Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat doet dit bij een tomaat?

Conny

Recommended Posts

Hallo,

Sommige van mijn tomaten zien er zo uit.

sam319332881346373271.JPGsam319685091346373274.JPG

sam319766481346373275.JPG

Dit zijn foto's van 1 tomaat.

Wat veroorzaakt dit en wat kan ik nu nog aan doen.

Ik heb 6 zeer volgroeide tomatenplanten op 1/2 m2 staan.

Ze zijn nu al meer dan 2 meter hoog.

Ze staan verdeelt over 3 vakken van mijn 1 m2 moestuin.

Dat is 2 planten per vak van ongeveer 23 cm x 23 cm x 20 cm.

Op mijn balkon. Met het dieven ben ik ook heel erg de mist in gegaan.

Want ik heb bijvoorbeeld een dief in een plant die net zo'n dikke stam heeft als dat de hoofdtak is.

Er zit een plant bij die geel is, waar komt dit door ???

Mijn vraag is wat moet ik nu doen ???

Ik heb gelezen snoeien maar wat. Toppen wat ???

Volgend jaar ga ik het proberen op onze volkstuin, maar daar hebben we zeer veel last van naaktslakken.

Wat kunnen we doen om te zorgen dat onze tomaten opgroeien en WIJ er van kunnen eten ???

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Volgens mij eten slakken geen tomatenplant...of wel??? is toch giftig...

Toppen: stel je hebt 4 a 5 trossen aan de plant die inmiddels 1.60/ 1.80 mtr hoog is.....dan knip je de bovenkant (top) eruit....dan houdt de plant op met nieuwe bloemen produceren(wat toch niks meer wordt) en gaat alle groeikracht en voeding naar de vruchten die eraan hangen.

dieven:

dieventomaten13781346400664.jpg

Tussen de hoofdstam en de gewone bladeren, komen dieven(zie tek.) , die , als je ze laat doorgroeien, zo dik worden als de hoofdstam en veel voeding eisen om te groeien....dat wil je niet ..... je wil dikke tomaten aan de hoofdstam...dus haal je die dief eruit.

Als je laat een dief ontdek, kun je hem er altijd nog uitknippen.

Hallo Conny,

Ik ga er vanuit dat het een stamtomaat is (2m hoog nu), dus wat je zou kunnen doen is de niet al te dikke okselscheuten wegsnijden. De dieven die al zo dik zijn als de hoofdstam top je liever en als er aan de hoofdstam al mooie vruchttrossen gevormd zijn zou ik op de getopte dieven geen vruchten meer laten ontwikkelen.

Zie voor meer info bijvoorbeeld: https://www.moestuinforum.nl/wat-zijn-nu-echt-de-noodzakelijke-redenen-om-te-dieven-t5986.html

Je mag de planten nu toppen als je vindt dat ze te hoog worden en als de planten te bossis zijn mag je ook wat blad verwijderen, maar niet te veel in één keer. Korte uitleg toppen: verwijder de groeitop (tussen twee bladeren boven de bovenste bloemtros) van de hoofdscheut. Van de dieven die in de okselscheuten onstaan kan je er 1 laten staan. Die scheut zorgt ervoor dat de sapstroom blijft doorgaan en de groei niet direct stil valt. De dief top je vervolgens ook weer als deze wat groter is.

Twee planten per 23 x 23 x 20 vak lijkt me overigens wat te veel. De planten hebben ondergronds natuurlijk de ruimte om heel de MM bak door te wortelen maar ter illustratie: als zo'n vakje wel begrenst zou zijn dan had je slechts 10,5 liter teelaarde per twee planten. Één tomaat in een 10 liter teelaarde is al zeer krap, laat staan twee. Ook bovengronds zal de plantafstand wat krapjes zijn Geelverkleuring zou dus kunnen komen door een voedingsgebrek door de intensieve teelt, beperkte ruimte en de beperkte voeding in de mm grondmix, maar maak er anders even een foto van.

De tomaten zijn per vak 2 Roma's die doen het best goed.

2 Trostomaten, waarvan er 1 gele bladeren heeft. En 2 Vleestomaten waaraan maar 1 klein trosje hangt.

Ik kan ze herkennen aan de vorm maar niet aan de grote.

Ik heb ze bij de Lidl gekocht, omdat ik dacht hè lekker eigen tomaten van het balkon. Maar ik had me eerst beter kunnen inlezen op het kweken van tomaten enzovoorts. Maar dat is achteraf geklets. Nu moet doen wat ik kan om te redden wat er te reddden valt.

Mijn vraag is nu, zijn mijn tomatenplanten nu éénjarige of vaste planten ???

Ik heb op 15 juli een klein handje koemestkorrels gegeven en op 22 juli 1 theelepel NPK per vak gegeven.

Moet ik morgen dan weer NPK geven of liever koemestkorrels ???

Groetjes Conny.

P.S. bedankt voor jullie goede raad.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans