wouttie75 Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Zoals al eerder besproken bij makkelijke moestuin, bij deze een nieuw topic over het gebruik van grondwater voor de moestuin, wat zijn jullie ervaringen? Ik ben zelf een oude zwengelpomp aan het opknappen en was van plan om een putje te graven, het grondwater zit bij ons vrij ondiep, het wordt al modderig na 1,5 steek diep (50cm). Het plan was om een 125 mm rioolpijp of breder in te graven met grind eromheen en erin. Is dit voldoende? Wat is de kwaliteit van het water? Ben benieuwd naar jullie ervaringen Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Jorieke123 Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Wij hebben nu 2 jaar een grondwater pomp, wel op stroom, geen handpomp.De 'put' daarvoor hebben we laten graven door iemand die ook meteen even liet zien hoe de pomp werkte Vanaf de pomp loopt (onder de grond) een slang naar de moestuin, waar er op 3 punten een sproeier naar boven komt. Ze sproeien dan in 1 halve, en 2 kwart cirkels de hele moestuin. Dan zijn er nog slangen aan te koppelen om wat tijdelijke sproeiers te plaatsen in bijv. de boomgaard. Ideaal! Een handpomp zou ik ook nog willen, direct in de moestuin. Gewoon om een gieter te vullen, handen af te spoelen of alvast wat groenten af te spoelen. Het water is (hier) erg zuiver, wel wat heel fijn zand, dus de pomp moeten we af en toe (aan het einde van het jaar bijv.) even doorspoelen met normaal water. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Ow Wout het klinkt niet profecioneel hoe je het uitlegt of het werkt zoals je van plan bent geen idee. Normaal wordt zo'n grondwater putgeslagen/geboord daar is een aparaat voor, en dan zou ik er eerder een moterpomp in de put hangen met zijn aanvoerslang, dat je lekker met je tuinslang alles kan sproeien,Zo'n zwengelpomp daar lijk je me heel moe van worden in zomer met steeds je gieter volpompen, gieten weer pompen gieten weer pompen Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Je hebt natuurlijk wel stroom nodig voor een motortje. En dat heeft niet iedereen op zijn volkstuin Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Nee je hebt groetetuin pompmotortjes die gaan op brommer brandstof. (vrouwen ) Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Echt? Handig! Vrouwen? Je bent wel bezig he? De laatste week? Ik doe aardig wat 'mannen dingen' hoor, hier in de bouw. Dat ik nou potverdrie toevallig niet van zo'n pompje afweet. tsssss grrrr Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Ja ik geloof best dat jij van aanpakken weet, ik vindt je juist stoere meid ik moest alleen lachen om je (of je stopt de stekker erin) opmerking en toen dacht ik ik zal d'r Quote Players only love you when they're playing.
wouttie75 Geplaatst: 17 februari 2011 Auteur Geplaatst: 17 februari 2011 Nee, ik weet het het is ook niet professioneel, maar ja met een klein budget en geen stroom ga je wel eens wat bedenken. Het moet een soort van welput worden waarbij ik af en toe een gietertje kan pakken, het grondwater blijft ook vrij hoog in de zomer (polder) wat als voordeel heeft dat ik niet veel hoef te beregenen. Als de plantjes eenmaal goed geworteld zijn gaat de rest vanzelf (volgens andere tuinders op het complex). Het idee was om ongeveer 1 a 1,5 meter diep te gaan en de pijp rondom van irrigatie gaatjes te voorzien, ik zag bij de Gamma een hemelwaterafvoer zonder riool aansluiting. (voor bijv. achter op het terras). Verder wil ik een IBC 1m3 container voor regenwater neerzetten. Aangesloten op mijn tuinhuisdak. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Jorieke123 Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Mischien kun je rondvragen bij de andere tuinders/bestuur of ze een grondboor hebben, is mischien wel iemand die je daarmee kan helpen. Quote Players only love you when they're playing.
ehutink Geplaatst: 19 februari 2011 Geplaatst: 19 februari 2011 een drainagebuis heeft fijnmazige sleuven in de lengterichting.water kan dan over een groot oppervlakte naar binnen sijpelen zonder dat deze sleuven verstopt gaan zitten. een gat kun je zelf maken door een pomp op een buis aan te sluiten. de buis kun je met de hand de grond in duwen. Het omliggende zand spoelt naar boven... snel de buis eruit en het filter ( 3 meter ) er in. succes Quote
Veerkee Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 Volgens mij kan dat wel, t is een stuk goedkoper!maar zitten er misschien niet teveel ijzers in grondwater? Quote
RvO Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 ... maar zitten er misschien niet teveel ijzers in grondwater?IJzergehalte verschilt sterk per locatie. Daar is in het algemeen geen zinnig woord over te zeggen. Maar voor zover ik weet vind je in NL geen grondwater met zulke hoge ijzergehalten dat het een serieus probleem is voor de plantjes in de moestuin. Ik geef toe, een sloot vol roest is even wennen, maar kan het kwaad? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.