Ga naar inhoud

Bijzondere groente

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn van Jarno op de MTFD van afgelopen september gekregen Apios americana doet helemaal niks. Bij de buurman in de kas staat ie al te slingeren aan een stokje. Bij mij ook in de kas, is nog niets te zien. Komt dat nog ?

Geplaatst:

ja, en je krijgt ze ook nog slecht weg...ze komen op meters van de oude plek weer boven

(ik heb ze nooit gegeten, alleen de merkwaardige bloemen gezien)

Geplaatst:
Ze komen pas in mei te voor schijn.

Graaf maar eens in de aarde,het is net een ketting.

bolletje-snoer-bolletje

En ze kunnen zo in de tuin wintervast.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Ik las hier

http://www.pfaf.org/user/cmspage.aspx?pageid=36

There are a number of cultivated forms being developed, however, that have much higher yields and the plant has been recommended for commercial cultivation.

Ik hoop dat die snel eens in Nederland verkrijgbaar zijn, want die aardappeltjes lijken me wel heel erg klein. En pas in het 2de jaar oogsten is niet erg efficient.

Ik ga het dit jaar nog eens proberen nadat mijn vorige plant de winter niet heeft overleeft.

Geplaatst:

@carsten

Welke winter heeft je plant niet overleefd? De afgelopen?

Het is een erg winterharde plant namelijk. (niet wintergroen, de bovengrondse delen sterven af)

Daarnaast vraag ik me af of het echt zo in-efficient is. Voor de commerciële landbouw wel denk ik, omdat die meer in eenjarige teelten denken, maar in je eigen tuin moet je gewoon het eerste jaar wachten en kun je dan het tweede jaar elke keer de knollen oogsten die je groot genoeg vind. De rest kun je gewoon terugstoppen en zal zich vermenigvuldigen.

Je hebt dus alleen een opstartjaar zonder oogst, maar daarna gewoon normale hoeveelheden (ik heb geen ervaring met oogsten tot nu toe, dus misschien valt het allemaal wel tegen straks...)

Geplaatst:

@jarno

Ik had een plant bij vreeken gekocht en die kwam pas in eptember aan. Misschien had ie te weinig tijd om voor de winter te settelen.

Oh! Het is dus niet zo dat je alleen maar om het jaar kunt oogsten. Fijn dat je dat even uitlegt

Maar misschien is het wel handig om het eerste jaar de knollen op te graven en meer te verspreiden? Anders lijkt me dat de planten zo dicht bij elkaar opkomen.

Geplaatst:

dat weet ik eigenlijk niet, misschien blijven het maar een paar planten als je de knollen aan elkaar laat zitten. Maar misschien krijg je ook wel per knol een plant, dan is het handig om ze te verspreiden. Maar natuurlijk alleen als je de plant in een pot ofzo hebt gekweekt. Anders verspreid de plant zich uit zichzelf al (te) goed.

@bit: mijn plant begint heel langzaam uit te lopen!! Nog even geduld dus.

Geplaatst:

Ik kweek dit jaar voor het eerst tomatillio. De plant is verwant aan de lampionplant. De vruchten groeien in het vlies (de lampion) en barsten daar uiteindelijk uit. Een andere plant uit dezelfde familie is de psysalis peruviana, in het Nederlands goudbes genaamd. Er komen bessen van 2 cm aan. Die kweek ik ook.

De tomatillio heeft vruchtvlees dat lijkt op het vruchtvlees van de aubergine. Ze is iets zurig en wordt veel in de (zuidelijke) staten van de USA, Mexico en Zuid en Midden Tomatillo39221397639774.jpgTomatillioplant39921397639807.jpgAmerika gegeten. Vaak gaat ze in gepureerde vorm door gepureerde avocado, dat bekend staat als salsa verde en als vleesbegeleider gegeten wordt. Het wordt ook verwerkt in andere Mexicaanse sauzen (moles).

De foto van de vrucht heb ik van het Internet gehaald, de foto's van de plantjes heb ik zelf genomen. De planten worden ongeveer 1 meter hoog. Het zijn geen zelfbevruchters, dus er moeten minimaal twee planten naast elkaar staan.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Fijn dat jullie me er even aan hebben laten herinneren:

PICT740699961398936510.jpgPICT7406a16761398936511.jpg

Het arme ding lag nog in zijn origineel zakje in een doosje in de kelder te wachten....was al door het plastic zakjes gegroeid op zoek naar aarde. Hij heeft die nu gevonden

Geplaatst:
Ik kweek dit jaar voor het eerst tomatillio. De plant is verwant aan de lampionplant. De vruchten groeien in het vlies (de lampion) en barsten daar uiteindelijk uit. Een andere plant uit dezelfde familie is de psysalis peruviana, in het Nederlands goudbes genaamd. Er komen bessen van 2 cm aan. Die kweek ik ook.

De tomatillio heeft vruchtvlees dat lijkt op het vruchtvlees van de aubergine. Ze is iets zurig en wordt veel in de (zuidelijke) staten van de USA, Mexico en Zuid en Midden Tomatillo39221397639774.jpgTomatillioplant39921397639807.jpgAmerika gegeten. Vaak gaat ze in gepureerde vorm door gepureerde avocado, dat bekend staat als salsa verde en als vleesbegeleider gegeten wordt. Het wordt ook verwerkt in andere Mexicaanse sauzen (moles).

De foto van de vrucht heb ik van het Internet gehaald, de foto's van de plantjes heb ik zelf genomen. De planten worden ongeveer 1 meter hoog. Het zijn geen zelfbevruchters, dus er moeten minimaal twee planten naast elkaar staan.

vreemd, lijken eerder tomatenplantjes mijn tomatillos hebben veel groter blad. Eigenlijk een groot lichtgezaagd blad aan de stengel ipv zo'n tomatenblad

Nieuw stukje grond, tijd om te bloggen! http://jansmoestuin.wordpress.com

Geplaatst:

Op pagina 2 of 3 van dit Topic had Eva de " Eeuwige moes "ook al genoemd. Hier even een fotootje van de mijne vanavond op de tuin. 1 plant. Krijgertje van een forumlid vorig jaar trouwens. Nr 2 die ik ook daar had staan, is ten onder gegaan aan vraat ( ehm , nee, niet door mij )

Heel makkelijke plant. Bij rondje mesten krijgt ie wel wat, dat wel.

Stekt ook heel makkelijk ( zijscheut afscheuren met hiel, zo in een potje met aarde, in de schaduw uit de wind weg zetten )

DSCN578995601399151261.JPG

Geplaatst:

Leuk, ik heb ze net gezaaid.

Hier een foto van de indianenaardappel die boven komt:

IMG2014050316120298061399184922.jpg

Dit is z'n tweede jaar en hij komt nu ook op meerdere plekken naar boven.

Geplaatst:

@jarno

heb je de aardappeltjes gewoon laten zitten? Of heb je ze opgegraven, losgemaakt en op verschillende plekken in de grond gedaan om meer te spreiden?

Weet iemand of slakken deze plant eten? Hier hebben we altijd last van slakken, maar door deze milde winter lijkt het erop weer een slakken plaag te worden dit jaar. Ik denk ze te beschermen met plastic flessen.

Geplaatst:

Ze zitten in een wasmand van de action dus ze konden zich niet super verspreiden. Er komen iig ook plantjes aan de zijkant omhoog. Toen ik in een van de manden zat te wroeten merkte ik ook dat de strengen vooral tegen de zijkant aan zaten. Als ze in de vrije grond zouden zitten zullen ze dan ook wel verder verspreiden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...