Helly Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 Ik heb vorig jaar een hopplant gekocht. Kwam geen bloem of bel aan maar wel ontzettend veel gebladerte. Ik dacht dat het dus een mannelijke plant was waar ik nog een vrouwelijke bij moest kopen om de echte hopbellen te kunnen oogsten. Voor de winter netjes afgeknipt tot aan de grond.In t voorjaar flink bossig uitgegroeid, en na een flinke groei dit jaar, en helaas ook een flinke snoei vanwege die flinke groei, heb ik ineens wel van die hopbel-achtigen erin hangen. Mijn vraag is nu, zijn dit idd DE hopbellen die je kunt gebruiken (in bijv. rustgevende kussentjes), of is dit een mannelijke variant die op een vrouwelijke lijkt? Ik heb nog nooit zo'n plant gehad dus dit was een ware verrassing voor mij. En hoe lang blijven die bellen eraan hangen voor ze eraf vallen of bruin worden?En wat kun je nog meer met die bellen doen? Alvast bedankt voor de antwoorden! En hier wat foto's: Ps, mocht dit topic niet thuishoren onder de kruiden zie ik vanzelf waar het beland Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 Inderdaad Helly: hopbellen! Je kunt ze natuurlijk ook gebruiken bij het bier maken , of voor een alcoholloze variant, als ingrediënt van een rustgevende kruidenthee.Ze blijven een tijdje groen, maar ik weet niet hoelang. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 Ik heb ze gekocht, gedroogd. €31,50/kg. Elke dag een beetje(bitter) in mijn zelf samengestelde ontbijtyoghurt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted September 20, 2012 Author Share Posted September 20, 2012 Ok, dank voor de antwoorden. Helena, wat voegt gedroogde hopbellen toe aan de (ontbijt)yoghurt? Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 Ik doe het om de rustgevende eigenschap. Lees nu ik zoek ook andere eigenschappen: natuurlijke borstvergroting . Ga maar eens een plantje zoeken . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 Ja... waarom denk je dat fervente bierdrinkers van het mannelijk geslacht ook flinke cupmaatjes ontwikkelen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 Dat zie ik ook gebeuren, ja , had het niet eerder aan de hop gekoppeld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 Volgens mij krijgen ze dan hangtieten die richting broekriem gaan oftewel een bierbuik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 Nou dat is niet altijd zo, Greetje. Die van mij heeft een paar borsten, daar ben ik jaloers op, soort van sixpack maar dan alleen de bovenkant. De skippybal daaronder wil ik dan weer niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 Hop en wiet vallen onder de cannabisfamilie,vandaar de rustgevende eigenschappen. m.v.g.hansi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted September 20, 2012 Author Share Posted September 20, 2012 Helena, hoe smaken die hopbellen door de yoghurt?Kun je het ook nog ergens anders door/voor gebruiken? En nu weer een andere vraag.. hoe groot moet je ze oogsten en hoe kan je ze t makkelijkst drogen?Ik doe t niet voor de borstvergroting hoor, heb zelf genoeg om de cups te vullen (vind ik!) Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted September 22, 2012 Share Posted September 22, 2012 Hop is bitter, niet voor het lekker. Het volgende vond ik: Stop de bellen in je kussen en je slaapt als doornroosje Als ik het goed begrijp: Hop verhoogt het oestrogeen gehalte, daardoor helpt het in de overgang. Hop supplementen worden gemaakt van het gele poeder, dat wat de brouwer niet gebruikt. ( Hoe zit dat dan met die mannenborsten ?) Hopeïne is een van de honderden stoffen uit lupuline, het gele poeder dat de laatste weken voor de oogst in de hopbel van de vrouwelijke hopplant wordt gevormd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted September 22, 2012 Share Posted September 22, 2012 Hop ( Humulus lupulus) Deze soort is inheems in Europa,azie en Noord Amerika.Hij werkt zich -altijd met de klok mee-omhoog tot een hoogte van ong.10 mtr.vanuit een overwinterende wortelstok.Ze bezit hand-of hartvormig blad en ruwe stengels die gaan liggen als ze geen steun vinden.Mannelijke en vrouwelijke bloemen staan aan verschillende planten.Bloemen en vruchten van hop worden over de hele wereld gebruikt in bier.Hop verlangt een koel gematigd klimaat met volop vocht in het voorjaar en warme zomers.De plant heeft het liefst diepe,goed doorlatende zavelgrond.In het voorjaar uitplanten na de vorst.Vermeerdering gebeurt dmv.zaad en/of deling van de planten.Ze kunnen last hebben van diverse schimmelaantastingen en ook soms van luis en spint. De CV 'Aureus' heeft geelgroen loof wat hem zeer gewild maakt. m.v.g.hansi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bildtker Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Helena, hoe smaken die hopbellen door de yoghurt?Kun je het ook nog ergens anders door/voor gebruiken? En nu weer een andere vraag.. hoe groot moet je ze oogsten en hoe kan je ze t makkelijkst drogen?Ik doe t niet voor de borstvergroting hoor, heb zelf genoeg om de cups te vullen (vind ik!) Ik heb van mijn planten ruim vier kilo natte hopbellen geoogstdrogen doe ik door de bellen in een laagje op horrengaas te leggen en goed te ventileren.ze zijn droog wanneer de bellen nog 1/5 van het natgewicht over hebben trouwens heb ik echte bier hoppen te weten een amerikaanse Centenial, en drie duitse, Saaz, Mercur en Perl deze hoppen gebruik je in het bier voor de bitterheid maar ook voor de smaak en het aroma Groet Jelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 29, 2012 Share Posted September 29, 2012 Ok, handig om te weten. En wanneer weet je dan wanneer een hopbel oogstbaar is? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinkabouter Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 De hop groeit bij ons als onkruid..Overal langst de weg zie je het wel staat En in het bos achter ons kun je bijna niet meer door dankzij de hop Maar als ik dan zie dat het 30 euro/kg is dan zal ik ook eens wat drogen Voor wat gebruiken jullie het? Quote Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted October 3, 2012 Author Share Posted October 3, 2012 Ik wou er een slaapkussentje van maken (tezamen met lavendel). Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted October 4, 2012 Share Posted October 4, 2012 Hop 50 gram zie het schaaltje/foto 50 gram.Ruilen voor............. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bildtker Posted October 7, 2012 Share Posted October 7, 2012 Ok, handig om te weten. En wanneer weet je dan wanneer een hopbel oogstbaar is?alleen hopbellen van superkwaliteit kosten €30 per kilo gedroogd ze zijn oogstbaar wanneer de bellen van buiten nog mooi groen zijn en van binnen de gele lupuline zichtbaar iswanner je dit tussen de vingers wrijft ruik je een sterke hopgeur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts