Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Jardinades `17( ooit meedenkers jardinades)

Featured Replies

Geplaatst:

Toch nog ff meedenken...

Thema is tuinen en je mist mensen die iets kunnen / willen doen. Misschien kun je mensen vinden bij

http://permaculturefrance.org/

Zij hebben als missie om permacultuur uit te dragrn (als ik het goed begrepen heb)

Ze hebben ook een forum waar je wellicht ideeen op kun doen / mensen kunt vinden:

http://forum.permacultureweb.fr/viewforum.php?f=40&sid=be467ecb772397c342c6aab61156fc76

Stalletje over companion plants? Boekje uitgeven met lijst van wat wel en wat niet combineert, met leuke foto's? Zaden van de kruiden en recepten van wat je met die kruiden / companen kunt doen?

Is er een soort volksuniversiteit die cursussen geeft (schilderen, beeldhouwen, etc) en die deel wil nemen om klanten te trekken - kunnen ze workshop geven?

Keramiek kunstenaars? Een mooi spectakel is raku stoken. Wordt soms ook workshop in gegeven, maar misschien kun je iemand vinden die 'in het groot' wil stoken en dan verkopen - voorraadpotten in de vorm van het thema van het jaar .?? (helpt wel als je goed thema kiest) -- ik doel op voorraadpatten voor uien / knoflook en zo. Raku is nl niet waterdicht.

Wat dacht je van deze: http://selma-ceramiques.jimdo.com/pommes-cerises-et/

En http://rakusamoa.canalblog.com/archives/la__vaisselle___les_plats__les_boites___/index.html. (even doorscrollen naar boite bleue)

De Inloop workshop pottendraaien is altijd zo druk dat ik er niet tussenkom...

Ik ben altijd blij als er kraampjes zijn met bijzondere etens- dingen zoals olien, azijnen (martin pouret), kruidenmengsels, kookgerei. Is wecken en sappen maken een topic in frk?

Nounja misschien zit er wat bruikbaars tussen....

En misschien kan de president helpen om organisaties aan boord te krijgen - hij kan kennelijk goed overtuigen

Geplaatst:

Hou er ook rekening mee dat het een slecht jaar is voor de oogst. Veel mensen die naar markten/beurzen gaan die met tuinieren te maken hebben, hebben zelf ook groene vingers. Veel van die mensen hebben dit jaar gewoon "geen zin".

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:
  • Auteur

Nanda bedankt zeg, ik neem het allemaal mee. Vogelverschrikkers hebben we al gehad, dat vond ik echt vreselijk leuk om te doen.

Frank: Goed opgemerkt..ja, als je dat zo zegt zou dat voor augustus best een gegolden kunnen hebben!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb best wel wat inzicht in dat soort dingen, en ze merken het overal. Zou me niets verbazen als het dit jaar ook wat rustiger was op Moestuinforum dan vorig jaar. Maar daar heb ik geen statistieken van haha

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Misschien is het een idee om een imker te vragen om uit te leggen wat hij allemaal doet.

En een rietvlechter die manden maakt.

Of iemand die een demonstratie geeft over het maken van een afrastering met taken.

Leef je leven dag voor dag.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Dank je wel Conny, ik had je bericht nog niet gezien.Imker vind ik leuk!

Ik ben nu alle tips die jullie gegeven hebben aan t overschrijven, en dan rest mij de taak dit te vertalen het zal geen makkie zijn..Over twee week de algemene vergadering...

Geplaatst:

Zomaar wat suggesties in willekeurige volgorde. Ik heb geprobeerd een beetje buiten het geijkte "tuinkaders" te denken, dus de meeste ideeën zullen niet direct bruikbaar zijn, maar misschien levert het wel wat inspiratie op.

• N.a.v. de suggestie van Conny over een imker. Soms zie je in een "educatieve tuin" een bijenkast met doorzichtige wanden. Prachtig om zo een volk te zien! Dat moet je wel ruim van te voren (voorjaar) voorbereiden.
  • Honingslingeren is ook leuk, vooral als je het het zelf mag doen.
  • Kastjes voor solitaire bijen verkopen

Algemeen: als je leuke activiteiten voor kinderen verzint blijven de ouders ook langer hangen. Dus niet toekijken, maar zelf iets laten doen. En - afhankelijk van de leeftijd - iets "stoers" of iets waarbij je vies mag worden.

• Pottenbakken werd al genoemd, maar laat dan de mensen (en vooral kinderen) de eigen pot kleien. Nee die wordt niet zo mooi als die van een professional , maar het is wel leuker dan toekijken.
  • Zijn er beekjes, of poelen of zo in de buurt? Een natuurgids die met de kinders waterbeestjes gaat zoeken. Pa & moe op het terras parkeren en vooral niet mee laten gaan. Ja de kinders komen dan nat en zwart en heel vrolijk terug (ervaring als "waddengids"). Misschien vind je via jnm.be een contactpersoon (sorry in Frankrijk ken ik geen adres).
  • Kerkklok luiden. Ik weet niet hoe gevallig dat ligt. Is er wel een kerk?

Zelf ben ik niet zo'n fan van dit soort festivals, maar de etstoeldag in Anloo vind ik best wel leuk. Vooral vanwege de sfeer die ze daar weten te creëren. Ik zal proberen er wat uit te pikken.

• Heel het dorp is dan "middeleeuws". Dat wordt behoorlijk ver doorgevoerd. Niet allen alle kledij, maar ook o.a. catering. Dus geen patat in wegwerpzooi, maar stevige linzensoep in een aardewerken kom, houten lepel en een stevige snee brood er bij. Bier en wijn in aardewerken mokken, geen glaswerk. Geen koffie, wel allerlei kruidenthee. etc, etc
  • Af en toe dendert er een kleine kudde schapen langs, met herder en wat honden; niet een demo op een afgelegen plekje, maar dwars door het publiek. Ja dan moet je wel een goede herder met goede honden hebben.
  • Oude kinderspelen (voor oma en kleinkinders) hoepels, oude fietsen, skelters en zo meer (idee van opluchtmuseum Arnhem).
  • Paardrijden is daar ook altijd populair. En dan niet zo'n kinderachtige minipony op een afgesloten baan, maar een echt paard, type 'Belgische knol' (schoft richting 2 m). Kindje wordt er op getild, geen zadel of wat dan ook, houd je maar vast aan de manen, papa & mama kijken wat verschrikt omhoog. Dan rustig stappen, ook weer dwars door het publiek. Natuurlijk loopt er iemand bij die het paard aan de halster houdt.
  • Schieten is altijd populair, boog, kruisboog, ouderwets geweer (harde knal en veel rook enzo). Eerste prijs een ham, tweede een droge worst als ik het goed herinner.
  • Een hoek met dieren, liefst aaibare dieren (varkens, konijnen, ......)
  • Show met roofvogels (OK, daar kun je over discusiëren, maar laten we dat even niet nu en niet hier doen)
  • Straattoneel en levende muziek (iedereen die maar half een fluitje van een cent kan vasthouden de straat opschoppen ), kerkkoor?.
  • En ik vind het zelf prettig als ik zelf slechts eenmaal toegang hoef te betalen en dan niet meer voor elke kleine activiteit mijn beurs hoef te trekken. Eten en drinken natuurlijk sowieso uitgezonderd.

Welterusten, RvO

Geplaatst:
  • Auteur

Thanks RvO je was nog even laat aan t werk voor mij!

Ik neem het allemaal mee.

Verschillende dingen die je heb ongenoemd hebben we al, maar die zijn er dan al 10 jaar, en dat moet juist veranderen...Verder heb ik gemerkt dat de Fransen heel angstig zijn op het gebied van aktiviteiten voor kinderen..er moet op zijn minst ingeschreven worden... zodat men verzekerd is... want als er wat gebeurd...

Ik heb er toch weer wat leuke ideeën uitgehaald waaronder het potten kleien, de vogelshow ( we hebben een roofvogelliefhebber), en eventueel de nestkastjes voor de solitaire bij..die moeten dan gemaakt worden en gedemonstreerd...misschien iets voor Bors en Limoncelli ?

Geplaatst:

Ik was net mijn theetje aan het maken en drinken.Toen dacht ik misschien wel leuk om eigen thee/kruiden te maken en te schenken en van onkruiden te koken en bakken.Mensen zijn dan zeer nieuwgierig om misschien zelf te maken in deze tijd(ze moeten het eerst zien dan geloven) en te proeven.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur
Als je bezoekers ook een volgend jaar wilt terugzien dan is wellicht een forum, facebook pagina oid handig.

Nou één ding is al gerealiseerd..Gisteravond hadden we Algemene Vergadering, waar geen tijd was om de door jullie zo leuk opgegeven lijst met tips te bespreken.(Het heeft me nog enkele uren gekost om het allemaal te vertalen; met hulp van mijn Engelse buurman)

Ik zei tegen de president, jammer,dat komt wel de volgende keer..maar boven aan de lijst staat de vraag of er niet een facebookpagina kan komen.

Nu moet je de Fransen een beetje kennen..die zijn voor zichzelf zo moeilijk dat ze niet kunnen toegeven dat een Hollanders slimmer is dan zijzelf Dus zijn antwoord was: O maar dat hebben we allang...

Ging ik vanmiddag daar eens naar op zoek, bleek inderdaad dat er een was..13 uur daarvoor aangemaakt is ie vannacht nog aan de slag gegaan. En hoogstwaarschijnlijk heeft hij de hele middag foto`s zitten uploaden

Geeft niets, er is nu een pagina Topidee Nanda!!

Als jullie hem allemaal willen bekijken; de bladzijde van de Jardinades- ben ik dankbaar, ik vind hem in ieder geval nu al leuk

(Wordt vervolgd)

aangepast door Gast

Geplaatst:

Geweldig, wat een verhaal

misschien moet je de lijst in zijn brievenbus laten vallen, kan hij zelf met de ideeën komen! Wat maakt het uit, als er maar wat verandert...

Ik ga snel kijken

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb de hele dag van de Jardinades gepoogd niet op de foto te komen..aan t einde hebben ze me toch te pakken genomen..kijken wie me het eerste tagged

Geplaatst:
  • Auteur

Gewonnen Jorieke! En de prijs is:...(wat heb je nodig ?)

Geplaatst:

Ik twijfel maar volgens mij heb ik je ook gevonden

Grijze broek en zwart/donkerblauw vest

Geplaatst:

groente en fruit drogen ( ik heb zoiets altijd in huis voor de cavia's en voorheen ook voor het konijn) maar gedroogd fruit vind ik zelf ook lekker.

Zelf olie maken met knoflook of chillie, ziet er heel leuk uit in verschillende soorten flessen en potten.

Zeepjes maken met kruiden en bloemen, of kaarsen.

Hoe krijg ik meer dieren in de tuin?

Zelf insecten hotels maken. ( Ik ben daar momenteel mee bezig en er staan hele leuke op het internet)

Geplaatst:

Sorry, ik heb niet goed gekeken en zie net dat het event al is geweest.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Pas in januari gaan we alle door jullie gegeven tips bespreken..ik ben iedere keer in Nederland als er een vergadering is ...geeft niets, we komen er wel.

Ik heb voor mezelf bedacht dat ik een recycle project wil maken op die dag.

Daar heb ik ook jullie hulp voor nodig..ik wil een gordijn knopen van oude netjes van mandarijnen, sinaasappelen, tomaten, uien etc..Willen jullie die voor mij bewaren? Als jullie een dikke envelop vol hebben kunnen jullie het opsturen en ik betaal de verzendkosten.

Verder wil ik ook een vloerkleed naaien van oude dassen, wie heeft er een oude das liggen en wil die tegen vergoeding verzendkosten aan mij opsturen?

Of meenemen naar de moestuindag?

Verdere tips voor mijn recyclingkamertje zijn meer dan welkom!

• 1 maand later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Zo, de vergadering is geweest..dat wil zeggen de eerste waar ik bij was.

Jullie tips heb ik allemaal uitgeprint vertaald natuurlijk. Omdat we pas aan t eind van de avond aan dit onderwerp toekwamen ( Er is ook een bibliotheekfeest dit jaar, daar ging al een enkel uurtje voorbereiding in zitten) hebben we nog niet de ideeën zelf besproken, maar iedereen heeft wel het geheel even globaal doorgenomen. op een enkele fransman en francaise na die het moeilijk hebben met een Hollandse die wel even komt verstellen hoe het beter kan vonden ze het leuke ideeën.

Over een maand gaan we het uitgebreider bespreken, en plannen maken.

Rob jouw idee over perspotjes hebben we meteen besproken, ik vroeg ernaar omdat ik er hier nog nooit van gehoord had. Het komt hier inderdaad gewoon niet voor, het maken van perspotjes, en dus dat werd niet als een goed idee bevonden.

Wel een heel goed idee: iemand ( een compostmeester?) die komt vertellen over compost..eventueel met materiaal.

Is hier een goed Franssprekende compostmeester op het forum?

• 6 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

De voorbereiding voor de Jardinades is in volle gang. Omdat het vorig jaar zo tegenviel is er dit jaar veel verandert...

De rommelmarkt is er bv uit, tot teleurstelling van enkele dorpsbewoners die graag met hun troep buiten zitten. Ik ben er wel blij mee.

Verder is het hele gebeuren verplaats naar een hoger gelegen deel van het dorp. de gemeente heeft daar een stuk grond ter beschikking gesteld dat we de laatste maanden met man en macht hebben verandert in een tuin..groente tuin met vijver, pompoenbed, onderdoorlooppergola etc.

verder komt er vooral veel meer tuininformatie, kraampjes met groentes, en is het thema dit jaar insecten..Er worden insectenhotellen geplaatst in het dorp, maar er komt ook een insectenproeverij..en een insecten-straat-theater.

Het tweede thema is prei

( gisteren het dessert al voorgeproefd..rabarber met in boter gebakken preisliertjes..raar maar heerlijk!)

Ik zal proberen de poster een dezer dagen up te loaden...

Geplaatst:

Klinkt in ieder geval al erg interessant appelvrouw

Geplaatst:
  • Auteur

Enkele foto`s van de tuin..bedenk dat er twee maanden geleden nog eigenlijk niets stond..

Er is ook nog een vijver..een renbosje voor kinderen, misschien maken we daar een blote voetenpad volgend jaar

ook hier een Pompoenjetbed IMG295071231376082044.JPG

insectenhotellenIMG295184031376082052.JPGIMG296583831376082082.JPG

kaboutertuinIMG295992721376082074.JPG

en de restIMG295294301376082058.JPGIMG295897781376082066.JPG

Geplaatst:

Mooi geworden zeg! En je kunt wel zien dat er heel wat zweetdruppels liggen.

Nog even doorborduren op de titel nog wat suggesties:

- Een vuurplaats, fakkels o.i.d.. Op vuur komen altijd mensen af.

- En sommige mindere delen van de muren verbergen. Klimplanten, plantenbakken, muurschilderingen ...

- Bijen, in zo'n kast met een glazen wand.

Veel succes

Geplaatst:
  • Auteur
Dank je wel RvO Voor dat idee met de bijen hebben we wel een imker nodig. Het lijkt me we super. Een ander ding is de muur, je mag niet zomaar tegen de muur van dat huis aanplanten..die muur is niet van ons. En die man die er woont wil helemaal niets aan zijn muur. Misschien bamboe oid hoogs.. Deze foto stond gisteren in de krant :D [img]https://www.moestuinforum.nl/imgupload/uploads/dernieres-plantations-avant-les-jardinades94101376122218.jpg[/img]

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.