Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Composthoop aanleggen


Mette

Aanbevolen berichten

Sinds augustus 2011 heb ik een moestuin op een tuinencomplex. Het afgelopen jaar heb ik hard gewerkt om tuin enigszins plant- en oogstbaar te krijgen; de tuin had 6 jaar leeg gestaan en was dus geheel overwoekerd.

Alles wat in de tuin stond, heb ik uit de grond getrokken, waardoor er nu een flinke berg tuinafval ligt. Een gedeelte hiervan is vanzeelf gecomposteerd door de wintervorst. Ik ben van plan de rest af te voeren. Komend jaar wil ik graag een composthoop starten. Ik zal te denken aan een kuil. Hebben mensen hier ervaring mee, en hebben jullie nog tips waar ik op moet letten bij het aanleggen van een composthoop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor alle linkjes naar blogs en websites. Ik heb zelf ook al ontdekt dat er veel op internet te vinden is. Echter, er is zoveel informatie, waardoor ik het overzicht enigszins verlies.

Hebben mensen ervaring met een compostkuil, wat zijn do's en don'ts bij de aanleg en het gebruik van ee composthoop en welke methodes werken bij jullie zelf het best?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring met een kuil. Lijkt me ook lastig om het compost op het einder eruit te halen. Ik heb onlangs mijn 3de compostton van iemand gekregen omdat het niet bleek te werken. Blijkt dat in de handleidingen niet staat dat je ook water nodig hebt om compost te krijgen... Als je in je kennissenkring ergens roept dat je een compostton zoekt is er bijna altijd iemand die er een kwijt wil.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat er niet te vinden is over composteren in een kuil is wel te begrijpen.

Het is ook sterk af te raken, omdat het niet composteren is met zuurstof, maar rotten zonder zuurstof. Het grote verschil is dat er geen broei ontstaat, zodat het langer duurt en er helemaal geen onkruidzaden gedood worden.

Het grote nadeel dat je het uit een gat moet scheppen wil ik dan nog niet eens noemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Composteren in een kuil gaat niet door gebrek aan zuurstof.

Gebruik rechtsboven het zoekvenster en volg de links die reeds aangegeven zijn, dan kom je aan genoeg info.

Zelf heb ik het 3-jarensysteem an dat leverd een prima compost op met erg weinig arbeid. Dit betekend dus 3 compostbakken van ongeveer 1 m3 per bak en 1x per jaar de zaak omzetten.

Zelf composteren heeft een 2-ledig doel: 1. tuinafval kwijtraken en 2. een gratis grondverbeteraar van hoge kwaliteit verkrijgen.

De plastic compostcontainers zijn voor een moestuin te klein. Hierin raak je je tuinafval niet kwijt.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...