Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoeveel opbrengst van diverse kasplanten?

suikerbuikje

Recommended Posts

Na anderhalf jaar modderen op een zwaar verwaarloosd volkstuintje (zoveel onkruid in de grond dat je aan niets anders toekomt dan wieden) ben ik afgelopen vrijdag tot een vergelijk gekomen met iemand die zijn volkstuin gaat verlaten. Per 1 januari 2013 krijg ik een andere tuin met een kas van 15 m2! Eindelijk tomaten die gaan lukken! Ik ben alvast bezig met een plan voor volgend jaar en vroeg me af of iemand me kan vertellen hoeveel opbrengst ik ongeveer kan verwachten van diverse kasplanten? Ik snap dat het een indicatie zal zijn maar de kas staat nu voornamelijk vol met tomatenplanten en 20 tomatenplanten lijkt mij rijkelijk veel oogst opleveren voor een gezin bestaande uit twee personen

Ik wil graag de volgende planten in de kas zetten en dus weten hoeveel vruchten je ongeveer kunt verwachten van 1 plant?

- komkommer

- paprika

- aubergine

- tomaten

Tot mijn grote verbazing deed de augurk het heel goed buiten dit jaar, ik dacht dat dat ook een kasplant was? Of heb je andere soorten die binnen beter gedijen en beter smaken?

Gr.,

Angelique

Gewichten en aantallen is lastig (heb ik niet bijgehouden). Wij eten met drie personen uit de kas en moestuin. Ik had dit jaar een kleine 20 tomatenplanten staan, en we hebben de hele zomer tomaten kunnen eten, met zo nu en dan een soepje. Maar ik heb niet zoveel geoogst dat ik aan de tomatensauzen en sappen kon beginnen voor de vriezer. Misschien had ik ook niet de juiste soorten. Ik heb er nogal wat ziekten in gehad. Volgend jaar toch voor de meer resistente soorten.

1 soort komt er volgend jaar weer in: de honingtomaat. Tot een week geleden geen problemen in het gewas en planten van 4 a 5 meter lang met enorme trossen kleine zoete tomaatjes. Gewoon een paar gekocht bij de Turkse winkwl, opengesneden en de zaadjes in de grond gedaan. Nu krijgen ze dan toch phytophtora.

Paprika, eens met Geedee.4 als je ze laat rijpen, misschien een paar meer als je ze groen eet (doe ik vooral), en de stengels goed steunen want ze breken makkelijk af.

Aubergine komt erg laat op gang bij mij. Ongeveer 4 a 5 per plant.

Komkommers: ook hier ga ik op zoek naar meer resistente soorten. Had er nu 3 van 1 soort staan en 6 van een andere. Die 6 zijn inmiddels dood door mozaikvirus. De 3 planten hebben het virus ook maar overleven wel en geven eigenlijk genoeg. Volgend jaar ga ik voor meer resistente soorten waarvan de vrucht ook bittervrij is.

Verder heb ik verschillende planten tussengepoot tegen ziekten en ongedierte zoals dille, chinese biesliik, goudsbloem, afrikaantjes, peterselie. Of het echt helpt weet ik niet maar het ziet er wel leuk uit.

Ik heb nu 1 seizoen een kas van 5 m2 gebruikt, voor 1 persoon. Van de genoemde soorten had ik:

Tomaten (8 planten): kilos en kilos teveel, uitgedeeld aan jan en alleman. Grote trostomaten (ras Vitador F1), 5-6 zware trossen per plant.

Komkommers (2 planten, ook 4 in tuin): Als ik alleen de kas reken waren die 2 planten (ras Tanja, deed het binnen en buiten prima) voldoende voor mij alleen, maar de productie was door ruimtegebrek en onhandig snoeien niet optimaal. Er wordt wel gezegd dat 1 plant voldoende kan zijn voor 1 gezin, maar dan moet de plant de ruimte krijgen en moet je een beetje zinvol snoeien. Omdat er altijd iets mis kan gaan, zou ik van iets nooit maar 1 plant nemen.

Paprika en aubergines: elk slechts 1 plant (experiment), die ik relatief laat op gang kreeg. 2 paprika's en misschien 6 aubergines.

Per plant bekeken zijn tomaten en komkommers een beetje fabrieken, vergeleken met paprika's en aubergines. Een paprika geeft misschien 6 vruchten waar een tomaat 6 volle trossen geeft. 1 komkommer plant zou tientallen komkommers moeten kunnen maken, onder ideale omstandigheden.

Voor 2 personen zou ik uitgaan van 8-10 tomaten, 2 komkommers (met voldoende ruimte, groot klimrek ofzo) en de rest van de ruimte opvullen met de kleinere planten, en ook meerdere soorten daarvan. Je hebt er de ruimte voor. Beter een plant teveel dan te weinig .

15 tomatenplanten in de kas, waarvan ik behoorlijk geoogst heb, genoeg voor soep, saus ( ook in de vriezer, 12 porties) en heel veel als tomatensla. Één geënte komkommer die iedere week 3 flinke komkommers gaf (omdat ik vorig jaar meeldauw in de komkommers had wilde ik dat dit jaar zien te voorkomen door een geënte plant te kopen). Enkele peper en paprikaplanten..vooral de pepers geven genoeg. Tussen de planten peterselie, basilicum en munt.

Net voor de eerste nachtvorst verplant ik de knolselderijen de kas in..(blad eraf, en afgedekt met droog boomblad) deze blijven daar uiterlijk tot in maar, dat gaat heel goed! Ook graaf ik uit de tuin kervelplantjes, rucola, dille en andere jong uitgezaaide planten zoals je die wel in het najaar hebt en zaai ik een of meerdere slasoorten die tegen een koude periode kunnen.

In het hele vroege voorjaar koop ik dan vaak nog bloemkoolplantjes op de markt en laat deze bloemkolen groeien in de kas tot de oogst die voor eind april valt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Mijn ervaring zijn verschillend. En qua tomaten ligt het ook heel erg aan de manier waarop ze gebruikt. Mijn ervaring is dat grotere tomaten een korte tijd heel veel opbrengst geven, maar dat kleine (cherry) tomaatjes een veel langer seizoen hebben. Bij mij komen er nog steeds heel veel tomaten aan, en dat al sinds begin juli. De grote tomaten lopen echt op hun eind. Hou je van cherrytomaatjes voor snoepen of op brood, dan heb je aan een plant of drie tot vijf genoeg. Verwerk je vooral tomaat, of eet je liever grote tomaten, dan heb je wat meer planten nodig. Op de top geef je meestal tomaten weg.

Paprika's en aubergines hebben een relatief lage opbrengst, maar hebben ook weinig ruimte nodig. Het nadeel: ze groeien niet in de hoogte zoals tomaten of komkommers en gebruiken relatief dus wel veel oppervlakte voor die paar paar paprika's/aubergines. Maar als je ruimte genoeg hebt: zeker doen!

Tot slot de komkommer. Ik zaai ze niet meer, maar koop altijd geënte exemplaren. Ze zijn vaak verkrijgbaar bij de betere plantenverkopers, kwekers of tuincentra. Het is een beetje valsspelen, maar voor de komkommer levert het veel op. Een gezaaide komkommer heeft veel problemen, en vaak lelijke, zaadrijke vruchten. De geënte groeien beter, zijn uitsluitend vrouwelijk en leveren een ongelooflijke hoeveelheid komkommers. Ik heb twee planten en pluk al sinds eind juni iedere dag (!) minstens één komkommer. Vorige maand waren het er zelfs drie tot vijf per dag. Er is niet tegen op te eten.