Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Graszaad in de compost?

rappie

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een paar jaar een composthoop. We hebben al ons tuin-afval erop gedumpt en af en toe omgeschept, verder niet zoveel aandacht eraan besteed. Nu heb ik het afgelopen lente gezeefd en vervolgens versprijd op verschillende plekken in m'n tuin. Blijkt dat er overal gras opkomt.

Is dit een bekend probleem? Ik heb ook gemaaid gras erin gedaan, dus misschien zaten daar zaadjes bij en hebben die dan direct een mooie bodem om in op te komen?

Hebben jullie suggesties hoe ik van het graszaad af kan komen? Of misschien moet ik het dan in de winter gaan strooien zodat het zaad niet ontkiemt maar doodgaat?

Ik zou het graag gebruiken in m'n normale tuin (geen moestuin) om overal wat te strooien, maar ik wil natuurlijk niet dat dan overal ineens gras tussen gaat groeien

Alvast bedankt.

Jasper

Onkruidzaden (en andere zaden) zouden in een composthoop door de broei doodgaan. Dan moet de temperatuur wel boven de (+/-) 70 graden Celsius komen. Dat lukt maar weinig mensen. Het lukt mij ook niet: ik probeer het zelfs niet. Dus ik gooi geen bloeiend onkruid in de composthoop. Een gazon zal veelal geen bloeiend gras bevatten. Maar gaat het met vakantie of andere omstandigheden mis, dan het gras niet op de composthoop gooien als je onkruidvrije compost wilt krijgen.

Ook in de winter gebruiken heeft geen nut ben ik bang, gras is heel sterk, en komt altijd weer op... Dus ik zou het advies van hierboven opvolgen, en opletten wat je op de hoop gooit

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Bedankt voor de reacties Stom dat ik er nooit bij na heb gedacht dat zaadjes in de compost best eens lastig konden zijn. Ik zal er in de toekomst in ieder geval rekening mee houden.

Nu zit ik wel met een stuk of 5 vuilniszakken vol "nutteloze" compost. Hebben jullie nog suggesties wat ik hiermee kan doen of hoe ik van de zaadjes af zou kunnen komen?

Bedankt voor de reacties Stom dat ik er nooit bij na heb gedacht dat zaadjes in de compost best eens lastig konden zijn. Ik zal er in de toekomst in ieder geval rekening mee houden.

Nu zit ik wel met een stuk of 5 vuilniszakken vol "nutteloze" compost. Hebben jullie nog suggesties wat ik hiermee kan doen of hoe ik van de zaadjes af zou kunnen komen?

Ja, gewoon hetzelfde als ik met alle wel bloeiend onkruid doe. Op een leeg stuk moestuin strooi je in plaats van een groenbemester de compost. Er zal wel graszaad ontkiemen, maar dat kun je op een stuk zonder planten zeker wel de baas. Zolang het niet gaat bloeien kun je het ook nog gewoon laten staan. In het voorjaar spit je het om. Niet dat alle zaden er dan uit zijn, maar wel veel.

Volgens mij had ik ergens eens gelezen dat als je zaaddragend onkruid in vuilniszakken doet en op je bak leg of ergens waar de zon goed schijnt je wel de 70 graden tempratuur heb.

Hoelang je dit moet laten liggen weet ik niet meer maar als je dit een lange tijd laat liggen gaan de zaden dood(door de tempratuur) en kun je daarna de zakken legen op je compostbak.

(volgens mij ergens in 1 van de topics hier op dit forum van gelezen)

Ik heb in iedergeval al een paar zakken leggen en wil deze in het voorjaar in mijn compostbak doen als ik ze weer gaat omzetten gooi ik dit ertussen.

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Ik ken het probleem en er is weinig tegen te doen. De hoge temperaturen zijn niet haalbaar omdat een composthoop wordt opgebouwd doordat er steeds wat wordt opgegooid. Het enige wat je kan doen is het gras maaien voordat er bloei in optreedt en bij het onkruid wieden onderscheid maken in het verzamelen van onkruid. Onkruid wat in het zaad geschoten is niet op de composthoop gooien en het zaadloze onkruid wel.

met vriendelijke groet, Rubo

• 1 month later...