Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

• 3 weeks later...
Geplaatst:
Ik had al een vermoeden want met gewoon zout (natrium chloride) ga je die dagen volgens mij niet redden zonder bederf, zelfs niet in de koelkast.

Zeker kan het met “gewoon” zout.
Onversneden delen zoals buikspek kun je zeker ook zonder nitrietzout maken.
Nitriet gebruik je ( vooral) tegen botulisme, voor kleurbehoud en geeft die aparte smaak. Het zout gedeelte is NPZ zorgt ervoor dat bederf niet optreed. Mijn coppa’s liggen zelfs 8 weken vacuüm in het zout in de koelkast voor ze de droogkast ingaan
Geplaatst:

Ook hier momenteel wat kinnebak in de (koude) rook.c2772fe5d72401fed0a60dc84f852fc0.jpg

• 1 year later...
Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag weer een boel spek verpakt, mijn moeder kwam helpen. Ik had het spek deze keer wat warmer gerookt. Niet om het gaar te krijgen, wel om niet zo te hoeven prutsen met dat zaagsel en mot en koude rook enz. Ze werden in dat lauwwarme vuurtje prachtig rokerig :) 

Wel werd alles daardoor net even wat... kleffer. Dat maakte het snijden van de plakjes bacon een wat glibberiger werkje ;) Maar het is gelukt en alles ligt netjes gevacumeerd en wel in de vriezer. 

227_3151.JPG

Geplaatst:

Met de machine gesneden dus heb je ook een foto van de plakjes?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, met de machine, nee geen foto's haha. Helemaal vergeten te maken en nu ligt alles al te bevriezen. Zodra ik een pakje ontdooi post ik hier foto's ;)  (maar ze zien er bijna net zo uit als mijn foto van 3 maart in dit topic)

Geplaatst:

Zijn het een beetje dikke plakjes?

Per hoeveel gram zijn ze verpakt?

Ik heb er wel oren naar...

Of zijn ze voor eigen gebruik?

Geplaatst:
  • Auteur

Ik snijd plakjes van zo'n 3 mm dik, ik moest het weer terugzoeken in dit topic want ik was het weer vergeten :crazy: Misschien moet ik dat soort dingen eens ergens op gaan schrijven in een schriftje want ik ben nu veel te afhankelijk van mijn eigen info op dit forum. Bij geen internet, geen stroom, of geen-forum-meer zou ik best onthand zijn :think:

Er zitten zo'n 14 tot 16 plakjes in een verpakking, en dan kijk ik een beetje naar hoe vet de plakjes zijn en wat er dus van over gaat blijven als ik ze uitbak voor op een pannenkoek, op een broodje met tomaat en sla, over een salade met (geiten)kaas, en wat al niet meer. En "kijk maar een beetje naar het vetgehalte en pas daar het aantal plakjes op aan" is wel een wat lastige opdracht als je hulp hebt met inpakken. Zo ook met de stukken spek voor spekblokjes. Is het aan de vette kant, zoals het kinnebakspek, dan wil ik wel 250 gram per verpakking. Is het buikspek met meer vlees en minder vet, dan mag het ook wel slechts 200 gram zijn. In mijn eigen hoofd is dat een logische manier van werken. 

Oh en het slechte nieuws: nee de plakjes zijn niet te koop, sorry. Ik heb wel wat stukken van het kinnebakspek die te koop zijn, maar de meeste mensen schrikken van hoe vet dat is. Dat je na het uitbakken lekker wat gezouten gerookt vet af kunt scheppen om de rest van de week lekker wat andere dingen in op te bakken dat vergeten ze dan. Maar ik snap het wel hoor :) 

Geplaatst:

Ah..., zo jammer van de bacon.

Ik wil wel graag kijken naar je kinnebakspek.

Ik vind dat gezouten en gerookt vet onweerstaanbaar.

Mmm..., eitje in bakken of aardappeltjes... zo mjum!

En je houdt toch lekkere kaantjes over?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic