Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het klinkt misschien wat onwaarschijnlijk maar ik heb nog nooit pompoen klaargemaakt. Nou kan ik overal op internet filmpjes en instructies vinden over het klaarmaken van pompoenen, maaaaaar .... mijn pompoen is echt veel harder dan alles wat ik lees/zie. Ik denk dus dat mijn pompoenen nog niet rijp zijn (het steeltje is knetterhard, dus ik dacht dat het wel verhout was, en dat zou het teken zijn dat ze rijp zijn).

Kan ik onrijpe pompoenen ook eten? Zit er misschien gewoon minder smaak aan (en moeten ze tien minuten extra stoven omdat ze hard zijn) of zijn ze echt niet lekker?

Geplaatst:

Wat voor een pompoen is het? Want rijpe pompoenen zijn ook knetterhard Je komt bijna niet door de schil heen, je mes blijft ergens halverwege zitten als je hem doormidden wilt zagen, en het vruchtvlees snijd je er in blokjes uit. Pas tijdens verhitting wordt het zacht en valt het snel uit elkaar.

Misschien heb je een foto?

Geplaatst:

Heylane,

Klinkt niet gek hoor, tot vorig jaar had ik ook nog nooit pompoen gegeten, laat staan klaar gemaakt! En nu...ben ik helemaal weg van die dingen. Inderdaad is het alleen een heel gevecht vind ik om zo`n pompoen te snijden. Is echt precies zoals Jorieke hierboven schijnt! Een klusje, maar de moeite waard! Dus ik denk dat je pompoen gewoon goed is.

Geplaatst:

Als je een pompoen eerst een paar minuutjes in een magnetron stopt, dan is t'ie veel gemakkelijker te snijden. Wel eerst een paar gaten prikken in de pompoen, anders ontploft 'ie in de magnetron

Geplaatst:

En ik laat ze ( tot afgrijzen van mijn huisgenoten) gewoon vallen, buiten op de stenen, dan breekt hij in stukken. Maar je kunt ook beginnen te snijden bij de steelaanzet, daar is het wat zachter. Ik ben ook benieuwd naar een foto van je pompoen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Goed idee appelvrouw van dat laten vallen

Ik heb laatst verschrikkelijk staan worstelen met een pompoen....dus die tip ga ik zeker uitproberen de volgende keer

~I believe in God, only I spell it Nature~

Geplaatst:

Het zijn maar kleine pompoentjes (ong een pond ieder). Ik heb op het moment erg last van mijn schouder dus ik kwam er met geen mogelijkheid door heen. Maar gelukkig heb ik een sterke huisgenoot die ze in stukjes gehakt heeft (want snijden kun je het bijna niet noemen).

Ik heb dus ook voor het eerst pompoen-wortelsoep gemaakt (met korianderzaad, gemberwortel en gebakken gehakt). Was erg lekker moet ik zeggen!

Ik heb alleen foto's van de pompoenen aan de plant (de ratten waren er aan begonnen dus ik heb een kleine stellage gebouwd, waar ze op liggen) en ik weet eerlijk gezegd niet waar ik die heb misschien nog op de camera.

Geplaatst:

Zo te horen was hij wel rijp. Maar... onrijpe pompoen is ook eetbaar. Alleen smaakt het iets minder sterk. Een onrijpe pompoen is in ieder geval niet houdbaar.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Wij zijn hier allemaal dol op pompoensoep, binnenkort maar weer eens de eerste van dit najaar maken!

De tip van Appelvrouw vind ik helemaal top. Misschien heb ik ook nog een goede tip: het is niet nodig om de pompoen te schillen, je kunt hem in stukken snijden en er dan soep van maken. Van de schil vind je na het pureren niets terug

Geplaatst:

nou als je gewoon de hele pompoen neemt, je prikt er gaatjes in met een vork, stopt m 40 minuten in de oven op 200c dan kan je m daarna gewoon verder verweken in je soep. De schil wordt heerlijk zacht en laat zich makkelijk verwijderen. Je snijdt m zo open en je kan gemakkelijk de pitten eruit halen. Wel opletten als je m open snijdt want er kan een stoomwolkje uitkomen.

Geplaatst:

onze eigen Uchiki's schillen we ook niet, maar de gekochte pompoenen wel sinds ik een hele pan soep heb verprutst door de bittere vieze schil van een AH pompoen...

Geplaatst:

Ik heb ook wel eens een soep verknald doordat de schil zich niet goed liet pureren en er allemaal kleine, harde stukjes in de soep bleven drijven.

Sindsdien schil ik ze dus altijd!

Zou het nog uitmaken, een zelfgekweekte of gekochte pompoen...??? Ze zien er m.i. hetzelfde uit; mijn zelfgekweekte hebben ook een best harde schil...

Geplaatst:

kweetnie, de schil was wel zacht geworden en gepureerd op een paar stukjes na, maar de smaak was bitterig

dat heb ik bij mijn uchiki of butternut pompoentjes nog nooit gehad

Geplaatst:

Misschien maakt de soort pompoen meer uit dan of je hem zelf gekweekt of gekocht hebt?

Ik had een Hokkaido pompoen. Tenminste, dat denk ik want als je ze koopt staat dat er niet op, maar het was zo'n oranje, niet supergroot.

Geplaatst:

Ik heb het alleen bij mijn eigen pompoenen gebruikt (volgens mij van die uchi kuri), ik kreeg de tip van mijn nichtje. Zij heeft geen moestuin, en zal haar pompoenen wel bij de AH kopen oid. Misschien worden die pompoenen anders bewaard, waardoor de schil harder wordt en wat bitter?

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...