Itoero Geplaatst: 28 december 2015 Geplaatst: 28 december 2015 Je zaait in hetzelfde medium als waar de volwassen plant in groeit...er zijn verschillende mengsels mogelijk.Men gebruikt vooral turf, sphagnum mos, zand en perliet. Ze mogen geen bemeste grond krijgen, dus geen potgrond. Hoe snel groeit hij, eens hij ontkiemt is? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
speets Geplaatst: 7 januari 2016 Geplaatst: 7 januari 2016 In november heb ik een Sarracenia aangeschaft. Helemaal de verkeerde tijd, dus ik heb hem naar buiten gedaan voor zijn winterrust.Hij hing onder een afdak, hoog aan de muur voor zoveel mogelijk zon, maar gistermorgen was het water in de bak bevroren.Toch hangt hij er nog steeds vief en vrolijk bij Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Itoero Geplaatst: 16 januari 2016 Geplaatst: 16 januari 2016 Mijn Sarracenia Rosea maakt een bloem! Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Winters Geplaatst: 17 januari 2016 Geplaatst: 17 januari 2016 Wow! Frans, jouw zaden zijn precies een week geleden gezaaid. Ik ben heel benieuwd Quote
speets Geplaatst: 18 januari 2016 Geplaatst: 18 januari 2016 Spannend, Itoero Geschrokken van het temperatuurkaartje van Henk heb ik mijn vliegenval, die buiten onder plastic staat, eens goed bekeken. Het was een kluitje blubber toen ik hem in november opgestuurd kreeg, maar tot mijn grote vreugde begint hij iets te doen Het lijkt alsof er ook een mosje mee groeit. Zou kunnen, heb veel mos in de tuin, maar het is wel gek: hij staat in turf met perliet en krijgt regenwater. We wachten af... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Winters Geplaatst: 1 februari 2016 Geplaatst: 1 februari 2016 Gisteren is het 3 weken geleden dat ik jouw zaden heb gezaaid Frans.Helaas nog niets te zien. Maar ik denk dat ik nog even geduld moet hebben Quote
Frans Geplaatst: 2 februari 2016 Geplaatst: 2 februari 2016 Dat er na 3 weken nog niets kiemt zegt nog niks . Sarraceniazaad kan lang liggen voor het kiemt. Hebben de zaden nog een koudebehandeling gehad ? Ik keek even naar je laatste pb om te zien wanneer je de zaden ook alweer ontvangen hebt. Daarin vraag je me nog of ze nog een speciale behandeling moeten hebben zoals bijvoorbeeld een koudeperiode in de koelkast . Tot mijn schrik zie ik dat ik daar niet meer op geantwoord heb . Het is me helemaal ontschoten , sorry. Via de volgende link kun je zien hoe vleesetende planten gezaaid moeten worden. http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/verzorging/zaaien.pdf Mocht je het niet op deze manier gedaan hebben dan is er nog niets verloren en kun je het best het volgende doen om de zaden alsnog hun koudebehandeling te geven. Potjes/bakjes waarin gezaaid is zet je buiten neer (in de koelkast kan niet meer want het zijn lichtkiemers) . Bij kans op vorst ergens anders neer zetten op een koele plaats. Doe over de potjes wat huishoudfolie waarin je gaatjes prikt tegen te snel uitdrogen en hou de grond vochtig. Zet ze niet in de zon want onder de folie wordt het dan te warm. Voor het geval dat je niet oppervlakkig gezaaid hebt maar het zaad hebt ondergewerkt kun je het volgende doen. Met een vork o.i.d. maak je het oppervlak los en woelt het wat om. Daarna weer lichtjes aandrukken. Er komen dan genoeg zaden aan het oppervlak die onder invloed van het licht kunnen kiemen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
speets Geplaatst: 18 februari 2016 Geplaatst: 18 februari 2016 Vanmiddag mijn leesbril eens opgezet: er zit een knop in mijn sarracenia Wie had dat gedacht... In november heb ik mijn (eerste) plant gedeeld, hoewel die eigenlijk nog te klein was. Het best bewortelde deel overwintert in de tuin, maar deze zielepoot is op hoop van zegen boven, op een onverwarmde kamer geparkeerd. Voor een zuidraam, temperatuur 16-20˚C, zonder bijverlichting. De bovenkant werd al snel bruin, maar na een tijdje stopte dat. Misschien is dit noodbloei, maar ik vind het schitterend en heb nu wel hoop dat het goed komt. Ze kunnen kennelijk toch best veel hebben. In elk geval dit soortje En over een paar weken gaan de zaden de turf in Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Flup Geplaatst: 18 februari 2016 Geplaatst: 18 februari 2016 Waar kopen jullie de turf in? Hier kan ik ze bij de tuincentra alleen per baal van 150 liter kopen en zoveel heb ik ook weer niet nodig. Turftabletten heb ik wel, maar daar wordt de bovenkant te snel droog lijkt mij. Quote
speets Geplaatst: 18 februari 2016 Geplaatst: 18 februari 2016 Hier bij de Welkoop. Ik denk 40 liter, maar ook voor mij veel te veel.Over uitdroging: je zet ze toch met hun voeten in het water? Dan trekt het vocht vanzelf omhoog Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Flup Geplaatst: 18 februari 2016 Geplaatst: 18 februari 2016 Jazeker komt de turf met de voeten in het gedestilleerde water te staan. Maar vorig jaar heb ik deze tabletten ook voor de gewone zaden gebruikt en dat was bij mij geen succes omdat de bovenkant zo snel uitdroogde. Ik denk dat ik de tabletten ga verpulveren, dan is dat probleem ook verholpen. En ondertussen ook maar kijken naar kleinere zakken. Met 40 liter zou ik al tevreden zijn, dat is tenminste te tillen. Nu staan de zaden nog in de koelkast voor de koudekieming, eind maart gaan ze pas gezaaid worden. Quote
speets Geplaatst: 19 februari 2016 Geplaatst: 19 februari 2016 Zit er geen Hornbach bij jou in de buurt? Ik ben bang dat ik niet tot half maart kan wachten met zaaien Als de pepers en paprika's ontkiemd zijn en de lampen aan moeten, zet ik er maar wat carnivorenzaad bij Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Flup Geplaatst: 19 februari 2016 Geplaatst: 19 februari 2016 Ja, daar hebben ze alleen die 150 liter balen turf. Maar dat komt wel goed, ik heb nog even. Het liefst zou ik ook eerder zaaien, maar de koudeperiode hebben ze nodig. Volgend jaar zal ik eerder zaaien, dit jaar ben ik wat laat geweest met de zaden in de koelkast zetten. En tot die tijd geniet ik wel van de voortgang bij anderen in dit topic. Quote
speets Geplaatst: 19 februari 2016 Geplaatst: 19 februari 2016 Ja, daar hebben ze alleen die 150 liter balen turf. Euhmmmm... heb je wel op die link geklikt? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Flup Geplaatst: 19 februari 2016 Geplaatst: 19 februari 2016 Euuuh ja, maar ik beken dat ik het heel vluchtig heb bekeken. Zo zal ik de turf zeker bestellen, mocht ik het niet vinden. Vind het leuker om zelf een tuinzaak (in dit geval klus- en tuinzaak) te bezoeken, dan kan ik nog veel meer leuks ter plekke kopen. Quote
speets Geplaatst: 26 februari 2016 Geplaatst: 26 februari 2016 Ja, daarom vroeg ik ook of er bij jou geen Hornbach in de buurt zit. Want die heeft dus kleine verpakkingen Er hangt hier sinds november een sarracenia buiten. Een paar dagen geleden zag ik dat er ronde gaatjes waren gebeten in een paar bekers.Gister zat er een redelijk grote vlieg in een bekertje van nog geen 8 cm!Vandaag was er een groter stuk uit een andere beker geknaagd. Er in zat een zwart dingetje (overblijfselen van een vlieg?) en dieper in de kelk zaten meerdere levende kleine vliegjes en een groter exemplaar. Het vriest hier 's nachts en vandaag was het een graad of 5, maar hij is dus al lekker aan het eten (de plant bedoel ik) Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
kenbeimer Geplaatst: 2 maart 2016 Geplaatst: 2 maart 2016 Venus Vliegenval gezaaid gisteren... Zwarte zaadjes, maar vandaag zijn ze wit glanzend... Is dat normaal? Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
kiekenboerinneke Geplaatst: 2 maart 2016 Geplaatst: 2 maart 2016 Ik heb thuis ook zo'n zaadjes liggen... Heb het vorig jaar geprobeerd maar zonder succes ( iets te droog gezet, denk ik )Geen idee of het normaal is... Zal het binnenkort weten te zeggen Quote
henkg Geplaatst: 5 maart 2016 Auteur Geplaatst: 5 maart 2016 Aanbod: mini zaailingen Drosera capensis (Kaapse zonnedauw).Een “portie” past in een schroefdop en daarmee in een envelop met één gewone postzegel. Je dient wel een geschikt medium (aarde) te hebben, zodat je ze direct na ontvangst kunt verspenen. (Die kleintjes dus, niet die twee grotere) Kom je op de aanstaande MTFD? Dan kan ik een aantal grotere zaailingen meenemen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
speets Geplaatst: 5 maart 2016 Geplaatst: 5 maart 2016 Een “portie” past in een schroefdop en daarmee in een envelop met één gewone postzegel. Hier gaat het minder. Een paar weken geleden zaten er een paar ronde gaatjes in de Sarracenia die buiten overwintert (zie bovenaan de blz.). Het is koud en nat, en links en rechts ligt nog sneeuw. Vanmorgen zag ik dat die plant nu ernstig aangetast is. Het lijkt me nog veel te vroeg voor rupsen en ik geloof niet dat het slakken zijn, maar wat dan? Ik kan niets vinden. Het vreemde is dat het lijkt alsof er stukjes uit gesneden zijn, die nog wel met een paar vezels vast zitten.Er is zowaar al een jong blad te zien, maar die is zo geen lang leven beschoren.Wat ook opviel: de Egyptische ui is eveneens aangetast en een kopje kleiner gemaakt. Ik heb al gezocht op diverse sites, maar ik ben er nog niet uit. Heb uit voorzorg toch maar wat slakkenkorrels 'gezaaid'.Heeft een van jullie wel eens zo'n probleem in de Sarracenia gehad?Anders stel ik de vraag even elders... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Flup Geplaatst: 5 maart 2016 Geplaatst: 5 maart 2016 Ik heb dat ook in mijn prei, ui, bieslook en knoflook, dit soort gaten. De veroorzaker is bij mij de preimineervlieg, maar of die ook Sarracenia's eet durf ik niet te zeggen. Quote
Frans Geplaatst: 5 maart 2016 Geplaatst: 5 maart 2016 Wat de sarracenia betreft Speets , het kan een slimme vogel zijn die ontdekt heeft dat insecten uit jouw sarracenia makkelijker te 'oogsten' zijn dan door ze zelf te vangen. Doe eens een net of gaas om de plant heen om te zien of het dan afgelopen is. Dat ook egyptische ui sneuvelt doet vermoeden dat kauwtjes de daders kunnen zijn. Het zijn zeer nieuwsgierige vogels die aan alles pikken wat 'interessant' voor ze is , of het nu eetbaar voor ze is of niet. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
speets Geplaatst: 5 maart 2016 Geplaatst: 5 maart 2016 Vogels!!! Ja natuurlijk, wat slim Frans Dat zou ook verklaren waarom de bekers zelf niet aangeknaagd lijken te zijn en waarom die stukjes naar buiten hangen... Ik heb inderdaad veel mezen in de tuin, dus ik denk dat hiermee het raadsel opgelost is.Een hele opluchting eigenlijk, want ik dacht echt dat het niets meer zou worden, met de Sarracenia's in de tuin.Morgen een constructie maken tegen de mezen en dan weten we het snel. Bedankt EDIT: probleem opgelost Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Zaaier Geplaatst: 10 maart 2016 Geplaatst: 10 maart 2016 Eerder heb ik drosera capensis gezaaid. Deze zijn mislukt . Ik heb van de resterende zaadjes die gezaaid in, ja hoor, dit keer goede grond. Spaghnum . Tot mijn verbazing van de eerste, die 3-4 weken nodig hadden om te ontkiemen, zijn deze al in 1 1/2 week ontkiemd. Dan zie je maar hoe belangrijk goede grond is. De drosera rotundifolia was geen rotundifolia maar een kleine toakaiensis. Verder heb ik nieuwe planten: 2 soorten sarracenia, urtricularia microcalyx, urtricularia sandersonii, Drosera tokaiensis, pinguicula Aphrodite, drosera capensis zaailingetjes en Nepenthes unknown. Quote
Zaaier Geplaatst: 11 maart 2016 Geplaatst: 11 maart 2016 Wat een prachtige plant is dat! Wil ik ook Over dat "water gieten in de bekers":Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar ik heb er wel veel over gelezen.Bestudeer die handleiding eens goed. Daar staat zó veel informatie! Bijvoorbeeld: "Mocht er op de een of andere manier geen vocht meer in de bekers zitten, door vervoer of andere oorzaken, dan hoeft het niveau niet met water te worden aangevuld. Dit aanvullen regelt de plant zelf namelijk."Even hier op terug te komen. Dit is van toepassing op de meeste sarracenia soorten die een lid óver de beker hebben. Die willen namelijk geen water in hun bekers die ze niet zelf hebben geregeld. Maar de purpurea soorten en hybrids daarvan die hebben geen mutsje erover maar een soort open fles die water in de beker binnenlaat. Daarom doet deze soort, ook omdat de enzymen zo verdund zijn, vooral met bacteriën verteren. Het zou dus geen probleem moeten zijn als je in deze soort water giet (wel een klein beetje) maar het hoeft niet aps je hem buiten groeit (wat absoluut moet!). @ltoero (24 dec) je kunt hem nu nog binnen laten staan totdat de temperaturen ongeveer gelijk zijn aan die van buiten, dan moet ie naar buiten en moet daar ook het hele jaar blijven!Gr. Teye Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.