Adrie Posted October 2, 2012 Share Posted October 2, 2012 Als je goede vruchtwisseling toepast in de moestuin mag je geen twee jaar achtereen peulvruchten op eenzelfde perceel hebben staan. Die theorie snap ik. Maar hoe zit dat binnen 1 groeiseizoen? Mag ik dan wel bijvoorbeeld eerst vroege peulen zaaien en nadat deze zijn geoogst op dezelfde plek slabonen?Of is twee keer peulvruchten op dezelfde plek in 1 jaar ook "verboden"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted October 2, 2012 Share Posted October 2, 2012 Ik zet vaak stambonen na peulen. Daarna komt er vijf jaar wat anders op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted October 2, 2012 Share Posted October 2, 2012 Ik ook, dat is namelijk het meest praktisch en overzichtelijk in mijn geval. Ik zet de bonen of na rooien van de erwtenplanten op dezelfde plek of naast elkaar in één bed. Bij mij komen er vervolgens de komende 3-6 jaar geen peulvruchten meer in dat bed te staan. Je moet een beetje flexibel omgaan met de wisselteelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chana Posted October 2, 2012 Share Posted October 2, 2012 Maar waarom niet gebruik maken van de extra stikstof in de grond en er iets anders neerzetten wat daar baat bij heeft? Ik ken natuurlijk niet je hoeveelheid ruimte op je tuin. Je weet denk ik wel dat je de wortels (met het stikstof) in de grond moet laten zitten, toch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 klopt denk ik wel, wij zetten de winterkolen na de bonen, gaat altijd goed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 zie ook topic nateelt na peulen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted October 12, 2012 Share Posted October 12, 2012 Hoi, ip in hetzelfde jaar niet dezelfde gewassen op dezelfde plaats plaatsen. Geldt eigenlijk voor elk gewas.... Sla en Andijvie enzo kunnen elk jaar wel op dezelfde plak staan hoor, maar wil je 2 of 3 keer in het jaar Sla hebben, dan liefst niet op dezelfde plaats. Verder hanteer je gewoon de wisselteelt regels voor je gewassen, maar die kan je op internet wel een lijst van krijgen denk ik... Suc6! Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts