Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

tuinbonen?


joke81

Aanbevolen berichten

Tja tuinbonen je lust of je lust ze niet.

Niet te verwarren met sperciebonen.

Zijn dikke platte bonen, worden struikjes van 60 a 70cm hoog.

Je moet ze toppen anders komt er zwarte luis in.

Er komen peulen aan en daar zitten de tuinbonen in. die haal je er uit en kook je dan.

De peulen niet te dik laten worden want dan zijn ze niet meer lekker.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tuinboon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Grietje de tuinboon zo goed omschreven heeft, ik ken meer mensen die ze vies vinden dan lekker,

maar goed degene die ze lekker vinden kunnen zich erg verheugen op een maaltje, het is een typische smaak die tuinbonen hebben.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind ze heerlijk! Geen seizoen zonder tuinbonen. Hoe vroeger je ze zaait hoe minder kans op zwarte luis omdat die zich pas met echt warm weer vertonen. Als ze er toch in komen, maak ik een sopje groene zeep met spiritus in een plantenspuit. Het helpt niet voor 100% maar het is er goed mee binnen de perken te houden.

 

Omdat tuinboonplanten met een stevige storm om kunnen waaien en zelfs afknakken, zet ik er altijd stokken bij. Als je de tuinbonen op een rij zet, kan je ze ook als windkering gebruiken.

 

Voor elke boon geldt dat hij stikstof in de grond brengt. Daarom zet ik de tuinbonen op de plaats waar OF de boerenkool in de zomer gaat komen, OF waar de winterprei komt. De tuinbonen komen bij mij dus niet op het bonenbed te staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja tuinbonen je lust of je lust ze niet.

Niet te verwarren met sperciebonen.

Zijn dikke platte bonen, worden struikjes van 60 a 70cm hoog.

Je moet ze toppen anders komt er zwarte luis in.

Er komen peulen aan en daar zitten de tuinbonen in. die haal je er uit en kook je dan.

De peulen niet te dik laten worden want dan zijn ze niet meer lekker.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tuinboon

 

Eventueel dille erbij zaaien helpt tegen de luis.

Tja ik vind ze ook niet lekker maar mijn man wel.

Eet ik bloemkool vindt hij niet lekker

Link naar reactie
Delen op andere sites

m'n bericht heeft dat van greetje gekruisd

om de zwarte bonenluis?

wat werkt het beste: dille, bonenkruid of afrikaantjes?

De luis vind de dille aantrekkelijker dan de tuinbonen, Afrikaantjes weet ik niet en bonenkruid is alleen als smaakmaker straks bij 't smullen, zaaien zodra er bloemen verschijnen in de tuinbonen.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik dacht dat afrikaantjes voor bij de worteltjes was tegen aaltjes?

En bonenkruid is lekker om mee te koken, maar zou ook beestjes weghouden volgens mijn kruidenlexion.

En dille moest tussen de bonen staan. Komt mij mooi uit. Dille is heerlijk bij vis, bonenkruid ben ik ook gek op. En mijn dochter vindt de afrikaantjes heel leuk. Dus win-win

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuinbonen zijn in België vrij onbekend, heb je ook naar labbonen gevraagd, zo worden ze ook genoemd. Ik heb 3maal wit, niet heel veel meer, maar als je ze alleen een keer wil proberen kan ik er wel een stuk of 10 naar je opsturen. Wil je er meer dan kun je bestellen, maar we kunnen ook wel even een afspraak maken dat ik ze hier koop en verstuur of zo en dat je dan het verschuldigde bedrag even overmaakt.

Die tien stuks kun je sowieso zo krijgen, als je wilt geef je je adres maar even door via een pb-tje.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd Joke dat je bij jullie AVEVE geen tuinbonen kunt kopen.

Afgelopen week heb ik ze daar nog gezien. Hier in de regio Maastricht heeft de belgische AVEVE de boerenbondwinkels overgenomen. Ze hebben een uitgebreid assortiment zaden waaronder een aantal soorten tuinbonen van het eigen AVEVE merk.

Wellicht is het inderdaad zo dat de tuinbonen bij jullie niet zo gewild zijn.

Maar zoals al eerder aangegeven, voor de liefhebber, na het bijtgaar koken nog even in de pan met hardgebakken spekjes, heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
Top, dan doe ik daarnaast een rij die ik meteen in de vollegrond zaai. Eens zien wat de verschillen zijn.

Verschil in oogsttijd, ik doe dat ook, en waarschijnlijk die je in de volle grond zaait meer kans op luis dus gelijk flink dille ertussen!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Hey allemaal, ik lees al een tijdje mee maar dit wordt mijn eerste berichtje. vanavond zal ik mezelf even voorstellen met wat fotootjes erbij.

 

Ik ben groot tuinboon liefhebber en ben dan ook heel blij met dit tuinbonen-topic Ze staan bij mij denk ik al een maand buiten. Eerst voorgezaaid en opgekweekt in de kas toen buiten uitgeplant. Ze zijn nu ruim 20 cm hoog met volop bloemen. Maar... gisteren ontdekte ik dat er in een paar planten al luis zit. Nou ja zeg. Het verhaal van die toppen eruit ken ik, maar zo groot zijn ze nou ook nog weer niet. Het is niet heel rampzalig en ik kan natuurlijk gaan spuiten met zeep/water/spiritus oid. Maar ik was vooral heel verbaasd, zo vroeg al en de planten zelf zien er toch gezond uit.

 

Hoe zit het bij jullie? Ook al luis. Doe ik iets verkeerd misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...