Bit Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Vraag. Wie herkent deze aantasting ? Wie weet welk diertje dit veroorzaakt ? Kan het veel kwaad ? ( virus overbrengen bv ) ( virus , bedoel ik voor/van de plant hoor ) Moet ik er wat aan doen ? En zo ja, wat ? extra info: Maar een enkele plant heeft deze verschijnselen. Waarvan 1 stek, die wel erg aangetast is ( daarvan deze foto ) Hij staat al apart. Verderop op het moestuincomplex hadden veel planten eerder dit seizoen dezelfde verschijnselen, maar dan in nog sterkere mate. Inmiddels zijn de planten daar vrijwel dood. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Rupsen kijk eens goed, ik heb hier soms rupsjes die 1cm lang en 1mm dik zijn... die worden uiteindelijk wel weer groter. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Ja moeten rupsjes zijn. Zou volgens de databank de rupsjes van de Koolmot kunnen zijn. Had vorig jaar op einde seizoen ineens tomatenblad met ook dergelijke schadebeeld, zaten mini rupsjes op. Maar dat je zegt dat anderen die het hadden gehele bed is kapot gegaan is raar, ofewel er niks tegen gedaan en plant opgevreten? Er zijn wel virusziektes met vlekjes op het blad, maar hier zie je wel degelijk dat er willekeurig aangevreten is. Moest het van bonenspintmijt zijn dan is het blad niet doorbeten maar een vlekje leegezogen. Mijten brengen wel virusziekten over. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 14, 2012 Author Share Posted August 14, 2012 okéoké Dank jullie beiden zeer ! Dan maak ik me verder geen zorgen meer. Ga ik morgen op rupsjesjacht ( zou ook het rupsje ( larfje-rupsje ) van de zaagwesp kunnen zijn miss ? ) Maakt niet uit. Rupsjes zijn niet erg. Thnx ps. edit. Kom ik van de week met nog een foto van rode vlekken op het blad van een aardbeien-stek van de buurman. Heel ander blad dan ik zelf bij mijn soortjes heb, en wou dus graag een stek van hem. Mja. die dingen kunnen wel ziek zijn. Nee, geen panisch manneke hier hoor . Maar gewoon ter vermeerdering van mijn weten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Rode vlekkenziekte is een schimmelziekte, spuiten kan je met Sporgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 14, 2012 Author Share Posted August 14, 2012 Oké. Dit dus ? Weet je toevallig iets meer ? Schimmel die zich verspreid door water, lucht, aarde ? Hij staat ( is een krijgertje, was al enigszins bevreesd dat ie niet gezond zou hoeven zijn ) al een tijd apart. Na krijgen al.Maar is een soortje wat ik niet zelf heb, vandaar dat ik het aannam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Je hebt ook paarse vlekkenziekte, dus wordt een beetje moeilijk, maar ook met Sporgon te bestrijden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 14, 2012 Author Share Posted August 14, 2012 Thnx. Weet je toevallig iets meer ? Schimmel die zich verspreid door water, lucht, aarde ? Hij staat ( is een krijgertje, was al enigszins bevreesd dat ie niet gezond zou hoeven zijn ) al een tijd apart. Na krijgen al.Maar is een soortje wat ik niet zelf heb, vandaar dat ik het aannam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Bit schreef: ( zou ook het rupsje ( larfje-rupsje ) van de zaagwesp kunnen zijn miss ? ) Kan, die zitten er hiero in Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts