Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mooi al die bloemen. Bij de mijne heb ik ze eruit geknipt omdat de mijne er niet goed uitzien.

Ik ben eigenlijk al een tijdje opzoek naar een Heliamphora. Weet iemand waar ik er een voor niet super veel kan halen. Of heeft iemand een stekje over?

Gr. Teye

Geplaatst:

@ Zaaier, 'k denk dat de mijne uit de intratuin komt..

Nog nooit een poging gedaan om er een stek van te nemen.. zou niet weten waar te beginnen of hoe het te versturen

Geplaatst:

Ik heb ze gezien bij de Intratuin.

Alleen heb je daar het nadeel dat bijv. bij de Venus Fly Trap dat mensen voor de grap de vallen laten dichtklappen waardoor je een plant koopt die al heel wat energie kwijt is voor niks..

Geplaatst:

Oke dankjewel, dan ga ik gewoon weer is een keer naar de intratuin.

Is de mijn zonnedauw, even tussendoor, wel een drosera rotundifolia of een andere die in ons klimaat groeit?image19871434885352.jpgimage87821434885351.jpg

Geplaatst:

Ik heb vandaag Spruzit voor een paar van mijn andere "beluisde" planten gekocht. Is Spruzit ook te gebruiken bij Drosera? Het is geloof ik een contactgif... Zou dat met wattenstaafjes aan te brengen zijn, of is er een andere methode die effectief is? Ik wil mijn Drosera redden van die akelige beestjes.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Pfoe geen idee Ken.

Volgens was op dit topic ook iemand die ook luis in een vleesetende plant had. Die heeft de plant een tijd onder water gezet.

Even verder gelezen. Op pagina 31 wordt wel Spruzit genoemd. Is wel goed gegaan.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Van mijn Drosera's heb ik zaad gewonnen en wat gezaaid. Ik heb nu heeel veeel miniscule (< 1mm) drosera's (ik denk dat ik ze wel moet uitdunnen want het zijn er echt veel). Deze plantjes ga ik aan mijn moeder geven, want ze heeft sinds enkele maanden 2 konijntjes en daardoor ook meer last van vliegen.

Wat ik zo bijzonder vind is dat ik een jaar geleden mijn Drosera's zelf heb gezaaid, en dat ik er een jaar later al zaad van kan overhouden en alweer nieuwe plantjes kan kweken

Geplaatst:

Dat heb je goed gedaan, mijn gezaaide drosera's zijn nog lang niet zo groot. Mijn drosera rotundifolia is nu ook een knopje aan het maken, ga daar ook zaad van halen, als het lukt, en zaaien .

Geplaatst:

Leuk Zaaier, ik ben benieuwd!

Bij mij staan ze op een vensterbank waar ze veel licht en zon krijgen. Ik denk dat dat de reden is dat ze zo hard gaan. (andere planten gaan altijd dood daar op de vensterbank )

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Zet je even een raam open en dan stikt het gelijk van de vliegen.

Mijn dochter is heel enthousiast op vliegenjacht gegaan. De nog levende vliegen heeft ze aan de plant gevoerd.

Foto-PXKBGGEX.jpg

(plantje vorig jaar zelf gezaaid)

Geplaatst:

Dode vliegen (verse!) voeren gaat ook.

Na sluiten van de val een paar seconden wachten, en dan de val voorzichtig heel zachtjes inknijpen. Echt heel zachtjes: de dunne tasthaartjes aan de binnenkant moeten even bewegen, meer niet.

Waarom: de val heeft een tweede prikkel nodig. Zonder die tweede prikkel (gaat vanzelf door een nog levend insect) zal de val weer opengaan, de plant "denkt" dan: valse melding. Zo is de val weer snel klaar voor een volgende vangst.

Zelfde bij bijvoeren met (eerst even geweekte) gedroogde rode muggenlarven. Vooral handig om zaailingen met nog kleine valletjes sneller te laten groeien.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Dat wist ik niet Henk. O wat zullen mijn plantjes nu gaan groeien!

Ik wist wel dat ze een 2e prikkel nodig hebben, maar dat je dat handmatig kan doen wist ik niet. Eigenlijk wel logisch nu ik er over nadenk..

Geplaatst:

Henk, ik moest vandaag nog even aan je denken. We hadden een wesp in huis en die heb ik geraakt met de vliegenmepper. Bij de vleugel gepakt en in de plant gegooid. Hij zit nu heerlijk te het smikkelen

Geplaatst:

Mijn drosera bloemen staan op knappen. Ik zie al dat het paarse bloemetjes worden, yeey . Ik zal een foto uploaden als de bloemen helemaal open zijn.

Gr. Teye

Geplaatst:

Volgens mij is mijn drosera aan haar eerste snoeibeurt nodig. Hoe snoei je deze dingen, met een nagelschaartje?

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Geen idee Ken, ik knipte het dode blad altijd een beetje weg met een gewone schaar.

Zaaier, ik ben benieuwd naar je planten. Het zijn mooie bloemen. Ik had paarse en witte bloemen (ik had destijds een zadenmix gekocht)

Ik weet niet hoeveel je er hebt, maar ik had er echt veel. Ik weet dat een bloem veel energie van een plant vraagt, dus je zou ook kunnen kiezen om 1 of 2 bloemen te laten zitten.

Die gekke Drosera's van mij zijn wéér bloemen aan het maken. Ik knip ze er uit hoor. Ik heb genoeg zaad.

Foto-CEWJXFDS.jpg

Oh en mijn vliegenvalletjes doen het ook goed. Die krijgen genoeg te eten.

Ik heb ooit enkele jaren terug ook een vliegenvalletje gekocht bij de intratuin. Die had op den duur zelfs een langpoot gevangen! Ik hoop dat deze vliegenvalletjes dat op een dag ook voor elkaar krijgen. Ze beginnen in ieder geval al aardig groot te worden.

Foto-ROCNAEGU.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...