Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zelf azijn maken van restjes wijn

Jorieke123

Recommended Posts

Is er hier iemand die zelf azijn maakt? Van wijnen en andere alcoholische drankjes?

Ik heb op verschillende sites (Mergenmetz, vinimare, etc.) gelezen, en ze noemen het allemaal makkelijk. Maar als ik dan lees wat je allemaal moet doen (vooral op de site van vinimare, waarop ze schrijven dat je de boel heel wat dagen op 30 graden moet houden, en weer moet aanlengen met meer wijn, en dan weer naar 30 graden moet doen, etc.) en waar de wijn allemaal aan moet voldoen? Niet te zoet, niet teveel alcohol, geen sulfiet, etc. etc.

Wij hebben vorig jaar wat litertjes bramenwijn gemaakt. Die hebben hebben we net uit de kelder gehaald om het te bottelen, en die is goor. Van zo'n misluksel zou je dan nog iets lekkers (?) kunnen maken. Maar als het veel gedoe is, dan is dat gedoemd om te mislukken hier. We zijn al druk zat zeg maar

Auw, ik wist niet dat je zo moeilijk moest doen. We hebben onlangs ook een restje verzuurde wijn gehad. Het klopt als azijn is hij niet direct te gebruiken (wel geprobeerd en iedereen vond het wel redelijk lekker - ik vond het niet geheel voor herhaling vatbaar). Wat ik nu doe is gebruiken als smaakmaker in combinatie met goedkope azijn. Dan wordt het wel heel lekkere slasaus.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu