Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben een goede slaper en totaal geen piekeraar, maar van die tuinindeling lig ik elk jaar uren wakker in mijn bed, en maar puzzelen. Spurt ik uit bed om even online weer een plant of plantencombinatie te checken... echt gestoord.

Inmiddels heb ik een mooi schema op papier, en dat ziet er zo logisch uit, dat ik me gewoon niet meer kan voorstellen dat daar zoveel stress in heeft gezeten. Leuke stress hoor, maar toch.

Geplaatst:

haha ojee ja tuurlijk in de vakken moet ik ze ook nog is onderverdelen pfffff

ind jasmin ik herken het helemaal.

Tis dat het erg leuk is dat ik niet opgeef maar had ik dit vroeger geweten hadik de groenteteelt gedaan ipv bloementeelt waar ik niks aan vond.

Maar volgens mij heb ik nog ff voor alles naar buiten gaat een maand ofzo hah hard werken nog .

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:

Ik ben er al een tijdje mee bezig, allemaal in excel met verschillende tabbladen.

Eén 'zaai' kalender, dan per siezoen een overzicht met plattegrond, daarnaast nog wat extra informatie per plant/seizoen/combinatieteelt. Ik ben het langzamerhand aan het uitbreiden met grafieken e.d. Houd je bezig

teeltseizoen69431360666422.jpg

teeltseizoen256571360666427.jpg

Geplaatst:

Bij mij kwam de rust, toen ik van elk vak drie schema's maakte: voorteelt, hoofdteelt, nateelt. Eindelijk overzicht. Sommige planten schuiven door (bepaalde sluitkolen), en andere worden weer afgewisseld gedurende het jaar.

En sommige winterkolen schuif ik in het naseizoen al door naar het kolenvak van volgend jaar. Staan ze alvast goed in 2014...

Geplaatst:

Ziet er erg strak uit, Sovreze, daar kan het pak handgetekende A4-tjes van mij niet tegenop... ha, ha...

Met alleen deze info zou ik zelf niet kunnen werken, maar ik denk dat zo'n zaai-handleiding wel een mooie aanvulling zou kunnen zijn bij mijn andere schema's.

Ik heb alleen geen werkende printer, dus misschien geen excell maar hetzelfde met de hand geschreven in mijn beduimelde Tuinboekje (wat ik al drie seizoenen heen en weer naar de tuin meesleep, en waar vanalles kris-kras in genoteerd staat, maar berenhandig in gebruik)

• 2 weeks later...
Geplaatst:

wisselteelt-jpg92501360609612.png

Ik zit nu te kijken opnieuw nu als me 6 jaren/vakken plan ziet .

Aangezien ik diverse plekken erbij gepikt heb hoeft mijn huidige moestuin dus niet in 6en maarin 4en.

Maar met de wissel gaat de peul,de nachtschade en de vruchtgewas daarditjaar niet komen omdat die dit jaar op een andere plek enof in potten komen.

Dus heb ik 1 vak over.

Nu wilde ik deze vullen met extra bladgewas,

Nu is mijn vraag dus.

Bladgewas was toch geen probleem in de wisselteelt en met wat er volgend jaar op dat stuk komt??

Want ik neem aan zover mijn kennis rijkt dat als ik dat vak wat over is voor de helft(dus half wortel en half blad) ook vult met wortel gewas dat die (wortelgewas) wel invloed heeft op de wisselteelt toch??

moet je nu maken

Geplaatst:

Oké hartstikke goed bedankt.

Dan maak ik dus 2 vakken bladgroente en dit komt nog beter uit voor het voer van me dieren

Weer een stuk verder en duidelijker

moet je nu maken

Geplaatst:

oke ja juist daar wil ik die van mij ook voor gebruiken ik heb er 8 en nog 4 konijnen dus die lusten wel wat en dan nog de andere bende.

Door hun ben ik met moestuinieren begonnen maarja doorgeslagen en nu dus ook voor mijzelf en de rest van de dieren hhaa

moet je nu maken

Geplaatst:

Ik heb een hoofdindeling gemaakt met gewasfamilies (in mengcultuur om het interessant te houden) en die schuift elk jaar een vak op. Bleek dat dit mijn vruchtwisseling makkelijker ging maken i.p.v. moeilijker.

Nu hoef ik alleen maar te bepalen welke plant precies waar moet komen (en dat is bij mijn hoeveelheid gewassen op een klein stuk grond ook weer een uitdaging - hier moet ik gauw eens achteraan.)

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

• 1 maand later ...
Geplaatst:

oké ik heb gezocht in de zoekfunctie maar kon het niet vinden.

Ik zit te kauwen op het volgende.

Ik heb vroege aardppels gekocht en een plek voor gereserveerd.dus die is in orde die gaan van de week de grond in.

Nu het volgende ; de late aardappels....

Mogen die nu nog in hetzelfde vak ?? of is dit gelijk aan een wisselteelt en moet ik die dus een nieuw vak geven.?

Dus de vroege ardappel als voorteelt en de late als hoofd teelt.??

of beide een eigen vak waar ze dus de 1e 6 jaar niet terug gepoot mogen worden???

Ik kom er niet uit iemand een idee..??

moet je nu maken

Geplaatst:

Er zijn natuurlijk al heel veel topic geweest over wisselteelt, de keuze's daarin, en het hoe en waarom.

Wat je mee kunt nemen in je afwegingen , is dat de ene teelt een zware bemesting verlangt en een andere teelt weinig of bijna niets. Vlinderbloemigen slaan stikstof op in de grond, een goede om door aardappelen te laten volgen, die geen zware bemesting en al helemaal geen verse mest verdragen ( stikstof dan ) De kolen willen veel mest en kunnen daarna, de wortels / knollen daarna enz.

Dat is maar vaag, maar is wel iets om mee te nemen.

Geplaatst:

Late en vroege aardappels moet je zo ongeveer op het zelfde moment poten, toch? Tenzij je die vroege aardappels al lang in de grond hebt zitten, vervroegd met van allerlei vliesdoeken/glaswerk/etc. Maar dan nog moeten de late aardappels er binnenkort al in, en kan dat dus echt niet op het stuk van de vroege aardappels...

Geplaatst:

Oké txs voor jullie adviezen

Ik heb er voor gekozen de vroege aardappels in tonnen(speciekuipen) te doen en straks (ik heb ze nog niet moet ik nog halen) de late in de grond te poten waar ik de aardappels wil hebben.

Ben er dus achter dat je of een groot stuk steeds nodig ben of 2 stukken als je vroege en late aardappels wil hebben.

Pff weer een stuk opgelost Txss

moet je nu maken

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...