Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zet het koolwitje al vliegend zijn eitjes af?

citroen

Recommended Posts

vanmorgen op het complex hoor ik zeggen dat het koolwitje haar eieren niet zittend op koolsoorten afzet ; maar al vliegend er over . zodat het niet voldoende meer is ,de koolsoorten met een anti vogelnet af te dekken maar wel degelijk onder een gaasdoek .

is dit waar of niet ?

Ja, als de mazen klein genoeg zijn zodat de vlinder er niet door kan dan moet dat voldoende zijn.

Ik werk zelf nooit met een net maar houd het een beetje in de gaten en als het teveel rupsen zijn dan haal ik ze weg.

Maar als het om bloemkool gaat ben je dan toch te laat. als het om spruitkool gaat dan is dat ok.

Als je een net gebruikt en je wilt controleren of het werkt dan kun je zo nu en dan even (dwz ik weet niet hoeveel planten je hebt) aan de onderkant van de bladeren controleren of je de eieren ziet (die zie je echt heel makkelijk).

Ik weet nl. niet hoe klein de mazen moeten zijn.

succes!

Er zijn wel vlindersoortjes die het zo doen als het koolwitje. Er zijn soortjes die al fladderend steeds weer 1 eitje ergens op de plant afzetten, steeds per stuk en verspreid over de plant. echt in minder dan 1 seconde tijd : hup: plak . zit er weer eentje vast aan het blad. Er zijn ook vlindersoorten die er al overheen vliegend de eitjes , op goed geluk als het ware , laten vallen, in het gras of in de ruigte ( of in je moestuinbed ) Ieder vogeltje vliegt zoals hij gebekt is