Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Las in dit topic dat ze best veel ruimte nodig hebben. 80m2 is bijv vrij klein. Ook stukje eerder in t topic: matig succesvol bij kippen.

• Thanks 1

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

:lol: sorry, ik was niet duidelijk. Nee ze kunnen zelf gewoon slakken eten hoor. Maar je kunt die beesten zo heerlijk van en naar hun hok drijven, of naar een bosje waar je ze wilt hebben, of een ander stuk tuin. En nieuwe jongelui moeten dat eerst weer leren. Kijken/volgen wel wat de oudere eenden doen, maar het gaat toch wat paniekeriger en schrikkeriger eerst nog. Met deze 3 dames hebben we nu gewoon een ritme. En dat is toch wel erg fijn. 

Vrouwtjes eten wel veel meer slakken dan mannen, zeker zodra ze dus eieren leggen. Dat vergt veel energie (en kalk) en dus eten ze veel. Maar ook de kerels eten lekker wat slijmerds hoor!

Jongelui passen misschien nu nog wel door het hek? Al groeien ze erg snel hoor, die loopeenden! 

Rorror: wij geven ze graag erg veel ruimte, of steeds een nieuw stuk. En samen met kippen vond ik geen succes. Zoek in dit topic maar eens op 'kippen' dan kom je wel wat ervaringen tegen. :thumbup:

• Thanks 1
Geplaatst:

- Zaphek besteld

- deal mbt de kuikens gemaakt

- warmhoudplaatje getest

Nog te doen:

- voer bestellen

- stal in orde maken voor ze

- eendjes ophalen (overmorgen )

- buitenverblijf nalopen voor in de opgroei-tijd

- hele terrein in orde maken voor als ze aan de slag moeten

Geplaatst:

Bijna een week oud zijn ze. Dus echt nog heel jong.
Nog een week of drie onder het warmteplaatje denk ik. In ieder geval ‘s nachts. Met dit mooie weer mogen ze ook af en toe even buiten rommelen in de bench. Beetje aankijken hoe het gaat. Zal toch niet heel verschillen van kalkoenkuikens, denk ik? (Behalve de waterbehoefte. Maar begrijp dat je daarmee erg voorzichtig moet zijn bij zulke kleine eendjes)

Geplaatst:

Zolang het warm is maakt het niet zoveel uit, maar hier was er altijd een moeder bij ook. En ja koud water en koud weer is erg gevaarlijk voor de kleintjes. Beter gewoon een lage bak met een of twee centimeter water er in voor de lol en het drinken maar waar ze niet “erin” kunnen blijven. Bij warmte een diepere bak maar na 10 minuten beter weer weghalen. Ja snachts wel warmte natuurlijk, plaatje of lamp.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Op 12-6-2019 om 21:06, Jorieke123 zei:

Charly: zo groot zijn loopeend-kuikens van een maand oud. Beste lummels al zoals je ziet! Ik denk dat ze dan heel weinig tot geen verwarming nodig hebben hoor, ook niet in die week/weken daarvoor. Als ze beschut kunnen zitten dan ben je een heel eind.

Uiteraard willen ze nu nog wel even lekker bij dat warmteplaatje zitten :thumbup:

Wij vullen vaak zo'n onderschaal voor planten met een laag water. Kunnen ze heerlijk in rondstappen en spetteren en smeren (:roll:) en een laag houtsnippers daar omheen is geen overbodige luxe hebben wij gemerkt. 

IMG_4126.JPG

Geplaatst:

Hahahaha. Wat een komisch filmpje
Die waggelaars toch. Keurig in t gelid. En als er 1 een beetje afwijkt, schrikt ie zich de pepernoten en haast zich subiet terug naar t groepje.
Inderdaad een heel stuk groter al dan ik dacht met 1 maand! Das fijn. Dan kunnen ze al een beetje aan de bak rond die tijd.
En super goede tip van zo’n onderschaaltje. Zal er alvast eentje gaan opsnorren en vanaf volgende week ergens voor ze gaan neerzetten.
Toch wel zin in, ondanks het vogelgehalte.

Geplaatst:

Tromgeroffel... daaar zijn ze dan! 99319437344e946d4e1d4d325b31d01a.jpg

Vier kuikens (voor 35 euro.)

Nog wel echt piepjong.

7d6d357f9ca534876940c9750d5d849e.jpg

Ons warmhoudplaatje staat er lekker dicht op - maar niet te dicht, natuurlijk.

Het wordt een koude nacht vannacht. Maar binnen in de stenen stal, met zand en hooi en hout en nog meer hooi onder de pootjes, plus plaatje dus, moet t toch goed gaan.

Ze hebben trouwens nog helemaal niet gegeten of gedronken en ze zijn hier nu een uur of 3. Ff in het snotje houden. Denk dat ze een beetje moeten bijkomen van alle indrukken. (Maar maak me natuurlijk meteen weer heel licht bezorgd alvast )

• Like 1

Geplaatst:

‘Soms terecht’ , maar gelukkig vaker niet idd! De flappenstappers stonden met hun geestige platvoetjes een enorme bende te maken van zowel hun voer- als waterschoteltje zojuist.

Oh en ja: gele. Had lieve zwarte gehad. Maar dit was ‘maar’ 35 min rijden. En de zwarte waren al volwassen en 1 uur en 46 minuten rijden. Dus!

Geplaatst:

939aacc4bca7c3230f4c022162543d59.jpg

Nou het gaat hartstikke goed met de kleine flappenstappers. Maar wat een spetterend zooitje is het!

Water en voer zijn blijkbaar alleen lekker als goed gemixt, en voorzien van ettelijke kleine flatsjes.

Overal op internet staat: ‘het is ontzettend belangrijk dat kleine eendjes altijd schoon water tot hun beschikking hebben.’

Nou. Ik weet niet of de raadgevers ooit zelf eendenkuikens gehad hebben, maar het is schier onmogelijk om die waterbak (onderschotel van een plantenbak inderdaad, Jorieke. Dank voor de tip) schoon te houden, en ook nog aan andere werkzaamheden toe te komen. Om het half uur is t een troebel poeltje. Ik heb het een beetje opgegeven en ververs 2x per dag. Daar zullen ze het mee moeten doen.

Ik zie 1 duidelijk kleiner eendje, dat ook schuwer is. Vermoed daar een dametje in. Over een weekje ga ik kontje-kiek’n, om te beloeren hoeveel we van wat hebben. Ik duim voor vier vrouwen natuurlijk, maar we gaan afwachten.

Ze zijn trouwens wel echt enorm vertederend. En mede-daarom vergeef ik ze hun geflats en gespetter nog uiterst ruimhartig icon_e_wink.gif.1e2577195084b855bca49616db0eff95.gif

Ze groeien echt idioot trouwens. Het warmhoudplaatje, waar ze van de week nog onder ‘verzopen’, wordt al snel krapper! Heb het al 2x hoger moeten zetten, maar breder kan ik em niet maken!

Enfin. Heerlijke afleiding en hopelijk straks ook een fijne bestrijding, want de slakken hebben inmiddels mijn spitskooltjes gevonden. Dus ik kan niet wachten!

Geplaatst:

Staat dat plaatje alleen 's nachts aan? Of ook overdag? Ik zou ze vast wat afharden ;) 

Dat met die schone waterbak dat is idd niet haalbaar, echt niet te moeilijk over doen hoor! Als het maar geen stilstaand vies gebeuren wordt in bijv. de zon en dat er dan allemaal enge dingen in gaan ontwikkelen en groeien ;) 

Geplaatst: (aangepast)

Zo die gaat al hard zeg. Heeft deze een bijzondere snavel of komt dat door de foto? Hoeveel week zijn ze nu? Inderdaad een beetje af harden, alhoewel het nu juist wel erg koud wordt..waar heb je ze staan?

Edit, o ik zie het al in een stenen stal. Hoe warm is het daar weet je dat?

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Haai! Plaatje staat nog dag en nacht aan, maar overdag gaan ze er alleen onder zitten als ik de deur naar de wei open zet voor ze (totaal geen interesse in naar buiten gaan nog, de saaierds). 's Nachts gebruiken ze het plaatje nog wel. Ik kan het plaatje dus beter uit laten overdag? Zal ik doen!

De stenen stal, tjsa, de betonnen vloer is koud, maar daar liggen lagen aarde, droog blad en hooi op.

Ik denk in de stal een graad of 10 in de nacht en 15 overdag. Is wel redelijk geïsoleerd, maar erg weinig ramen om op te warmen.

Zal ook niet te moeilijk meer doen over het water dan, hahaha. Dat scheelt weer :)

Bijzondere snavel? Geen idee, ik weet niet hoe een normale snavel is. :think:  Zal morgen nog weer es wat foto's maken.

Ze zijn nu 1,5 week oud.

Geplaatst:

Ik vind het zo’n guitige eend! Blijf maar naar de foto kijken. Ik mis nog een kek geruit broekje en dito pet. Geen idee waarom ik dat zo voor me zie
En wat een joekel al voor 1,5 week oud.

Geplaatst:

Het grote afharden is vandaag begonnen. Ze mochten niet meer naast hun ‘kookplaatje’ eten, maar moesten zich op de drempel begeven.
c940498a7393942308bcac33840e07a4.jpg

Het badje staat nog wel binnen. Tot het volgende week ietsje warmer wordt.
af120f692e59703eb9600dc72aa1c4e7.jpg

• Like 1

Geplaatst:

Ik mix kuikenvoer, met gekookte eieren, 1 eierschaal en wat groen uit de tuin, en dat gaat door de haksel van de keukenmachine. Ze zijn er gek op!

Brood in t badje gooien is ook een leuk idee. Beetje bezigheidstherapie. :thumbup:

Het is overigens een raar stelletje. Ik heb ze nooit wat aangedaan, maar ze rennen met open gesperde bekjes van me weg als ze me zien. En komen dan heeeeel aarzelend naderbij als ik eten neerzet, klaar om bij t minste weer weg te lopen. Weirdo’s! Misschien moeten ze wat meer wennen nog? Of is het een soort ‘fase’?

Ook zijn ze totaal niet geïnteresseerd in wat er buiten te doen is. Ze komen nu buiten omdat hun zwembadje daar staat en voer er geserveerd wordt. Maar ze knabbelen niet aan t gras ofzo. Misschien voer ik ze te veel? Of heb ik te weinig geduld. Dat laatste is me wel vaker overkomen

Nou ja. Ze moeten gaan opschieten hoor. Twee komkommerzaailingen waren weggevroten vanochtend. En aan de courgette hebben de slakken ook al gezeten, zag ik. Vanavond maar weer es op pad met de zaklamp...

Geplaatst:
10 minuten geleden, Jorieke123 zei:

Die van Jet vreten wel eens moestuinplanten kaal. 

Voornamelijk boerenkool, maar als ze eenmaal dat groen ontdekt hebben ook palmkool,en snijbiet. Die drie soorten heb ik dan meestal afgezet als ik eenden heb. Wat betreft het blazen en weglopen, Je eenden hun instinct doet ze zo reageren, en dat hebben ze misschien nog van de moeder meegenomen. 
Mijn buurman loopt of liep shows op braderieën met zijn loopeenden en die groep leerde hij aan zichzelf te wennen door ze licht uit te hongeren en dan uit de hand te gaan voeren..

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...