Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Amandine aardappel

eelzuhtjuh

Recommended Posts

Vorige week ben ik een weekje in Frankrijk op vakantie geweest en daar hebben we de Amandine aardappel ontdekt!

We zijn helemaal fan hier in huis en het liefst zet ik volgend jaar een aantal planten van deze aardappel op mijn tuin.

Is er iemand die me iets meer over deze soort kan vertellen en die een tip heeft hoe ik aan pootgoed kan komen?

Ik heb bij Van der Wal wel pootgoed zien staan van de Gourmandine, de beschrijving daarvan klonk vergelijkbaar maar is het dat ook?

Ik heb vorig jaar Amandine`s van mijn buurvrouw gehad en geplant. Inderdaad een heerlijk aardappeltje..opbrengst niet megagroot, maar lekker!

Dit zegt de Franse Wikipedia:Vroege variëteit (ongeveer 90 dagen), is het bijzonder geschikt voor de productie vroege aardappels en een van de toegelaten rassen voor de productie van aardappelen op het eiland Re (AOC). Het is een kruising tussen Charlotte en Mariana.De aardappel is bestand tegen aardappelwrat en ongevoelig voor schurft, maar zeer gevoelig voor meeldauw . Knollen zijn heel gevoelig voor stoten, met een lage bewaarbaarheid.

Hier kan je ze wel krijgen in het voorjaar..zelf zou ik voor Charlottes gaan.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎