Ga naar inhoud

Ervaringen zoete aardappel / bataat

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Deze komen gewoon uit de supermarkt, zijn volgens mij geen bio's (het stond er toch niet bij vermeld).

Ik weet dus niet of ze behandeld zijn of niet ... .

Ik wou ook enkele bio's kopen om te zien of ze beter groeien, maar ze hadden er geen meer id bio winkel :/

Nuja, ze krijgen al na een week kleine worteltjes, dus bio genoeg voor mij

Misschien wel interessant om bio en niet bio naast elkaar te laten spruiten.

Of eventueel in een fles vs in de aarde.

Geplaatst:

Status 16/02

De wortels worden alsmaar groter

bataat133051392566746.jpg

De eerste scheuten

bataat263831392566773.jpg

De setup

bataat343021392566797.jpg

2 van de 4 doen niks ... die zijn ook breder en hebben een andere kleur, een ander ras of geen bio. Bewerkt met anti-germinative middelen??

Geplaatst:

Ik ben ook bezig. Ik had een halfe zoete aardappel in water gezet. Deed eerst niks. Maar zie nu kleine witte puntjes komen. Heb voor de zekkerheid nog een bio gekocht. Die staat sinds gister in het in het water .139270899476872871392705203.jpg

Geplaatst:

Ik merk alleszinds een verschil tss de lange exemplaren en die iets dikkere exemplaren (iets bleker ook).

Ik vermoed dat die rechts boven de BIO variant is?

Bij mij doen die bleke dikke niks, de lange smalle (iets roder) hebben nu al grote wortels.

Geplaatst:

Ik heb al een paar keer een zoete aardappel laten schieten, maar alle opgepotte slips zijn tot nu toe verwelkt, omgevallen of anderszins doodgegaan, en de oorspronkelijke knollen willen niet meer. Tijd voor een nieuwe ronde! Merkt iemand verschil tussen biologisch en regulier gekweekte bataten? Heeft iemand momenteel een experiment lopen met in Nederland gekweekt materiaal misschien?

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

wow ik had 4 dagen geleden 5 bataten in water gezet. Omdat ze warm willen maar ook licht begreep ik, heb ik er 3 in de vensterbank gezet in het licht, maar redelijk koel, 2 op de massheater onze stenen kachel bij 25 a 30 graden maar daar is het wat donker. 1 in de vensterbank is smurrie geworden, die gaat weg, bij de andere 2 zie ik nog niets. Bij de 2 op de kachel zitten wortels van al 3 cm! (nog geen knoppen)

Nu heb ik die van de kachel in de vensterbank gezet voor knopaanmaak in het licht en de 2 van de vensterbank op de kachel voor wortelaanmaak.

tja.. of het werkt, weet ik niet, maar die warmte was in elk geval erg geschikt voor snelle wortelaanmaak.

Geplaatst:

Vraagje, ik zie verschillende methodes op YouTube.

Maar groeien ze nu ondergronds als een gewone aardappel of bovengronds aan klimranken.

Er wordt uit de grond geoogst en van struiken, of zijn dat verschillende knollen.(rassen)

Heb gisteren bij de Turkse winkel zo'n zoete aardappel meegenomen.

Wil ook proberen, aangestoken door jullie

Ook ga ik gember in een pot stoppen, schijnt ook te kunnen.

Geplaatst:

Leuk dat er nog mensen bezig zijn met dit project!

Na ongeveer 1 maand merk ik een duidelijk verschil in groei tss de bataat.

Zoals reeds eerder vermeld zijn er maar 2 exemplaren die wortels krijgen, de langere, iets rodere/oranje soorten.

De bredere/dikkere soorten doen niks ... ik weet spijtig genoeg wel niet welke bio zijn en welke niet ...

1 vd 2 die wortels ontwikkelt doet dat ook nog een in een heel snel tempo, terwijl de andere er z'n tijd voor neemt.

Enkele foto's van de snelle bataat 22/02

De wortel-ontwikkeling:

bataat148401393048111.jpg

De scheuten:

bataat280691393048138.jpg

De plant is dan wel van de winde-familie, maar ik vermoed niet dat ze klimt, volgens mij is het eerder een bodembedekker?

Kan iemand me dat bevestigen?

Maar groeien ze nu ondergronds als een gewone aardappel of bovengronds aan klimranken.

Ze groeien wel degelijk ondergronds, zoals een aardappel dus. Bovengronds woekeren ze nogal (familie vd winde).

Je dient ze best wel in een serre op te kweken, ze houden van warmte.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik haal bij de toko ook altijd zoete aardappel.

Ze zijn niet zo groot, eigenlijk gewoon ronde aardappels, lijkend op de gewone aardappel maar dan roze/oranje van kleur, ook van binnen.

Kan ik deze gewoon in het water zetten?

Of is dat nu juist de soort die niet wortelt in het water?

Geplaatst:

Wat leuk, ik overweeg het ook te gaan proberen. Wij verbruiken zo'n 2 kilo per week, zoontje van 2 lust bijna niets anders. Wij waren trouwens recentlijk op vakantie op Madeira, daar wordt zoete aardappel ook heel veel verbouwd. Dat is redelijk warm maar ook niet heel tropisch eiland.

Ik werk hard aan het groen kleuren van mijn vingers, tips zijn altijd welkom

Geplaatst:
Kan je er eens een foto van nemen aub?

Gewoon eens proberen zou ik zeggen.

Hierbij de foto

g9i3.jpg

Beide hebben duidelijk een 'kont' en een 'punt'.

Welke kant moet in het water?

En moet het gewoon kraanwater zijn? Of regenwater?

Geplaatst:

Who tds. Ik hed hem ook staan in water. Maar bij mij zit er 1 wortel aan. Meer niet. Ik merk wel het verschil met de bio. Die doet het beter. Die andere doet heelemaal niks en staat ook langer in het water.

Geplaatst:

@Lucifer: Dat zijn volgens mij degene die moeilijk spruiten, maar zeker proberen!

De punt moet naar beneden.

@Kris: Er is er bij mij ook maar 1 van de 4 die het zo goed doet hoor.

@Fluitjeskruid: Als je er zoveel eet en als je zoontje er zo gek op is, steek er dan maar wat in het water.

Ik heb de beste ervaring met de lange iets meer oranje soort, maar dat kan toeval zijn.

@Jasmin: bataat nr 2 is net hetzelfde, wel wortels maar nog geen uitlopers ... nog een beetje wachten, ze komen er wel door.

Volgende keer probeer ik ook om ze in potgrond op te kweken.

Geplaatst:

De reden dat bataat nr 2 (zou ze in feite eens een naam moeten geven ) het niet zo goed deed was omdat ik die omgekeerd in het water heb gestoken ... soms zie je niet goed wat de boven en onderkant is.

De plant wortelde wel, maar de scheuten begonnen ook onder water te groeien ... .

Dus heb ik die maar horizontaal in een bakje potgrond gelegd, we zien wel wat het geeft.

bataat97871393908508.jpg

Geplaatst:

Hier staan de zoete patatten sinds gisteren ook in potje met zand op de verwarming. Ik heb er 3 staan, elk in een afzonderlijke potje. Op water had ik vorig jaar geen succes, dus die methode probeer ik niet meer. Ik heb nog patatten uit eigen teelt van vorig jaar, ik ga er dus vanuit dat die wel snel iets gaan doen dit jaar.

Geplaatst:
Vraagje, ik zie verschillende methodes op YouTube.

Er wordt uit de grond geoogst en van struiken, of zijn dat verschillende knollen.(rassen)

Heb gisteren bij de Turkse winkel zo'n zoete aardappel meegenomen.

Wil ook proberen, aangestoken door jullie

Ook ga ik gember in een pot stoppen, schijnt ook te kunnen.

Heeft niemand hier een antwoord op

Geplaatst:

Groeien onder de grond ja. De plant groeit wel heel anders dan de gewone aardappel. Het is dus een ranker / woekeraar.

Maar staat allemaal in dit topic toch ook ? of was dat nou een ander topic dan ?

ps. ook ik wil het dit jaar dan ook echt proberen. Vorig jaar helemaal niet aan toe gekomen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...