Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeiblad kronkelt op

snowie

Recommended Posts

Hallo Allemaal,

Ik heb een poos geleden mijn uitlopers uitgeplant maar wat mijn opvalt ze groeien goed en mijn planten zijn vergeleken met foto's hier op de forums aardig groot van blad. wat mij nog meer opvalt is dat de bladeren een beetje opkrullen en toch groeien ze goed.. maar de bladeren blijven opkrullen.

is dit een teken van te weinig water of... heeft iemand een idee??

Snowie.

Kan aan vele dingen liggen.

Een foto kan veel meer zeggen!

Hadden de stekken het niet voor uitplant?

Kan een teveel of een teweinig van iets zijn in de voeding, of de sporenelementen.

bv geknepen blad kan wijzen op een zinktekort.

Er zijn ook rassen die een geknepen blad hebben.

Over welk ras gaat het?

• 2 weeks later...

heey sorry voor de late reactie+ foto,

ik weet het ras zo niet uit me hoofd maar een familielid heeft de zelfde gekocht dus daar kan ik het nog aan vragen of die het ras nog weet maar dat is dus niet zeker..

maar hier heb je een foto ervan het lijkt er op dat zelfs 1 plant er bruin van word en lijkt dood te gaan.....img447352531348254753.JPGimg447855531348254847.JPG

Denk eerder aan een combi meeldauw en een tekort-teveel van N, P, of K en/of de sporenelementen.

De nieuwe hartblaadjes zijn zo lichtgroen, en dat doet me eerder denken aan een tekort-teweinig iets.

TS kent de geschiedenis van de grond waar ze zijn in geplant en vanwaar ze komen-kwamen.

Gemest en met wat, compost gegeven?

Wat ik op de foto ook zie is wat onkruid en netels, dat kan duiden op teveel stikstof.

Als de plant niet in optimale conditie is, steekt meeldauw makkelijker de kop op.

oke euhm dit is nog maar mijn eerste jaar dat ik een moestuin heb dus heb totaal geen benul ervan hoe en wat zeg maar ik heb gewoon wat ingezaaid en wat dingen gelezen op internet. via dit forum ben ik toen te weten gekomen over die stekken afknippen en planten etc.. maar wat kan ik hier dus aan doen. nog even ter info over de grond: toen de grond nog onbewerkt was stond er altijd heel veel onkruid op zoals brandnetels en riet.. wij hebben een soort van put (grote vijver, diep) en daaromheen en erin staat heel veel riet. naast de ene zeide van de put hebben we een stuk van 5 bij 10 meter afgezet en daar staan ook al een paar jaar 8 kersenbomen erop. naast die kersen bomen heb ik dus al dat onkruid verwijderd en dus een moestuinje begonnen 8meter lang en 1,5 meter breed. dit jaar alleen water wortels en bonen planten en bloomkool,rodekool,brocoli. en dus begonnen met 6 aardbeien planten en daarvan de uitlopers van genomen heb dus nu stuk of 40 aardbeien uitgeplant. maar wat moet ik dus nu doen met mijn aardbeienplanten?

groetjes,

Snowie

verwennen

met goede compost, niet gekocht want vaak te zout of je leverancier moet precies weten wat erin zit

geen mest geven,

zorgen voor regelmatige groei, dus op tijd water als het te droog staat etc

goed onkruidvrij houden

spuiten met spuitzwavel (microsulfon of zoiets), helpt alleen tegen uitbreiding

(spuiten met 1% waterstofperoxide kan maar ik weet niet of je plantjes er tegen kunnen, dus eerst uitproberen op een enkel plantje en een weekje aankijken)

Dacht je soms dat aardbeienplantjes in de herfst nog prachtige groene blaadjes hebben??

Gewoon met rust laten en al helemaal al ze goed gegroeid zijn.

In het voorjaar het aardbeienbed onkruid vrij maken en rondom even de grond losmaken. Om de 2 jaar nieuwe stekken uitplanten vanwege de smaak.

Jawel. Wat al eerder gezegd is. Maar veel zorgen hoef je je er niet om te maken hoor. Gewoon zo laten, zou ík geloof ik doen. In voorjaar wat mesten , compost en mulchen. Moet er iets behandeld worden, dan is het dan vroeg zat. We gaan nu de herfst / winter in.