helena Posted August 13, 2012 Share Posted August 13, 2012 Of het door de commercie van van Gilse of mijn niet verder nadenken dan de neus komt, maar ik dacht altijd dat suiker toevoegen moest om te conserveren. Zelf gebruikte ik niet de aantallen genoemd op de geleisuikers en de potjes bleven toch braaf dicht. De verhoudingen die worden aangegeven zijn voor ons mierenzoet. Deed gerust 1 kilo geleisuiker op 5kg fruit omdat het dan al zoet genoeg was en potjes blijven jarenlang goed. Euraka; lees ik vanmiddag in het weckboek: De voor de afzonderlijke vruchtensoorten aangegeven suikerhoeveelheden zijn richtlijnen. Zij kunnen al naar gelang de zoetheid van de vruchten, de beschikbare hoeveelheid suiker of persoonlijke smaak ook verminderd worden. u kunt vruchten natuurlijk ook zonder suiker inmaken en dit later toevoegen. Bij de jamsoorten wordt gewoon suiker genoemd, waarom zou je dan de duurdere geleisuiker gebruiken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 13, 2012 Share Posted August 13, 2012 helena schreef: Bij de jamsoorten wordt gewoon suiker genoemd, waarom zou je dan de duurdere geleisuiker gebruiken? Mijn regel: met geleisuiker kook je het fruit veel minder lang in voor de jam..ik vind dat lekkerder en vind dat er veel meer smaak aan de jam zit.Ik gebruik geleisuiker speciaal..dat is 1250 gram fruit op 500 gram suiker..precies de zoetheid die wij lekker vinden. Voor zoeter fruit gebruikte ik wel eens 3:1 suiker,maar die is helaas alleen in DL te koop..daar kom ik weinig. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted August 13, 2012 Share Posted August 13, 2012 Ook ik gebruik de speciale geleisuiker, minder zoet geen lange kooktijd en prima jam! Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted August 13, 2012 Share Posted August 13, 2012 Mijn zoon werkt op landgoed marién waard, en ze maken daar alleen maar biologische producten, oa jam, maar dan alleen maar met gelei suiker. zal het recept even navragen, maar dat is een grote productie, moet ik het even om zetten in bijv. een kilo fruit. je hoort nog van me. en die jam is zo lekker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts