Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bijzondere groente


Eva

Aanbevolen berichten

Chinese yam

Dioscorea batatas

Yam.jpg

bron: Weblio

 

Plant familie: Dioscoreaceae

Plantenlaag: Knolgewassen

Plantenfuncties: groentes, vers eetbaar, verwerkt eetbaar, omheining, geneeskrachtig,

Bloeitijd: september - oktober

Oogsttijd: oktober - november

 

 

 

De Chinese Yam is een winterharde bataat (tot 20 graden onder 0) die een spectaculaire ondergrondse knol aanmaakt die qua smakelijkheid en voedzaamheid in de top tien van wereld voedsel gewassen zou kunnen passen. Deze klimplant die tot 3 meter hoog kan klimmen heeft ondersteuning nodig om de hoogte in te gaan. Hij kan bij een boom of struik worden gezet waar in geklommen kan worden maar dit is niet heel handig gezien het oogsten van het gewas niet heel makkelijk gaat. De knol verankert zich tot zo´n 1 meter diep en meer onder de grond. Dat maakt het machinaal oogsten lastig en handmatig opgraven kan veel schade opleveren aan de wortels van de plant waar die inklimt. Het is handiger deze klimplant via stokken, net als bepaalde bonensoorten te begeleiden. Ook kan hij gebruikt worden als klimmer in een hek als afscheiding. De eetbare wortel kan tot 1 meter lang en 2kg zwaar worden. Deze wortel kan gekookt, gebakken, gefrituurd en toegevoegd worden aan soepen. De wortel is goed en lang te bewaren. Aangezien de wortel verticaal groeit kun je er een aantal dicht bij elkaar groeien. In het najaar ontstaan in de oksels van de plant kleine knolletjes ook wel luchtaardappelen genoemd. Door deze vlak voordat ze eraf vallen te plukken. Deze kunnen mits goed bewaard het voorjaar erop geplant worden en groeien dan uit tot nieuwe planten. De knol is het eerste jaar een gram of 500 het jaar erna kan dit oplopen tot de eerder genoemde twee kilo. Buiten de eetbare kwaliteiten wordt de wortel in China en Japan ook voor verscheidene medicinale toepassingen gebruikt.

 

 

Bron: verschillende sites zoals wikipedia, permacultuur etc.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maarts viooltje

Viola odorata

Viola_odorata_Maarts_viooltjewiki.jpg

Bron: wikipedia

 

Plant familie: Violaceae (Viooltjesfamilie)

Plantenlaag: Kruidlaag

Plantenfuncties: kruiden, vers eetbaar, verwerkt eetbaar, geneeskrachtig,

Bloeitijd: maart - mei

Oogsttijd: maart - mei

Beschrijving:

Laag kruipend en donzig plantje van 5-15 cm hoog.

Bladeren: rond.

Bloemen: blauwpaars of wit.

De bloemen worden in de keuken gebruikt vanwege hun geur en decoratieve kwaliteiten. Ook als smaakmaker worden ze toegevoegd aan pudding.

De bladeren worden gebruikt als salade of als versiering

Gesuikerde bloemen: Doop de bloemen, met de steel eraan, eerst in geklopt eiwit en dan in fijne suiker; laat de bloemen een paar dagen drogen op vetvrij papier. Daarna in goed afgelsoten doos te bewaren in de koelkast.

Medicinaal werkt de plant bij hoest , hoofdpijn en reumatische klachten; de wortel wordt gebruikt als braakmiddel en bij obstipatie.

 

 

Bron: verschillende sites zoals wikipedia, permacultuur etc.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Witte klaverzuring

 

Oxalis acetosella

Oxalisacetosella.jpg

Bron: Hanna Zelenko

 

Plant familie: Oxalidaceae (Klaverzuringfamilie)

Plantenlaag: Kruidlaag

Plantenfuncties: groentes, kruiden, vers eetbaar, verwerkt eetbaar, bijenplant,

Bloeitijd: april - mei

Oogsttijd: maart - juni

 

Beschrijving:

Een lage, kruipende plant van 15-15 cm hoog.

Bladeren: klavervormig en appelgroen, als ze jong zijn.

Bloemen: wit, vijftallig, op een tere stengel.

Het blad van de witte klaverzuring heeft een aangenaam pittige, fruitige smaak.

Het dient met mate gebruikt te worden, omdat het oxaalzuur bevat.

Het kan zowel rauw of gekookt gegeten worden of tot moes of saus verwerkt worden.

Het gaat goed samen met tomaten. Het wordt veel gebruikt als smaakmaker.

De Indianen gaven de wortels van deze plant aan hun paarden, om de snelheid te verhogen.

 

 

Bron: verschillende sites zoals wikipedia, permacultuur etc.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pimpernel

 

pimpernegrotemorgensterzaden.jpg

grote pimpernel(bron: morgenster zaden)

 

pimpernelkleineMorgensterzaden.jpg

kleine pimpernel(bron: morgenster zaden)

 

Familie: Rozen (Rosaceae)

Sanguisorba (Pimpernel)

soort:Sanguisorba minor

 

 

Deze in het wild voorkomende plant staat op de rode lijst in Nederland en/of België.

 

Wortel: De plant heeft een diepe penwortel, waardoor de soort in tuinen lastig te verplanten is.

Blad: De bladeren zijn ellipsvormig, getand, blauwgroen en zijn in groepen van zes tot tien bladeren aan elke bladsteel gegroepeerd.

Bloem: Wit, donkerrood of groenrood. Bolvormig bloemhoofdje. De bovenste, groenachtige, vaak paars aangelopen bloemen hebben roodachtige stijlen en 10-30 hangende meeldraden, die 3-5 keer zo lang zijn als de kelkbladen. De bovenste bloemen zijn vrouwelijk en de onderste mannelijk.

Bloeitijd: mei - september

Oogsttijd: april - oktober

Hoogte: ± ²30-60 ²+³100 cm.

Uitdunnen kan. Haal dan de zwakke planten weg.

 

Plantenfuncties:groentes, vers eetbaar, verwerkt eetbaar, bijenplant,

Beschrijving:

Vaste plant met een bebladerde bloeistengel, 10-90 cm hoog.

Blad: rozet van geveerde wortelbladen.

Bloemen: groenig, dicht opeen in bol- of eironde bloeiwaijzen van 10-30 cm lang. Ze hebben 4 kelkbladen, maar geen kroonbladen.

Het blad wordt vooral gebruikt in salades en hebben een zachte komkommersmaak.

Maar je kan het natuurlijk ook gebruiken in soepen, sauzens of stoofschotels.

De plant is vaak groenblijvend, dus dan het hele jaar te oogsten.

 

 

Deze plant lokt en/of is vatbaar voor:

Vlinders. De plant dient als waardplant voor vlinders als Acleris aspersana, Ectoedemia angulifasciella, kalkgraslanddikkopje, Spialia orbifer, Spialia sertorius, Stigmella anomalella, Stigmella poterii en Synansphecia leucomelaena.

Gebruik: De blaadjes smaken wat naar komkommer en worden gebruikt bij salades en saus. Wordt ook gebruikt in wijn om deze wat smakelijker te maken.

 

 

De kleine pimpernel (Sanguisorba minor) is een vaste plant uit de rozenfamilie (Rosaceae). De plant wordt ook wel 'sorbenkruid' of 'bloedkruid' genoemd. Beide namen houden relatie met de botanische naam. 'Sanguis' betekent bloed, terwijl 'sorbis' (sorba) opnemen of absorberen betekent.

De tot 60 cm hoge plant heeft een bolvormig bloemhoofdje. De bovenste, groenachtige, vaak paars aangelopen bloemen hebben roodachtige stijlen en 10-30 hangende meeldraden, die 3-5 keer zo lang zijn als de kelkbladen. De bovenste bloemen zijn vrouwelijk en de onderste mannelijk. De bloeitijd is van mei tot in juli.

De bladeren zijn ellipsvormig, getand, blauwgroen en zijn in groepen van zes tot tien bladeren aan elke bladsteel gegroepeerd.

Ecologische betekenis

De plant dient als waardplant voor vlinders als Acleris aspersana, Ectoedemia angulifasciella, kalkgraslanddikkopje, Spialia orbifer, Spialia sertorius, Stigmella anomalella, Stigmella poterii en Synansphecia leucomelaena.

 

Voorkomen

De plant is afkomstig uit het Middellandse Zeegebied en komt nu in alle gematigde streken van Europa voor, tot zelfs in het hoge noorden. De soort is in Noord-Amerika geïmporteerd.

De plant groeit meestal op redelijk droge en kalkhoudende grond in bermen, graslanden en op hellingen.

De plant heeft een diepe penwortel, waardoor de soort in tuinen lastig te verplanten is. De plant prefereert een zuurgraad tussen de 6,1 en de 7,5 pH.

De kleine pimpernel staat op de Nederlandse Rode lijst van 2000 als vrij zeldzaam en matig afgenomen.

 

In andere talen

• Duits: Kleiner Wiesenknopf

• Engels: Salad Burnet

• Frans: Petite pimprenelle

 

 

Wordt als geneeskrachtig gezien bij bloedstelping. De kleine pimpernel bevat looistoffen, saponine en een flavon. De plant wordt gebruikt als bloedstelper. In de Middeleeuwen dronken soldaten voor de strijd een aftreksel van deze plant in de hoop dat wonden minder sterk zouden bloeden.

Let op! Er geldt een waarschuwing voor het gebruik van deze plant, zowel inwendig als uitwendig, voor mensen met gal- maag- of leverklachten.

 

 

Bron: verschillende sites zoals wikipedia, permacultuur etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook benieuwd naar de aardkastanje, hij heeft hier in de voortuin de winter goed overleefd en loopt alweer uit. Ik heb nog geen idee hoe de knollen smaken.

De 1e (grote) foto bij je stukje over eeuwig moes, is niet zoals de plant er bij mij bij staat. Hij bloeit niet, en de bladeren zijn zachter en lichter van kleur, zoals op de 2e foto. Zelfs als de plant ouder is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handig zo met die plaatjes. Ik heb met verbazing de beschrijvingen gelezen. Zoals deze:

De knol verankert zich tot zo´n 1 meter diep en meer onder de grond. Dat maakt het machinaal oogsten lastig en handmatig opgraven kan veel schade opleveren aan de wortels van de plant waar die inklimt. Het is handiger deze klimplant via stokken, net als bepaalde bonensoorten te begeleiden. Ook kan hij gebruikt worden als klimmer in een hek als afscheiding. De eetbare wortel kan tot 1 meter lang en 2kg zwaar worden.

 

Dat is toch niet te doen, 1m of meer graven om te oogsten!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook benieuwd naar de aardkastanje, hij heeft hier in de voortuin de winter goed overleefd en loopt alweer uit. Ik heb nog geen idee hoe de knollen smaken.

De 1e (grote) foto bij je stukje over eeuwig moes, is niet zoals de plant er bij mij bij staat. Hij bloeit niet, en de bladeren zijn zachter en lichter van kleur, zoals op de 2e foto. Zelfs als de plant ouder is!

ik heb de kleine foto er daarom bijgezet....dat is meer wat ik me van eeuwig moes voorstel...

 

wat leuk dat jij de aardkastanje hebt! ik ben zeer benieuwd!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er nog wel in. Schisandra chinensis, dat is zowel groente als fruit. Je kunt de takken eten, maar ook de vruchten die eraan komen

wel Frank, voel je vrij om deze datatbase aan te vullen met jouw uitgebreide info over deze (volgens mij) interessante plant!

ik ben heel benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handig zo met die plaatjes. Ik heb met verbazing de beschrijvingen gelezen. Zoals deze:

De knol verankert zich tot zo´n 1 meter diep en meer onder de grond. Dat maakt het machinaal oogsten lastig en handmatig opgraven kan veel schade opleveren aan de wortels van de plant waar die inklimt. Het is handiger deze klimplant via stokken, net als bepaalde bonensoorten te begeleiden. Ook kan hij gebruikt worden als klimmer in een hek als afscheiding. De eetbare wortel kan tot 1 meter lang en 2kg zwaar worden.

 

Dat is toch niet te doen, 1m of meer graven om te oogsten!?

ja, dat verbaasde mij ook al. tja, ik heb alle info gewoon van het net dusssss....

ik hoopte al dat je tevreden zou zijn met de plaatjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

de soorten die ik van dit topic in mijn bezit heb zijn:

Saffloer

eeuwige moes

palmkool en mierikswortel

 

als je wilt weten wat ik verder aan soorten heb kun je het beste even mijn seizoen tpic lezen...

 

misschien open ik over een tijdje een ander topic over geneeskrachtige planten en kruiden....daar ben ik ook in geinteresseerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de soorten die ik van dit topic in mijn bezit heb zijn:

Saffloer

eeuwige moes

palmkool en mierikswortel

 

als je wilt weten wat ik verder aan soorten heb kun je het beste even mijn seizoen tpic lezen...

 

misschien open ik over een tijdje een ander topic over geneeskrachtige planten en kruiden....daar ben ik ook in geinteresseerd.

 

Leuk, ik heb een chinese kruiden cursus gevolgd. Zo te zien hebben we dezelfde interesse

 

Tong

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Een topic over leuke soorten groenten, voor als je die tegenkomt ergens laat ze vooral zien!

 

Ik vond net uit dat er mini komkommertjes bestaan, die muizenmeloen heten of 'Mouse Melon'. Ze worden in salades gedaan, in de roerbak, los gegeten etc. Ze schijnen erg lekker te zijn

Maar ze zijn vooral ook heel leuk! Klein en mooi van kleur, zo groot als een druif ongeveer.

425x319.aspx

Cucamelon1.jpg

E259lg.jpg

mouse+melon+halves.jpg

harvest-tomatoes-and-cucamelons-large.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zoveel als druiven, die groeien helemaal anders.

Maar ik lees op het internet dat de hoeveelheid oogst van een plant heel redelijk is, hoeveel stuks ongeveer weet ik nog niet.

 

Edit, @ Freggel, dat klopt! Dat zijn ze ^_^ gaaf dat je ze hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diana heeft een pagina;

http://ruudendiana.webs.com/melothriascabra.htm

 

zaaien in maart.. Nu dus denk te laat, of nog een gokje wagen??

Ook staat er; zaden winnen is simpel, en ze blijven 4 jaar kiemkracht behouden!

 

en naast vreeken heeft vlaamszaadhuis ze ook zag ik, daar staan ze wel onder de categorie sier komkommers??

 

 

edit;

200 (400)cm, Mini Gourd or Mouse Melon is a vigorously fast growing hebaceous perennial climber from Mexico and Central America, which can be grown as an annual as well. It has numerous small, oblong, green-striped mini cucumbers which have a delicious refreshing taste and which can be eaten raw or sliced in salads. Easily cultivated in any humus rich, well drained soil in a sunny spot. Either cultivate as an annual or keep dormant rootstock in winter dry at a minimum of some 10°C. VI-IX.

 

Bron: Rareplants.de

 

Winterhard of niet?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn ze echt eetbaar. Op internet staan overal plaatjes van roerbak met deze komkommers, salades met deze komkommers etc.

Ik denk dat ze zowel sierkomkommer als eetbare komkommers zijn ^_^ sierlijke eetbare komkommers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...