Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Super snijbiet planten ineens zal daar eens een recept voor opzoeken

Mocht je teveel hebben..............gek op snijbiet en hier groeit het niet

Geplaatst:

heej marije dat is jammer... enig idee hoe het komt? Hier zaai ik aantal rijtjes gewone groene dicht op elkaar die ik later uitdun. De gekleurde snijbiet kan pas in mei die ontekiemt anders niet.

Geplaatst:

Ik vermoed een combinatie van de droogte en zandgrond. Het komt gewoon heel slecht op en doet vervolgens ook weinig.

Ik heb al 4 keer buiten gezaaid en zelfs 1 keer binnen en daarna uitgeplant.

Geplaatst:

Had 1/2 maart tuinbonen gezaaid met dille, tegelijk. Dille is wel opgekomen, maar er staan maar een paar planten. Volgende x gaat er veel meer dille zaad bij. De planten rondom de dille hadden bijna geen luis en de dillevrije tuinbonen kregen wel luis in de top. De toppen zijn er inmiddels uitgehaald. Maar vraag me af; komt er alleen luis in de tuinboon als de top er nog inzit? Ga vandaag opnieuw tuinbonen met dille zaaien want daar lusten we wel pap van . Er zijn trouwens al wel tuinbonen van het land te koop, volgend jaar vroeger zaaien?

Geplaatst:
Had 1/2 maart tuinbonen gezaaid met dille, tegelijk. Dille is wel opgekomen, maar er staan maar een paar planten. Volgende x gaat er veel meer dille zaad bij. De planten rondom de dille hadden bijna geen luis en de dillevrije tuinbonen kregen wel luis in de top. De toppen zijn er inmiddels uitgehaald. Maar vraag me af; komt er alleen luis in de tuinboon als de top er nog inzit? Ga vandaag opnieuw tuinbonen met dille zaaien want daar lusten we wel pap van . Er zijn trouwens al wel tuinbonen van het land te koop, volgend jaar vroeger zaaien?

Goed nieuws. Ik dacht trouwens altijd dat dille zo koudegevoelig was, en pas na de ijsheiligen buiten kon... foute info dus...

Voortaan tesamen zaaien. Weer wat geleerd.

Geplaatst:

Misschien is de info wel goed en hebben we geluk gehad met de omstandigheden?

Het is wel het proberen waard om het gelijk mee te zaaien, kan goed gaan

Geplaatst:

Je kunt tuinbonen al vanaf februari in de volle grond zaaien, ze kunnen tegen koude. Je kunt dan inderdaad veel eerder oogsten. Dan geldt deze teelt als voorteelt en kun jer er nog een hoofdteelt achteraan doen. Maar later zaaien kan ook makkelijk, al heb je dan meer kans op luis. Maar hoe erg is dat eigenlijk? Er komen lieveheersbeestjes om de luizen te bestrijden en het tuinboontje zit veilig in de schil, die wordt niet aangetast door de luis. Je moet misschien handschoenen aandoen bij het doppen, maar dat is ook alles.

Ik vind trouwens de bonen die wit blijven tijdens het koken lekkerder dan de bruine, die hebben toch net een andere smaak.

Geplaatst:
Ik vind trouwens de bonen die wit blijven tijdens het koken lekkerder dan de bruine, die hebben toch net een andere smaak.

Daar hadden wij het vanmiddag nog over; ik heb de witte én de bruine gezaaid. De witte planten zien er beter uit, met meer oogst zo het lijkt dan de bruine. Manlief gaf aan de bruine lekkerder te vinden dan de witte. Deze zouden een harder schilletje hebben?

Geplaatst:

Ja, dan vind ik ook (van dat schilletje). Ik lust ze allebei graag, maar de bruine heeft meer tuinbonensmaak dan de witte. Ik ga ze oogsten als ze nog vrij klein zijn, dan zijn ze nog lekkerder.

• 3 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

veel tuinbonen in de toekomst

hoe maak je dat juist klaar?

moet je dat drogen?

jong oogsten of niet??

Geplaatst:
veel tuinbonen in de toekomst

hoe maak je dat juist klaar?

moet je dat drogen?

jong oogsten of niet??

We hebben ze net gegeten vanavond, volgend jaar ga ik meer planten omdat ik het zoooo lekker vind!

Heb ze even gekookt (zo gaar) en er spekjes door gedaan

Maak ze ook wel eens met een bloemsausje en bonenkruid

of met kaassaus .

Je kunt ze op veel manieren eten

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Geplaatst:

dubbel doppen wil nog wel eens de truuk zijn als ze te groot zijn geworden. Ik heb 2 veldjes met tuinbonen... de een stikt van de luis en weinig opbrengst. Het andere veldje super veel bonen, nagenoeg geen luis en erg lekker.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic