Antoine Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Hallo, Hier een recept voor een Atjar. Atjar tjampoer is een heel eenvoudig recept waar je heel veel creativiteit in kwijt kan. veel groenten zijn geschikt zoals bijv. witte kool, wortel, ui, komkommer en paprika. Om het allemaal op smaak te brengen en mooi te kleuren kun je kurkuma, gember, chilipeper en andere kruiden erbij doen. Ingrediënten:Witte Kool, 1 wortel, 1 kleine ui, Paprika, 1 chilipeper, 2 theelepels Kurkuma, 1 theelepel Djahé, 10 eetlepels azijn, 3 eetlepels suiker, 5 eetlepels water, 1,5 theelepels zout Snijd de Witte kool in mooie kleine reepjes.Verwijder de schil van de ui, snij hem doormidden en daarna in dunne plakjes.Schil de wortel en rasp de wortel grof (julienne)Doe de azijn, de suiker en het zout in een Steelpan (liefst koper) en verwarm dit net zolang totdat het zout en de suiker zijn opgelost. Haal dan de pan van het vuur.Proef en voeg naar smaak eventueel azijn, suiker, water en/of zout toe. Zet het vuur laag en voeg de groente en kruiden toe, laat de groente langzaam kleuren door de Kurkuma (mooi geel). Het potje moet ook heet zijn voordat je het mengsel in het potje doet. Doe de groente en kruiden in het potje en vul het af met het vocht. Sluit het potje af en zet hem op z'n kop. Na tien minuten is het potje vacuüm. Laat het potje liefst een maand staan om een goede textuur en smaak te krijgen. Er is ook nog een manier. Dat is dat je de kruiden en groenten niet meeverwarmd, dat is mogelijk maar dan moet je hem binnen een week consumeren. Je moet het eigenlijk allebei proberen. Ik vind inmaken lekkerder en smaakvoller, wat wel zo is , is dat de groenten niet knapperig meer zijn. Eet smakelijk gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
sannie Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Toevallig heb ik dit net gemaakt, maar dan met courgette en ui.op internet lees ik alleen dat je het een nacht in water met zout moet laten staan.weet alleen niet of dit moet of dat dit ook kan. Quote
Antoine Geplaatst: 14 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2012 Dat kan ja, ik doe het niet, want ik kook de kruiden eventjes. Dan laat je ze langer staan en trekt het ook heerlijk in. Als je het een nacht laat staan in zout, kan je ze gelijk consumeren. Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
harmony Geplaatst: 16 augustus 2012 Geplaatst: 16 augustus 2012 Of gewoon met alleen komkommer en (rode) ui.1 deel suiker, 2 delen azijn (ik gebruik ongeveer een halve liter azijn voor 3 potten)3 kleinere komkommers1 ui1 rode peper1 stukje gemberwortelbeetje zout Verhit azijn, suiker en voeg daaraan toe de gesnipperde ui, in reepjes gesneden pepertje, zout en gemberwortel toe.Snijd de komkommer in blokjes, het beste kun je het zaad er even uit halen.Verdeel de komkommer over de potten.Haal de gemberwortel uit het azijn-suikermengsel. Giet dan het mengsel over de komkommer. Vul de pot zo vol mogelijk af en sluit dan onmiddellijk. Deze atjar blijft in ieder geval een klein jaartje goed (en na dat jaartje was het op ) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.