Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bijzondere groente


Eva

Aanbevolen berichten

@Juna: Ik heb ze vorig jaar mee besteld met de andere zaadjes omdat het me een leuk plantje om te proberen lijkt. Ik heb ze nog nooit geproefd of gezaaid, ik kende ze (tot vorig jaar) eigenlijk helemaal niet. Ik heb ze twee weken geleden gezaaid tegen het hek, maar of het wat gaat worden... De grond is veels te droog en volgens mij was ik er ook te laat mee. Maar goed, eens kijken of het wat gaat worden. De vruchtjes schijnen geloof ik een beetje fris zurig te smaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zijn inderdaad ook leuk ja

Maar ik vraag me af hoe het zit met de schil van mini watermeloenen. Als die er gewoon af moet, zoals bij gewone watermeloenen, hou je niet zoveel meer over.

Maar leuk zijn ze!

 

Freggel, misschien ook niet ik zou het gewoon afwachten.

Ik ben half geneigd het ook te proberen, ookal ben ik nog veel later en is dat niet volgens de regels.

Misschien werkt het dan niet optimaal, maar een beetje zou ik ook al leuk vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 1 year later...
  • 1 maand later ...
Rankspinazie

 

hablitzia20tamnoides3.jpg

Familie: Amaranthaceae (Amarantenfamilie)

Geslacht: Hablitzia

Soort: Hablitzia tamnoides

 

(meerjarige rankende spinazieplant vorstbestendig)

Ja, die wil ik!

op http://www.permacultuurnederland.org/planten.php?zoek=rankspinazie&laag=&functieSER=Z24=&page=0&pid=129&sort=naz staat dat ze die bij Vreeken hebben, maar die kan ik niet vinden.

 

Heeft iemand hier een stek/zaad van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.allseeds.eu/webshop/index.php?sub=133&catog=27

http://www.heirloomseedswap.com/item/955

 

en bij Lieven David... Die ruilt ook zaden! http://www.lusthof.org/index.php?option=com_content&task=view&id=53&Itemid=95

 

Vond het zelf ook interessant, dus heb even gegoogled met "latijnse naam"+ "seeds". Voor dit jaar kreeg ik al Malabar spinazie van Dick op de MTF-dag. Hou ons eens op de hoogte van teelt en proeverij!!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Haha, zien er in ieder geval mooier uit dan dat ze smaken...

Tja... rauw, vers geoogst, zit er niet veel smaak aan maar kan in een salade oid wel voor een goede toevoeging-crunch zorgen. Paar dagen in de zon laten liggen schijnt het oxaalzuurgehalte te verminderen en dus ook een smaakverandering te geven...

Gister twee ervan in plakjes gesneden en even meegekookt met mn favoriete miesoepie... en toen werden ze qua textuur wel wat aardappelachtig (stevige aardappel) maar de smaak was wel wat bijzonderder...

Frituren nog niet geprobeerd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow geweldig, allerlei groenten waar ik nog nooooit van gehoord had

 

Maar der zijn der natuurlijk nog veul meer. Dus ga ik ter completering ook wat bijdragen leveren. Te beginnen met:

 

Kardoen

kardoen58611389034868.jpgkardoenbloem35681389034874.jpg

 

Familie: Asteraceae (Composietenfamilie)

Geslacht: Cynara

Soort: Cynara cardunculus

 

De kardoen (Cynara cardunculus) is een distel die verwant is aan de artisjok (Cynara scolymus).

De kardoen is afkomstig uit het Middellandse Zeegebied. De plant werd al vanaf de vierde eeuw v.Chr. door de Romeinen en de Grieken gegeten. In Zuid-Europa wordt de plant vandaag de dag nog steeds veel gegeten. De kardoen is in veel landen verwilderd en vormt dan een lastig onkruid. Hij komt verwilderd voor op de Argentijnse pampa's, in Californië en Australië, waar hij door zijn aanpassing aan het droge klimaat goed gedijt.

 

Uiterlijk:

Het is een overblijvende, tot twee meter hoge, wollig behaarde distelachtige heester met dikke vlezige gegroefde stengels. De bladeren zijn tot 50 cm lang en 35 cm breed, stevig, veervormig gelobd en in omtrek eivormig tot lineair-lancetvormig. De toppen van de bladeren zijn bezet met 1,5-3 cm lange starre gelige doorns. De onderste bladeren zijn gesteeld en de bovenste bladeren zijn zittend, donkergroen, aan de bovenkant met een kort vilt bedekt en aan de onderkant witviltig behaard. De wilde soort heeft stengels die bezet zijn met veel stekels. Er zijn cultivars ontwikkeld die minder stekels hebben.

 

Bloei:

De kardoen bloeit van augustus tot september. De bloemen groeien met meerdere eindstandig aan de stengels. Ze zijn 4,5-6 cm lang en 4-5,5 cm breed en eivormig. De bloemkleur is blauw, lila of wittig. De schutbladeren zijn eivormig-lancetvormig en aan de punten gedoornd. De vruchten zijn 6-8 mm lange dopvruchten met 2,5-4 mm lange, veerachtige pluimen.

De kardoen heeft een lang, koel groeiseizoen (circa zes maanden) nodig, maar de plant is wel vorstgevoelig. De individuele planten moeten ver uit elkaar worden geplant, omdat ze veel ruimte nodig hebben om te groeien. Hierdoor is de plant economisch niet zo rendabel, waardoor hij vaak alleen wordt geteeld in gebieden waar hij ook veel wordt gegeten.

 

Gebruik:

Van de kardoen worden de bloemknoppen en vooral de vezelige bladstelen en middennerf gegeten. De beste bereidingswijze is blancheren, omdat dan veel van de smaak behouden blijft. Hij smaakt bitter en ook een beetje zoet; de smaak is een mix van artisjok, selderij en schorseneer. Vroeg geoogste planten zijn zoeter dan later geoogste planten, die bitterder smaken. Een deel van de plant kan ook gebruikt worden als stremsel voor vegetarische kazen.

De kardoen kan in België en Nederland vanaf april onder glas worden gezaaid en vanaf mei in de volle grond. De bladsteel wordt een paar weken voor de oogst omwikkeld met zwarte folie om hem te bleken. De bloemen kunnen als snijbloem in een vaas worden gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen al om de naam:

 

Brave Hendrik

Chenopodiumbonus-henricus-klein43061389098895.jpg

Familie: Amaranthaceae (Amarantenfamilie)

Geslacht: Chenopodium (ganzenvoet)

Soort: Chenopodium bonus-henricus

 

De Brave Hendrik is een vaste plant uit de amarantenfamilie. De soort staat op de Nederlandse Rode lijst van planten als zeer zeldzaam en zeer sterk in aantal afgenomen. De plant komt in Nederland voor in Limburg (vooral in bosrijke omgeving), Zuid-Holland, Gelderland en Overijssel.

Botanische beschrijving

De plant wordt 15-60 cm hoog en bloeit van mei tot augustus met een vrij korte, sterk vertakte bloeiwijze. De groene bloemkluwens zitten op de zij-assen dicht bij elkaar.

 

Toepassingen

De Brave Hendrik is een zeer oude groente, waarvan de geplukte bladeren maar één dag bewaard kunnen worden. De jonge bladeren kunnen als spinazie gegeten worden en de jonge scheuten kunnen als een soort asperges klaargemaakt worden. Zaden kunnen in de handel gekocht worden. Ook heeft de plant een aantal geneeskrachtige werkingen. In Duitsland worden de zaden van de Brave Hendrik gebruikt voor het vetmesten van kippen en wordt daar Fette Henne genoemd. De wortels worden ook wel gebruikt tegen hoest bij schapen.

 

Culinair

Het is een van de vroegste groenten van het jaar. Het blad wordt geplukt en bereid als spinazie, maar smaakt minder geprononceerd. Kort koken/wokken. De ca. 10 cm lange bloemscheuten kunnen worden bereid als ware het asperges - piepkleine asperges... Kook ze in een bundeltje ca. 7 minuten.

De plant maakt vlezige wortels. In de Balkan wordt hiervan een naar pindakaas smakend smeersel van gemaakt. De bloemknoppen zijn klein, maar kunnen als broccoli worden bereid.

 

Bewaren

Niet. Pluk en bereid dezelfde dag nog het maal.

 

TeeltVaste plant. Zaai begin april, 50 cm van elkaar, 1 cm diep.Of zaai in potjes en plant later uit.

Het eerste seizoen moet je er niets van verwachten. De planten moeten eerst groot worden om iets te kunnen oogsten.

Vanaf vroeg (maart) tot in principe augustus. Maar ouder blad is taaier. Je kunt de plant tussentijds terugknippen.

Tip: deel de planten elke twee of drie jaar.

Plantafstand: 50 cm in de rij; 50 cm tussen de rijen.

Water: Houdt van wat vochtige grond. Maar droogte is niet funest.

Bemesting: Brave Hendrik houdt van een stikstofrijke grond. Dus jaarlijks wat oude mest en compost doet de plant goed.

Bodem & standplaats: Tolereert wat schaduw.

Uncommon Vegetables (1943) zegt "Full sun and good garden soil", terwijl of Rare Vegetables (John Organ, 1960) schrijft: "This is a vegetable that has the great merit of flourishing even in the poorest soil and the worst sites. In fact, the planting of a small bed is an admirable war of using some odd corner of the garden that would yield poor crops of other vegetables."

 

Zaadteelt

Het gaat vanzelf bloeien en zaait zich rijkelijk uit. Je kunt het zaad dus op tijd zelf oogsten.

 

Bronnen: www, wikipedia, mergenmetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...