Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

En het wonder blijft door gaan! Appelboompje heeft ook dit jaar weer uitlopers! Wel nadelig voor de vrucht groei maar ok.

hij is altijd iets van 1,5meter geweest en klein, kleine harde groene appeltjes geeft hij , geen idee wat de soort is.

Maar de afgelopen 2 á 3 jaar is hij na jaren tijd uitlopers gaan maken waardoor hij richting de 2 meter á 2,5 meter groeit en denk al snel 3x zoveel vruchten draagt, gaat perfect! Ookal hebben die grote uitlopers met veel appels er aan nog wel wat ondersteuning nodig, en appels er snel af want anders zegt het knak.

Geplaatst:

5v9hz9.jpg

6fz4fc.jpg

Alle stekjes staan er lekker bij!

en gok is wat ik vandaag bij het tuincentrum zag?

Chocolade munt! Een van de enigste die ik nog niet had, haha

2467wiu.jpg

Citroenmunt! (Had ik al ja, maar vond deze er zo mooi uit zien, kon er niet van af blijven!)

awck0n.jpg

En nog wat banaanmunt! Aangezien ik daar een klein beetje van had, en die me ook erg leuk lijkt, daar ook maar wat van mee genomen, kon er echt weer niet afblijven.

rs7ix3.jpg

En verder nog wat gewone munt.

jh8x3a.jpg

:D:D:D:D:D mijn dag kan niet meer stuk, maarja nu ff naar de gamma wat latjes halen om boompjes te begeleiden!

Geplaatst:

Hmm.. Tussen de bessenstruiken weer paar opmerkelijke ontdekkingen gedaan , al zeg ik het zelf!

Vond nieuwe uitlopers, die uit de grond kwamen van de bessenstruiken.. Dat is echt denk bijna nooit bij deze struiken gebeurt, maar nu iets van 15 uitlopers uit de grond. Misschien te maken met het dode hout? Dat de struik weer ruimte ruikt?

Ook een plantje gezien wat op aardbei lijkt.. maar voor bosaardbei vond ik het te weinig structuur hebben in het blad, ook voor de andere aardbei soorten die ik heb

En t leek als of ik zaailingen van de rode bes zag, wellicht door gevallen besjes.. Of het is een plant die er erg op lijkt. Ben benieuwd waar het eindigd.

Toch het leuke van niet altijd alles onkruid vrij maken etc tussen de struiken, je ontdekt altijd wel weer wat!

Net zoals een paar onkruid plantjes van de hulst, is kijken hoe groot ik die kan laten groeien. (we hebben een 5 meter hoge in de tuin, zullen wel afkomstig zijn van zijn zaadjes.)

Geplaatst:

Ik wil vandaag/morgen redelijk wat bloemen gaan zaaien, heb alleen niet zo heel veel ruimte.

Het gaat o.a. om de zaden van:

Zinnia

Reines - Marguerites

Bekermalva

Goudsbloem

Kan ik die dicht op elkaar zaaien en later weer ruimer zetten? Of heb ik dan véél kans op schade...?

Zonnebloem doe ik sowieso 1 zaadje per potje, of 2.

En t eerste bloemmetje is gaan bloeien, moet ze nog serieus zaaien.. deze is nog maar 20cm en begint te bloeien, lekker ongezond. Ach, zolang ik hiervan de zaadjes kan oogsten ben ik al blij

11w7qjo.jpg

Geplaatst:

hihi, Na 2,5 dag zijn er al 9 van de 25 tomaten zaadjes ontkiemd

Gaat om de zelf gewonnen cherry tomaatjes en een pot tomaat die ik gekocht heb. De gardeners delight + snoeptomaatjes laten nog even op zich wachten.

(Temperatuur: tussen de 25 en 30 graden)

Wel mooi.. Kunnen die er binnenkort weer snel uit en heb ik weer daar ruimte voor andere zaden. Laat ze denk verwarmd tot ze zo'n 3 á 4cm groot zijn.

Geplaatst:

Binnenkort ga ik ook rozemarijn zaaien, Bedankt voor de hoop!

Heb ook nog wat zakjes met die bloemenmix van de aldi, bloeit vanaf augustus tot oktober, moet denk daar nog even wat sneller bloeiende soorten tussen doen. Ga denk toch ook nog best wat in bakken zaaien voor het gemeente stukje hier naast, durft daar niet direct te zaaien i.v.m. gevaar van mannetjes met schoffeltjes

Wel raar..

Verzorging: Schoffelen en regelmatig water geven

Zodra ik een zaailing zie moet ik hem dus om ver schoffelen? Ben benieuwd

Kan je toch als je dom bent, erg verkeerd lezen

Geplaatst:

denk gewoon iets als dit maken;

17.gif

en dat laten begroeien..

Schrik me net trouwens rot.. Denk dat m'n tomaatjes, gardeners delight, te lang zijn

Vanochtend waren ze nog maar 1cm.. Maar nu? 6 tot 7 cm Hopelijk worden ze niet te iel. Snel uit t verwarmde kasje gehaald!

Ondertussen zijn denk ook bijna al me andere kleine tomaatjes ontkiemt, alles in 4 dagen tijd!!

Binnenkort kunnen dan weer wat kruiden er in, en nog wat extra tomaatjes!

Oja, en heb de stevia zaadjes in de aarde weg gegooid vandaag, na 3maanden nog niks ontkiemd, ik geef de hoop op!

Geplaatst:

Weer wat foto'tjes, gaat lekker! Alles schiet uit de grond!

dls6mp.jpg

Hier boven staan vooral pepermunt soorten, en een venkel plantje die erg hard groeit.

de 6 bakjes rechts zijn speciale soorten, links is de pepermunt gewoon, normaal.

35c53jc.jpg

Hier nog wat munt, en wat enkele kruiden (oregano, citroenmelisse)

nqe7o0.jpg

Bak met radijsjes!

2qtiwe0.jpg

En wat rucola nog dat erg hard gaat vind ik. Afgelopen zaterdag gezaaid!

2l93zoj.jpg

Nee niet de chinese muur, maar de muur der rode bekertjes!

Verder nog t een en ander onder de aarde waar niet veel aan is.

Geplaatst:

Dat zijn aardig wat bekertjes. Wat zit daar allemaal in? Waar ze voor staan lijkt wel een rots-kruidentuin. Leuk.

Wat heb jij al een mooie kruidenplantjes staan. Ik dacht dat hier de kruiden wel opkwamen, maar tot nu toe willen alleen de bieslook en peterselie het doen, al moet ik daar ook lang op wachten

En hoe is t inmiddels met je aardbeien?

Good things come in small packages

Geplaatst:

Rots-kruiden tuintje? Voor zo ver ik weet staan er geen kruiden..

Eigenlijk staat er vooral onkruid en dat licht groene links.. ''onkruid'' stond er vroeger, maar kwam weer terug, binnenkort er dus weer uit!

In de bekertjes... Het rechter traytje is gevuld met 4 soorten kleine tomaatjes, per soort 5 bakjes. De bedoeling is dat ik binnenkort nog eens per soort 5 bakjes zaai.. Wil ook nog aan wat mensen wat weg geven

Het linker tray'tje zitten nu 6x Reines Marguerites struisveer mix , 6x Goudsbloem calendula, 6x Zinnia

Zitten bij sommige soorten 6 zaden per bakje, en dacht bij de reins marguerites struisveer mix soms wel 20 zaadjes lekker vol.

Die bloemen moeten o.a. in het stukje er achter komen, wat jij het rots-kruiden tuintje noemt

En de kruiden, achja vooral munt he! Bieslook is hier ook al ver, veel knopjes! Peterselie staat nog te groeien, heb ik nu alleen uit zaad.

(de kruiden die er staan.. venkel, oregano, citroenmelisse en verder dacht ik allemaal munt soorten.. kruiden gekregen uit stekjes)

De aardbeien? De aardbeien in de bakken zijn nu aan het bloeien, sommige zijn al uitgebloeid. In het kasje zijn t nog alleen maar knopjes.. wellicht omdat dat enkel dragers zijn. In de openlucht; nog niks zichtbaar

Waarschijnlijk zaterdag nog iets van 25 doordragertjes halen, wil de enkel dragers weg hebben en doordragers er voor terug!

Ach als ik kijk wat ik nog te zaaien heb: Ruimte te kort Had dacht ik alleen al iets van meer dan 30 soorten kruiden ofzo, gaat hard door de verschillende soorten munt, en de 5 soorten basilicum

Geplaatst:

ik heb hier een groente en kruiden mest NPK 7-3-10 met RhizaMax©

met;

- 7% Stikstof totaal (N) volledig organisch gebonden, voortkomend uit vedermeel, beendermeel en vinasse

- 3% Fosforzuuranhydride (P2 05) oplosbaar in neutraal ammoniumcitraat

- 10% Kaliumoxide (K20) oplosbar in water

- 65% organische stof voortkomend uit vedermeel, beendermeel en viniasse.

- Schimmels (Mycorrizhae) 14 sporen/gram RhizaMax Wortel activator!!

- Bacterien (bacillus sp) 10 exp. 6 kiemen/gram

Bij het doseerings advies staan er hoeveelheden voor bladgroenten, knolgewassen en koolsoorten, bonen en erwten, kruiden en fruit.

Ik gooi dit over een tijdje denk ook gewoon bij pepermunt etc, die staan nu al bijna 2 jaar soms in 1 potje met aarde, kunnen denk wel wat voeding gebruiken.

Kan ik dat ook gewoon voor mijn tomaten gebruiken? Ben opzoek geweest naar speciale tomatenvoeding maar kon niks vinden.

(Er staat ook op de verpakking: Te gebruiken tijdens zaaien of aanplant -> Wortels verbranden niet snel er door denk ik dus...?)

Geplaatst:

Natuurlijk T groeit allemaal lekker door, gaat erg goed met de stekjes van jou! Zal vanmiddag even een fotootje maken, zo eerst even wat halen tegen meeldauw, en direct maar een rozemarijn plantje mee nemen!

Oja, en eigenlijk wat stekjes betreft nog een grote tegenslag gehad.. Eerst leefde nog zo'n 12 van de 21 stekjes van een zwarte bes.. maar nu het begint er op te lijken dat ze allemaal dood zijn

Geplaatst:

De aardbeitjes bloeien lekker

2mpzk1w.jpg

En m'n dag kan niet stuk, eindelijk stevia plantjes kunnen vinden (intratuin heerhugowaard)

posting.php?mode=reply&f=41&t=721#preview

2lnz95y.jpg

En ook nog een mooi rozemarijn plantje, wel een dure ( 3euro) , maar die van 1 euro hadden maar 3 takjes..

2hwpw1c.jpg

En ben zo trots op het venkel plantje, vind hem er erg mooi uit zien! Groeit lekker!

fmhy7p.jpg

Pluksla groeit ook lekker door!! Wel erg dicht gezaaid, binnenkort maar is wat uitdunnen.

ve9jja.jpg

De radijs dan weer niet.. T loof wel..

aea0qu.jpg11hfgk0.jpg

Nog wat zaailingen van bloemen, en oost-indische kers. (diverse soorten oost indische kers, zaai totaal 4 soorten.)

n6rnm8.jpg

En tot slot het mooiste van de hele verzameling, munt stekjes waar ik erg trots op ben, groeien erg goed! En het begint ookal erg lekker te ruiken!!!!

2vihuh5.jpg

Oja, en kwam bij de ikea nog een handige bak voor zaadjes tegen, was €1,50

qn0509.jpg

ANTONIUS Ladeinzet € 1.50 / st. 500.435.73

Geplaatst:

Wel mooi zo'n opbergbak.

De radijsjes zijn bij mij dit jaar ook vreemde gevallen. Ze zijn langwerpig terwijl ik een ronde soort heb, de smaak is ook niet zoals het moet zijn (de pittigheid is verwaarloosbaar). Sommige ontwikkelen geen knol, andere plantjes versnotten... Ag, het zal wel aan het weer liggen

De aarbeiplantjes zien er ook mooi uit. Ik ben begonnen met zaadjes, en dat gaat traaaaag.

Geplaatst:

Ik ben nu toch ook wel nieuwsgierig naar je tuin. Ik zie alleen planten in bakken, potjes en kasjes.

Ziet er allemaal mooi uit maar ik zie ze liever in de grond (zei zij die uit ruimtegebrek ook vanalles in potten heeft staan)

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Dennis,

Topic opgeschoond.

Ik heb de genoemde adviezen nog even voor je neergezet.

- Tempartuur van je propagator moet omlaag (27 graden is echt te veel)

- zorg voor een lichte standplaats (te weinig licht en te veel warmte zorgen voor langerekte zaailingen)

- stekgrond gebruiken

- uit één zaadje komt één plantje

- winterstek buxus gewoon buiten zetten

- tomatenzaden drogen op bakpapier / keukenpapaier

- munt is winterhard

Ik heb je ook nog even een pm gestuurd.

Geplaatst:

Net nog wat rode bes stekjes gemaakt Was een hekje aan het maken om de taken wat terug te duwen, zodat er een paadje tussen onstond.. wou er namelijk wat tegeltjes neer leggen. Kwamen nog wat tegen in de garage.

maar als nog; kleine stukjes braken af.. Maar met stekpoeder in de aarde gezet: Ik zie wel wat er van komt.

• Nieuwe aanmaken...