RobO Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 Dit jaar hadden we voor het eerst scheuren in de knolselderij, verticaal, aan de buitenkant, beginnend bij de stengelaanzet tot halverwege de knol. Die scheuren verhouten en rotten ook een beetje in. De groei was verder goed, we hebben nu flinke knollen die van binnen ok zijn. Iemand een id hoe het komt en wat te doen volgend jaar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 Vertikaal scheuren kan met de droogte van de voorgaande weken/maand te maken hebben, maar weet niet wanneer je de scheuren voor het eerst hebt waargenomen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 26, 2012 Author Share Posted September 26, 2012 ik denk 6 weekjes terug, toen was ik net terug van vakantie nou ik het beter bekijk: de knollen die apart staan op een ruggetje van 15 cm hoog hebben het niet, de knollen die gewoon in het bed staan voor de helft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted September 27, 2012 Share Posted September 27, 2012 Oke, je zou zeggen dat die op ruggen sneller te kampen hebben gehad met een vocht-tekort door droogte. Te nat zal het zeker ook niet zijn omdat je in dat geval meer rot zou hebben en ik lees dat de knol buiten de scheur gewoon goed is. Ik weet dat een regelmatige groei bij knolselderij van belang is, niet alleen een goede basisbemesting maar ook nog één of meer giften later in het seizoen. Misschien moet je het in de bemesting zoeken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 27, 2012 Author Share Posted September 27, 2012 zou kunnen, ze hebben nog twee keer een handje koemestkorrels gehad, maar niet bepaald gedoseerd per knolvolgend jaar weer netjes en precies aan de slag (neem ik me elk jaar voor ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 3, 2012 Author Share Posted November 3, 2012 ps nu pas de (niet ingerotte) gescheurde knolselderij geoogst, de overige knollen waren keurig dichtgegroeid en niet hol/voos geworden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted November 5, 2012 Share Posted November 5, 2012 Ik kan me niet voorstellen dat die scheuren dit jaar met droogte te maken kunnen hebben.Ik kan rustig stellen dat mijn knolselderij dit jaar een prima omvang hebben bereikt zonder te scheuren en zonder water bij te geven.Dat laatste heb ik andere jaren met regelmaat gedaan in perioden van droogte maar hielp achteraf niet echt.In mijn ervaring hebben knolselderij die een tekort aan water hebben gehad wel meestal hele bossen haar-worteltjes waarmee ze naarstig naar water hebben gezocht.Wellicht moet je het volgend jaar een ander ras proberen of je grond verbeteren(compost/mest). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 6, 2012 Author Share Posted November 6, 2012 dank je Jos,er was een laagje oude koemest onder de knollen gespit, de grond is een beetje venig, misschien inderdaad het ras Goliath in combinatie met het weer, ik weet het niet we zien weer verder in 2013 en smullen van de oogst van nu net Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 27, 2012 Author Share Posted November 27, 2012 ok, alle knollen geoogst, alje scheuren waren keurig dichtgegroeid dus zing ik ayayyippieyippeiyeeeh... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts