speets Geplaatst: 24 november 2015 Geplaatst: 24 november 2015 Ik ken iemand die ook zuivel maakt en die gebruikt altijd gewoon de yoghurt uit de winkel om te enten.Heb het zelf ook gedaan en ging erg goed. Was lekker Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
appelvrouw Geplaatst: 24 november 2015 Geplaatst: 24 november 2015 De boer heeft net weer melk gebracht. De laatste yoghurtjes die ik drie week geleden had gemaakt met zijn melk en met de yoghurtmachine zag er raar uit..roze vlekken. Ik vond de temperatuur met de yoghurtmachine ook best wel hoog. Dus ik heb zonet weer op de ouderwetse manier in een pannetje gemaakt..staat nu naast de kachel onder een kussen voor een uurtje. Verder staat er 4,5 liter klaar in de pan om morgenochtend te pasteuriseren voor de kaas..het wordt vroeg opstaan want ik heb een strak schema, ik moet morgenavond gasten halen in België (en even lekker die hele grote supermarché in op de grens)) dan moet het klaar zijn. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Anna3 Geplaatst: 30 november 2015 Geplaatst: 30 november 2015 (aangepast) Gisterenavond met rauwe melk een nieuwe yoghurt gemaakt. Eerst de melk verhit tot ca. 83 graden, snel gekoeld tot < 45 graden. 3 lepels 'oude yoghurt' (zeer dun) erbij gegoten, daarna was de temperatuur ca. 40 graden. In handdoeken gewikkeld en op de nog warme inductieplaat laten staan. Volgens het keuringsdienstrecept moet de pan 3,5u in doeken staan en dan nog 4-5u op kamertemperatuur. Maar ik wilde naar bed dus heeft het pannetje tot 7.30u in doeken in de kamer gestaan. Net in de koelkast gezet, en... het is redelijk dik 1 december 2015 aangepast door Gast Quote
Jorieke123 Geplaatst: 30 november 2015 Auteur Geplaatst: 30 november 2015 Ga zo door Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
wijo Geplaatst: 30 november 2015 Geplaatst: 30 november 2015 Ik had nog wat rauwe melk over van het kaasmaken en om te proberen heb ik bij een halve liter melk een flinke klodder yogarde gegooid. Yogarde is een soort standbiogarde wat hier in de buurt gemaakt wordt en hier in de Jumbo verkocht wordt. Nu na 2 dagen laten staan bij kamertemperatuur is het een dikke massa geworden. Het smaakt prima, romiger dan de yogarde is. Misschien moet ik het nog langer laten staan maar ik heb het in de koelkast gezet voor vanavond als toetje. Ga ik vaker doen. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Anna3 Geplaatst: 6 december 2015 Geplaatst: 6 december 2015 En er is weer een pannetje yoghurt in de maak. De tijdsplanning moet ik nog even in de gaten houden. Het pannetje met handdoek op het deksel staat nu 4u warm, dit keer in de oven die ik heel even aan heb gezet op de laagste stand. Hij is al net zo dik als de vorige yoghurt Nu moet ie officieel nog 4-5u iets koeler staan, maar ik wil er niet mijn bed voor uitkomen. Ik zal 'm nu gewoon op kamertemperatuur laten staan en morgenochtend dan maar in de koelkast doen. Of had ik 'm toch beter al in de koelkast kunnen zetten? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 december 2015 Auteur Geplaatst: 7 december 2015 Kamertemp is goed hoor, lijkt mij. Zaken als zure room en room-voor-boter moeten ook 12 tot 24 uur op kamertemp. staan om goed te verzuren. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 8 december 2015 Geplaatst: 8 december 2015 Dat blijkt inderdaad zo te zijn! Ik heb eindelijk echte yoghurt Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 december 2015 Auteur Geplaatst: 8 december 2015 Top! En nu doorzetten! Ik had dit weekend mijn yoghurt op, en geen tijd/zin om weer melk te halen bij de buurman. Dus ik heb een paar scheppen van die yoghurt in een bakje ingevroren, daar maak ik dan van de week weer yoghurt mee. Gaat super, had ik al eens eerder gedaan. Dan hoef je niet weer overnieuw te beginnen met die starter-klontjes, maar kan je wel even een weekje overslaan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 8 december 2015 Geplaatst: 8 december 2015 Ik neem aan dat jullie het over speciale yoghurtferment hebben? Het zou nl mooi uitkomen als ik ook yoghurt kon maken met kaasferment..want ik heb wel melk maar geen yoghurt meer... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 8 december 2015 Auteur Geplaatst: 8 december 2015 Ferment voor yoghurt (thermofiel) is anders dan voor kaas (mesofiel). De temp. van de melk voor het maken van yoghurt is te hoog voor kaasferment. Hoe het allemaal precies zit weet ik ook niet hoor Het kan dus wel met een goede yoghurt die je hebt gekocht. Daar kan je mee door-enten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 8 december 2015 Geplaatst: 8 december 2015 Dank Jorieke, twas maar een vraagje.. Ik heb even geen yoghurt in huis vandaar. En ik kreeg melk van een speciale koe, eentje uit de Vogezen die extra lekkere melk geeft. Het is maar een liter dus ik dacht er yoghurt van te maken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 27 januari 2017 Auteur Geplaatst: 27 januari 2017 Maar even dit topic weer omhoog, voor mijn mozzarella van gisteren. Ik heb het ooit al eens eerder gemaakt, en dat werden keiharde stugge ballen. Gisteren heb ik weer een poging gewaagd, en bal nummer 2 (van de 3) werd 'eetbaar' (maar nog niet tevreden), nummer 3 zelfs goed! Het is nog een hele kunst om op tijd te stoppen met kneden en er geen bal uitgekauwde kauwgom van te maken. Hier de textuur van de beste van de 3: En die van de 2e: De 1e heb ik niet eens op de foto gezet. Ik heb het recept '30 minute mozzarella' gebruikt, uit mijn Amerikaanse kaasmaakboek. En hoop nu een beetje te weten wanneer ik moet stoppen met kneden, wanneer de kaas echt goed genoeg is. Nog een beetje klef, maar toch kneedbaar/rekbaar. Met GEKOCHTE tomaatjes en gedroogde basilicum hebben we vandaag een smaaktest gedaan en ik ga deze wel vaker maken. Maar dan pas weer zodra er tomaten oogstbaar zijn hier. Ik kijk er nu al naar uit Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
JudithD Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 Wauw. Wat ziet dat er lekker uit Quote It ain't what you do, it's the way that you do it
Jorieke123 Geplaatst: 21 februari 2017 Auteur Geplaatst: 21 februari 2017 Vandaag heb ik mij gewaagd aan een Parmezaanse kaas. Qua recept redelijk makkelijk, maar de komende maanden komt het werk pas. Goed op vochtigheid houden, vaak draaien, poetsen, insmeren met olijfolie. Ook heb ik weer yoghurt gemaakt, deze keer in literpotten. Niet meer in flessen. Hopelijk schept dat wat makkelijker en schoner. Zo'n flessenlikker maakt ook een kliederbende. En er staat weer een fles vanillevla. Oh en 2 kleinere blauwe kaasjes, soort van Roquefort. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 24 februari 2017 Geplaatst: 24 februari 2017 (aangepast) Oh parmezaan En nu geduld hebben... Heb van de week bierkaas en geitenkaas met munt gemaakt in de kaasmakerij. Ben heel benieuwd hoe die laatste smaakt.. Ik maak mijn yoghurt tegenwoordig in een pan en schep het als het klaar is over in flessen of bakjes. Van de week had ik de pan tot vlak onder de rand vol, en toen kon het bord wat ik er normaal opleg (deksel is te hoog voor in de oven) er niet meer op. Na het pasteuriseren heb ik een deel overgegoten in zo'n glazen bak met deksel van Ikea. Bleef goed op temperatuur! Bak in de koelkast gezet, en ik kan nu heel makkelijk opscheppen Als ik de yoghurt doorroer dan loopt er nog zoveel vocht uit dat het toch wat dun wordt. Roer ik niet door dan blijft het mooi dik, zoals gestremde melk. Heb jij dat ook? 27 februari 2017 aangepast door Gast Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 februari 2017 Auteur Geplaatst: 24 februari 2017 Ik heb schenkbare yoghurt ja. Vind ik ook wel lekker hoor. Het wordt hier vaak wel dikker na een paar keer doorenten. Maar de laatste paar keer heb ik steeds een nieuwe kweek gemaakt zeg maar, omdat er te lang zat tussen het maken. Ik maak het sinds kort meteen in flessen omdat ik dan 2 liter maak en de 2e pot pas later wordt aangebroken. En dan al die tijd geen andere bacteriën (van bijv. overscheppen) heeft kunnen oplopen. Kaas met munt...? Ik weet niet. Ben ook wel benieuwd. Maar ik denk niet dat ik het heel lekker zal vinden. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
mariawitte Geplaatst: 27 februari 2017 Geplaatst: 27 februari 2017 leuk ik ben beginnend kaas maakster maar vind het enorm leuk om te doenook al yoghurt en karnemelk zelf gemaakt heerlijk gewoon ja waarom ik zelf veel maak is omdat ik lactose intolerant ben en dus niet zomaar alles kan eten of drinken Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 maart 2017 Auteur Geplaatst: 2 maart 2017 Dan is het ideaal om zelf dingen te kunnen maken Mariawitte Ik ben gisteren weer druk geweest met 15 liter melk. Ik heb gemaakt: 2 liter yoghurt, dik 1,5 liter vanillevla, een cheddar van een kleine 1,5 kilo, een beetje (150 gram) mascarpone, wat (100 - 150 ml?) zure room, en een camembert. En dan was er nog een liter melk voor pannenkoeken en om te drinken. De yoghurt heb ik nu na het maken niet geschud of geroerd, en als test 1 pot 'afgegoten' vanmorgen. Die andere laat ik nog even dicht. Deze keer heb ik yoghurt van een vorige 'kweek' toegevoegd in plaats van een nieuw ijsklontje. En dat maakt hem ook al dikker. De foto is wat wazig, mijn camera heeft geen idee waar hij op moet focussen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 2 maart 2017 Geplaatst: 2 maart 2017 Zooooo. Ik heb me gisteren ook weer even kwaad gemaakt: 4 goudse kaasjes en 2 meikaasjes. Wat me opviel is dat de melk een stuk vetter leek. Er dreven na het pasteurizeren echt flinke gele botervlekken op. (Gewoon er doorheen geroerd, nom!) En zowel de wrongel van de gewone kaas als die van de meikaas leek wat anders.Die van de gewone was enorm gummy-ig, en plakte super prettig. Er zijn 4 prachtige rubber-achtige kaasjes uit gekomen, die nu vrolijk in de pekel dobberen. Ik hoop dat het juist een teken van een top-wrogel was. En niet eentje die later gedoe gaat geven, maar we gaan het merken.Oh ja, over gedoe: ik vind idd stiekem de kaas met de flinke hoeveelheid gaten een heel prettige textuur geven om te eten. Lekker zacht!Dus misschien mag het niet horen, maar ik vind het heus niet erg als ze wat gateriger zijn, ben ik (ook) achter! De meikaaswrongel leek wat minder vast. Denk dat ik teveel zuursel heb toegevoegd. Mijn ijsklontjes-zakjes hebben volgens mij een forsere inhoud. En ik had maar een 2,7 en wel 3 klontjes gedaan. (De reden waarom maar 2,7 liter was er wel een op het niveau "telefoon in wrongel" helaas: iemand gaf me geen voorrang op de rotonde, dus ik moest keihard in de ankers, en ik had 'want ff snel' de deksel niet goed op de melkemmer gedaan... Afijn, kon de melk uit mijn nek boenen, en dus ook van de achterbank, kofferbak, uit de speakers - zo'n momentje waarop je reuze blij bent met jezelf. Maar goed. Heb het mezelf snel vergeven. De auto kon best een poetsbeurt gebruiken aan de binnenkant (understatement). Uiteindelijk dus erg laat gaan kazen, maar met veel plezier hoor.Afijn, de meikaas wrongel was dus een beetje, tja, niet zo vast. Ook niet slecht, maar troebeler, de wei dan ook met name. Raar was dat het kaasforum gisteren niet bereikbaar was. En ik niet meer wist hoe lang ik de meikaas moest persen of in de pekel hebben. Dus dat heb ik op de gok gedaan. Lees net terug dat ik iets langer had moeten persen. Nah ja. Volgende keer!Ik hoop dat mijn lief ze desalniettemin goed eetbaar vindt. Zo niet, gaan ze de vriezer in en verzin ik er wel wat mee weer. Doet me trouwens deugd dat ik vanaf over 2 weken de melkwei niet in eindeloze reeksen pannenkoeken hoef om te zetten, want... dan zijn de varkens er! (Arme beesten, kunnen wss over een tijdje geen wei meer zien joh! Tot zover weer even. Hoop dat jullie (nieuwe) kaas-experimenten ook allemaal lekker lopen! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 2 maart 2017 Auteur Geplaatst: 2 maart 2017 Ja je gaat elk seizoen weer andere dingen merken aan je melk/kaas/wrongel. Als de koeien weer (vers) gras krijgen is de melk ook ineens een stuk vetter. Dan kan je ook eens wat afromen en zure room maken. Of boter, of mascarpone of of of. En je kaas wordt er dan niet minder smeuïg van. Staat het recept van meikaas niet ook hier op het forum? Kan ik alsnog even doen. Hij staat wel in dat boekje 'kaas je kaasje' of heb je die niet? Daar heb ik het recept ook vandaan. Hahaha je hele auto (en nek) onder de melk Wat een actie weer Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 2 maart 2017 Geplaatst: 2 maart 2017 O dat is zo smerig, melk in je auto! Goed uitsoppen want anders rijd je voorlopig in een yoghurtgeurbak.(of erger)De roomlaag op de melk verschilt bij mijn boer ook. Maar het ligt er ook aan of hij het uit de tank schept, of gewoon de emmer "aan een uier"hangt..Gisteren twee hele mooie kaasjes gemaakt zonder iets erin. Dat je daar nu weer zo blij van wordt Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 2 maart 2017 Geplaatst: 2 maart 2017 Neuh, staat niet op het forum (meikaas-recept) en geloof me, heb best hard gezocht gisteren. En trouwens direct ook besloten het snel over te schrijven in mijn schriftje. Die afhankelijkheid van 't internet... soms word je er maar mooi mee geconfronteerd! De auto-matten waren het meest doorweekt, die heb ik uitgespoeld. Uit de speakers (wat een boel gaatjes!) heb ik het niet helemaal gekregen, en ook de achterkant van de bestuurdersstoel was wat lastig schoonmaken, en heb ik meer een beetje weg-geaaid. Maar na jouw opm. Appelvrouw, ga ik toch nog even opnieuw met de spons in de weer denk ik! Indrukwekkende verzameling yoghurt etc trouwens weer. Maar als je toch op 1 dag zoveel maakt, ben je dan niet kapot 's avonds? Na zo'n dag als gisteren (4 x 650 gram Goudse, en 2x 150 gram meikaas), plus pannenkoeken, plus nog gewoon wat avondeten maken, en schoonmaken alle benodigde spullen (vooraf, tussendoor en achteraf) ben ik lichtelijk kapot hoor. En heb ik de hele dag geen 5 min stil gezeten. Als ik dan die diversiteit zie van jullie. Pheee-hew! Petje af hoor. Leuk idee om het vet er de volgende keer af te scheppen. Ik dacht dat het m'n kaas-smaak zou beinvloeden. En ik vind hem zo (naturel) het allerlekkerst. Maar als ik het straffeloos voor iets anders kan gebruiken, ga ik dat niet laten. Even alvast recepten zoeken, want ik ga zaterdag weer aan de bak hoor (makkelijk met het waxen later) Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 2 maart 2017 Auteur Geplaatst: 2 maart 2017 Nou, afromen kan je altijd wel doen, je kaas wordt dan iets minder vet (en dus ook minder opbrengst). Ik bedoelde meer dat je dat kunt doen in de maanden dat er extra room op je melk drijft (na een dag koud laten staan) dan andere maanden. Dan heb je na het afromen van wat room, nog steeds de hoeveelheid vetten die je er in de magere maanden in had. Al die extra's maak ik vooral als ik geen Goudse kaas maak. Want al die handelingen (van Goudse kaas) zorgen voor veel werk ja. Camembert is erg makkelijk, deze cheddar ook wel, en al die andere dingen dan ook. Wel even je kop er bij houden, dat je geen yoghurtzuursel in je vla gooit enz. Ik begin dan rond de lunch met pasteuriseren (van de enorme pan met 8 liter), en ben net voor het eten klaar. Tussendoor nog varkens voeren enz. En dan nog pannenkoeken bakken voor het eten ja. Tuurlijk ben ik dan redelijk 'op', en dan smaken die pannenkoeken met spek extra lekker! En doe ik savonds ook niets meer.(nou ja, nog wel een paar keer kaas keren, wat opruimen als ik zin heb, enz.) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 3 maart 2017 Geplaatst: 3 maart 2017 Hoera, ik heb ook weer eens 15L melk kunnen halen. 2L yoghurt - tot zover het goede nieuws - en 13L melk die pas 2,5u gestremd is #@$%&... Temperatuur is nu zelfs nog 30 graden. Ben er helemaal klaar mee, bij de kaasmakerij stremt het in 20-30 minuten. Ik ga calciumchloride kopen en witschimmelpoeder Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.