode wordt oranje op al het uitbreidende grijs Het is jammer dat we geen noten hebben dit jaar, dan kon ik de bolsters even proberen.

Geplaatst:

Mijn ouders hebben een grote walnotenboom staan... Zaten vorig jaar weinig/minder noten aan in vergelijking met het jaar er voor (zeker het dubbele), maar nog wel drie tonnen vol .. Dus als iemand er baat bij heeft wil ik ze best rapen, de walnoten zelf worden wel geraapt, maar de bolsters gaan op de composthoop....

Geplaatst:

Meegosh, dank je wel, bolsters kan ik ook hier in Fr wel vinden.

Dennis, grappig, kruidnagels..ik ga daar eens op koekelen..

Geplaatst:

Van mijn vroegere taferelen met Henna wellicht nog wat tips... Verfde altijd met "zwarte henna" (werd meer donker bruin) maar voegde daar nog allerlei kruiden aan toe om de kleur dieper/donkerder te krijgen.. werd henna gemaakt met oa (gezette) koffie, jeneverbessen, kruidnagels (lag ook een beetje aan wat ik nog in het keukenkastje had).. Kwam een site tegen waar ze met sterk gezette zwarte thee of zelfs rode wijn Henna "extra kleuren" (stond verder niets nuttigs op de site anders had ik hem hier wel neer gezet)...

Maar ga er eigenlijk alwel beetje van uit dat je bovenstaande al weet

Geplaatst:

Ik gooide er tot nu toe altijd alleen maar citroensap in of een ei, maar leer weer heel veel bij. Koffie las ik laatst al, en over kruidnagels had dennis het al. Maar ik wil bruine "henna" maken...en zeker niet te donker.

• 8 years later...
Geplaatst:
Op 21-7-2012 om 15:03, Meegosh zei:

Mijn ouders hebben een grote walnotenboom staan... Zaten vorig jaar weinig/minder noten aan in vergelijking met het jaar er voor (zeker het dubbele), maar nog wel drie tonnen vol .. Dus als iemand er baat bij heeft wil ik ze best rapen, de walnoten zelf worden wel geraapt, maar de bolsters gaan op de composthoop....

De kleur die uit de schil / bolster van de noot komt heeft meer inhoud als de noten er nog niet zijn uitgevallen. Misschien dat de totale kleurwaarde van de bolsters weer terug komt als je er water aan toevoegt en de kleurstof extraheert maar ik betwijfel het. De kleur die in je handen en kleren trekt kun je er niet met zeep of soda uit krijgen dus zou het als een concurrent op henna kunnen dienen ja, eventueel met toevoeging van ander pigment.

Geplaatst:

De meeste mensen die allergisch zijn voor ‘Henna’ zijn niet allergisch voor de Henna plant (lawsonia inertia) maar voor PPD - de chemische stof die wordt toegevoegd aan cosmetische producten. 

Zie bijvoorbeeld https://folders.slingeland.nl/folders/folder-497.html of https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/allergie-voor-henna/

De Henna plant wordt traditioneel gebruikt als medicijn.  Pure Henna is in poedervorm verkrijgbaar en kan voor gebruik worden gemengd met water. De kleur die het afgeeft is oranje-rood en dus niet bruin. Als een product een bruine kleur afgeeft dan is het waarschijnlijk geen pure Henna. 

Om de standaard ‘Henna’ allergie te vermijden werkt het dus meestal om pure producten te gebruiken ipv chemisch samengestelde producten. 

• Like 1
Geplaatst:

Ja daar was ik wel achter. Ik gebruikte gemixte kastanjebruine henna sinds ik aan t grijzen was. De rode pure die ik vroeger gebruikte gaf geen mooi effect meer..teveel oranje.

Geplaatst:

Zo heb ik wel eens gelezen dat je walnootblad kunt gebruiken om je haar bruin te verven..maar hoe je dat doet?
Het blad vers gebruiken? gedroogd? vermalen? thee van zetten? een maand in alcohol weken?..ik zeg maar wat.

Vroeger heel veel gebruikt walnotenbolsters om mijn haren mee te verven. Ik deed de bolster van walnoten bij de henna en liet dat een halve dag of als ik de tijd had, dag van te voren ‘marineren’ in de henna. Dan het papje in je haren. Paar uur later of het allerliefst een nacht later eruit wassen. Tegenwoordig gebruik ik altijd verf. Geen idee hoe dat zo is gegaan. Ik

Het sap van verse bolsters verkleurd enorm je handen en dat duurt als je het de kans geeft in te trekken, wel een paar dagen voor het weg is. Dus wel handschoentjes aan!
  • Like 1
Geplaatst:

Ik heb een aantal keren strengen wol geverfd met bolsters van walnoten. Het hecht gigantisch goed aan dierlijke materialen. De wol werd een prachtige warmbruine kleur. Mijn handen de eerste keer ook, en het duurde een eeuwigheid voor mijn nagels weer normaal waren.

Bij het verven van textiel kijk je naar wat geschikt is voor plantaardige stoffen als katoen, en wat juist beter pakt op dierlijke zaken als schapenwol, mensenhaar of -huid. Bijna-rijpe of rijpe maar nog groene bolsters (zonder de noot er nog in) geven het meeste kleur af. Eerst 24 uur in een emmertje met wat water zetten, dan de bolsters eruit halen en je hebt een kleurbadje. Ik zou wel voorzichtig zijn met hoofdhuid. Sowieso lijkt het me verstandig eerst een klein stukje testen of het geen geïrriteerde reactie oplevert van je hoofdhuid. En daarnaast is het water veel dunner, vloeibaarder dan het papje van henna of haarverf uit de winkel, dus dat gaat waarschijnlijk druppen en strepen trekken op je voorhoofd en in je hals. 

Leuk onderwerp trouwens, ook al reageren we op een onderwerp van 8 jaar geleden. 🙂

Geplaatst:

Inderdaad leuk onderwerp. Ik verf mijn haar ook al lang met henna, en net als Appelvrouw ben ik nu zo grijs dat het dan te oranje uitpakt. Ik doe nu vaak een indigo-kleuring over de henna heen, en dan is het uiteindelijk wat meer donkerbruin. Maar de indigo pakt vooral goed op de uiteinden, het deel van je haar waarvan de schubben wat meer open staan door slijtage.

Ik zou graag walnotenbolsters proberen, want vandaag kwam ik langs twee bomen met laag hangende noten, en ik hoor al heel lang dat  het een intensieve verfstof is. Maar na wat zoekwerk betwijfel ik of het zou werken, dus echt in het haar trekt. Er zit bovendien veel looizuur in, en dat zou de hoofdhuid kunnen irriteren. Ik heb eens een paar kilo sleedoornbessen tot moes staan knijpen, en mijn handen voelde daarna zo branderig van de tannine, dat ik spijt had geen handschoenen te hebben gebruikt. Ze waren eigenlijk gelooid!

Als ik het toch probeer, laat ik het wel weten.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Nou, ik heb het geprobeerd.  Walnootbolsters, nog groen, in een lage pan gelegd en met een hamer behandeld en toen met wat water laten pruttelen. Dat zwarte water als basis voor mijn henna gebruikt, uiteraard met wat citroenzuur. Mijn haar zit er nog op, maar het is gewoon weer oranje geworden. De bolsters lijken op die manier niets te doen. 

• Like 1
Geplaatst:

Stoer zeg! Dat je het durfde. Dank je wel voor te uitproberen..ik heb wel bolsters liggen trouwens maar durf het niet aan want ik ben bang voor een allergische reactie. Dan maar er inkt van maken of een trui er mee verven...

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Bedankt @fre3ke dat je dit hebt geprobeerd.

Ik verf mijn haren ook al jaren met pure henna. Eerst voor de rode gloed en later ook om de grijze haren weg te werken. 

Ooit een hele kilo gekocht voor weinig geld via een online drogist. Toevallig omdat de Turkse winkel waar ik henna kocht een keer was uitverkocht. Daar doe ik nu al jaren mee. :) 

Het verven met henna pakt nog steeds goed uit omdat ik nog geen 10% grijze haren heb.  Ik meng de henna al een paar jaar met koffieextract (oploskoffie) . Daardoor worden de grijze haren iets minder oranje. Maar nog wel te oranje voor 30% - 50%? grijs. 

Als mijn haren erg grijs worden wil ik daarom een andere ‘truc’ gaan proberen. Heel kort in laten werken.

Ik heb enkele stugge grijze haren waar de henna minder goed op pakt. Die worden niet oranje maar iets dat ik zou omschrijven als roodblond of goudblond. Als de middelste haarstreng.  spacer.png

Dus ik verwacht dat met korte tijd kleuren (15 minuten?) je t grijs weghaalt en t haar dan roodblond van kleur wordt.  

Iemand dit al eens geprobeerd? 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...