Conny Posted August 31, 2012 Share Posted August 31, 2012 Hallo, Sommige van mijn tomaten zien er zo uit. Dit zijn foto's van 1 tomaat. Wat veroorzaakt dit en wat kan ik nu nog aan doen. Ik heb 6 zeer volgroeide tomatenplanten op 1/2 m2 staan.Ze zijn nu al meer dan 2 meter hoog.Ze staan verdeelt over 3 vakken van mijn 1 m2 moestuin.Dat is 2 planten per vak van ongeveer 23 cm x 23 cm x 20 cm.Op mijn balkon. Met het dieven ben ik ook heel erg de mist in gegaan. Want ik heb bijvoorbeeld een dief in een plant die net zo'n dikke stam heeft als dat de hoofdtak is. Er zit een plant bij die geel is, waar komt dit door ??? Mijn vraag is wat moet ik nu doen ??? Ik heb gelezen snoeien maar wat. Toppen wat ??? Volgend jaar ga ik het proberen op onze volkstuin, maar daar hebben we zeer veel last van naaktslakken.Wat kunnen we doen om te zorgen dat onze tomaten opgroeien en WIJ er van kunnen eten ??? Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 31, 2012 Share Posted August 31, 2012 Neusrot. Veel over te vinden, o.a. hier: bruine-plekken-op-tomaat-neusrot-t106.html#p233 Omdat het er zo uitgedroogd uitziet, lijkt het erop dat de oorzaak zich al een tijdje geleden heeft voorgedaan. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted August 31, 2012 Share Posted August 31, 2012 Kun je die tomaat dan nog steeds gebruiken als je dat deel eraf snijdt? Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 31, 2012 Share Posted August 31, 2012 Volgens mij eten slakken geen tomatenplant...of wel??? is toch giftig... Toppen: stel je hebt 4 a 5 trossen aan de plant die inmiddels 1.60/ 1.80 mtr hoog is.....dan knip je de bovenkant (top) eruit....dan houdt de plant op met nieuwe bloemen produceren(wat toch niks meer wordt) en gaat alle groeikracht en voeding naar de vruchten die eraan hangen. dieven: Tussen de hoofdstam en de gewone bladeren, komen dieven(zie tek.) , die , als je ze laat doorgroeien, zo dik worden als de hoofdstam en veel voeding eisen om te groeien....dat wil je niet ..... je wil dikke tomaten aan de hoofdstam...dus haal je die dief eruit. Als je laat een dief ontdek, kun je hem er altijd nog uitknippen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 31, 2012 Share Posted August 31, 2012 Hallo Conny, Ik ga er vanuit dat het een stamtomaat is (2m hoog nu), dus wat je zou kunnen doen is de niet al te dikke okselscheuten wegsnijden. De dieven die al zo dik zijn als de hoofdstam top je liever en als er aan de hoofdstam al mooie vruchttrossen gevormd zijn zou ik op de getopte dieven geen vruchten meer laten ontwikkelen.Zie voor meer info bijvoorbeeld: https://www.moestuinforum.nl/wat-zijn-nu-echt-de-noodzakelijke-redenen-om-te-dieven-t5986.html Je mag de planten nu toppen als je vindt dat ze te hoog worden en als de planten te bossis zijn mag je ook wat blad verwijderen, maar niet te veel in één keer. Korte uitleg toppen: verwijder de groeitop (tussen twee bladeren boven de bovenste bloemtros) van de hoofdscheut. Van de dieven die in de okselscheuten onstaan kan je er 1 laten staan. Die scheut zorgt ervoor dat de sapstroom blijft doorgaan en de groei niet direct stil valt. De dief top je vervolgens ook weer als deze wat groter is. Twee planten per 23 x 23 x 20 vak lijkt me overigens wat te veel. De planten hebben ondergronds natuurlijk de ruimte om heel de MM bak door te wortelen maar ter illustratie: als zo'n vakje wel begrenst zou zijn dan had je slechts 10,5 liter teelaarde per twee planten. Één tomaat in een 10 liter teelaarde is al zeer krap, laat staan twee. Ook bovengronds zal de plantafstand wat krapjes zijn Geelverkleuring zou dus kunnen komen door een voedingsgebrek door de intensieve teelt, beperkte ruimte en de beperkte voeding in de mm grondmix, maar maak er anders even een foto van. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted August 31, 2012 Author Share Posted August 31, 2012 De tomaten zijn per vak 2 Roma's die doen het best goed.2 Trostomaten, waarvan er 1 gele bladeren heeft. En 2 Vleestomaten waaraan maar 1 klein trosje hangt.Ik kan ze herkennen aan de vorm maar niet aan de grote.Ik heb ze bij de Lidl gekocht, omdat ik dacht hè lekker eigen tomaten van het balkon. Maar ik had me eerst beter kunnen inlezen op het kweken van tomaten enzovoorts. Maar dat is achteraf geklets. Nu moet doen wat ik kan om te redden wat er te reddden valt. Mijn vraag is nu, zijn mijn tomatenplanten nu éénjarige of vaste planten ??? Ik heb op 15 juli een klein handje koemestkorrels gegeven en op 22 juli 1 theelepel NPK per vak gegeven.Moet ik morgen dan weer NPK geven of liever koemestkorrels ??? Groetjes Conny. P.S. bedankt voor jullie goede raad. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 1, 2012 Share Posted September 1, 2012 Als er vorst aan kan komen zijn het 1 jarige planten want ze vriezen dood.Als je ze vorstvrij over weet te houden kunnen ze ouder worden, maar of dat meer opbrengst geeft , weet ik niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted September 1, 2012 Author Share Posted September 1, 2012 Dank je Geedee, Dan zijn het dit jaar ben ik bang éénjarige planten.Maar dan blijf ik in ieder het zaad verzamelen. Groetjes Conny. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts