Jump to content

Wat is er met deze walnotenboom aan de hand ?

Frans

Recommended Posts

Vorig jaar had hij ook al last van deze verschijnselen maar wel in mindere mate. Behalve dat veel bladeren en noten er niet gezond uit zien valt een gedeelte van de noten ook vroegtijdig af nadat de bolsters zwart geworden zijn.

img131217601346615996.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Het is de overigens de notenboom van de buurman die je hier in betere tijden ziet. Hij staat in normale grond en ik denk niet dat een boom met een dergelijke omvang nog last kan hebben van een eventueel tijdelijk nattere grond.

sl550546.jpg

sl550548.jpg

Hoi, volgens mij is het een schimmel. Ik weet wel dat een walnoot hier op rijke grond veel gevoeliger voor is. Of soms brengt zo'n schimmel weer een bacterieziekte met zich mee. In ieder geval moet de grond om een notenboom heen niet al te zwaar bemest worden. Je kan er ook iets voor kopen ter bestrijding maar dat moet je ook maar willen.

Overigens hadden de bomen van mijn schoonvader dit ook. Ze hebben 1x goed gesnoeid en nu is het weg. Echter wel een jaar minder noten, maar da's logisch.

Linda

Heb je een vraag over biologisch tuinieren? Stel 'm op mijn blog http://www.altijdtuintijd.nl

Gevonden ! Bedankt voor jullie bijdragen en de juiste link Geedee . Het is inderdaad de aantasting zoals die als Walnut Leaf Blotch beschreven wordt . Blotch betekent vlek in het engels en het zoeken met - walnoot bladvlekken - via Google ( simpeler kan niet, zelfs ik had dat al eerder kunnen bedenken ) leverde weer onderstaande link op . Daar staat overigens vrijwel hetzelfde beschreven als wat je via jouw engelse link te weten komt.

http://databank.groenkennisnet.nl/bladvlekkenziekte_walnoot.htm