Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het enige wat ik ook kan bedenken is...te warm. Zit nog steeds te twijfelen om wat witte kool te kopen.....en het toch nog effe te proberen nu de temperaturen laag liggen. Kijken of het dan wel lukt!

Geplaatst:

Hmmm..en dan lukt het ook niet? Als er teveel bemest is? En als ik ze bij de bio winkel koop? Wat overigens wel een prijzig zuurkooltje gaat worden dan!

Geplaatst:

Hoi, ik heb een vraagje. Zuurkool wordt gevormd door melkzuur bacterien, toch? Maar waar komt die bij het zuurkool maken vandaan? Ik lees hier en daar ook dat men die toevoegd maar de meeste recepten zeggen alleen kool en zout (en eventueel wat kruiden). Het waterslot zorgt er voor dat er niets van buitenaf in kan komen. Dus.........????

• 2 weeks later...
Geplaatst:

gisteren de eerste pot geopend en 1 kg genuttigd met gasten, errug lekker vond iedereen, kooktijd 15 minuutjes in wat Riesling en Klaar Is de Kok

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Vorige week wat kaam van mijn eerste lading zuurkool gehaald. Het was een soort vel geworden, net als op gekookte melk, ik kon het er zo afhalen. Vanmiddag weer ff gechecked, prima nu, het bovenstaande water was kraakhelder. Nog twee en en een halve week, dan is ie goed

Geplaatst:

pot 1 is al bijna op, Elzas style ( het lijkt wel of de familie ruikt dat de zuurkool klaar is... )

pot 2 en 3 staan te prutten maar ruiken al prima

pot 4 wordt roze (als pot 2 klaar is)

Geplaatst:

Ja! Onder zetten inderdaad. Ik had woensdagavond kool in een vaatje gedaan, aangevuld met water en afgedekt met koolbladeren, daar een klein emmertje met ijzerwaren opgezet als gewicht. Vandaag gecheckt en aan de zijkanten bleek de kool niet onder water te staan (emmertje te klein) en de kool die boven lag was gaan rotten (logisch, rotting heeft zuurstof nodig, vandaar dat er met de kool die onder water staat iets anders gebeurt dan met de kool die aan de lucht ligt) Heb het rottende deel er gewoon uit geschept, voor de rest ruikt de kool namelijk prima. Heb 2 halve cirkels van hard plastic geknipt om op de kool te leggen en daar dan weer het emmertje op. Nu blijft alles mooi onder. Straks verhuis ik de pot naar een onverwarmde kamer.

elizabet.nl

Geplaatst:
weinig of niks

als je de kool hebt gekneusd met zout komt er veel sap uit, vaak is dat al genoeg om de gesneden kool in de pot onder de vloeistof te houden; eventueel een klein beetje water met 10g/liter zout bijschenken

Ik vroeg je nog..moet er vocht bij?? hahahaha

Nou ja, niks aan te doen.

Maak vandaag wel nieuwe..

Heb toch niks beters te doen..

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Gemma, als-ie goed ruikt, dan voeg je toch nu nog pekelwater toe? Beetje zonde om iets wat nog niet rot is weg te gooien omdat het niet helemaal volgens het boekje is gegaan. Zou ik niet doen.

elizabet.nl

Geplaatst:

Hij ruikt goed en ziet er ook goed uit..

smaakt ook naar zuurkool..

ik heb gesneden, gestampt ( tot ik er lamme armen van had..) en kruiden bijgevoegd.

toen afgedekt met koolblad en dek stenen.

dus nu water met zout erbij kan?

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...