aalterse-willy Posted October 27, 2012 Share Posted October 27, 2012 Wat ik hier nog niet gezien heb is kopbemesting met kalkcyanamide bij kool en prei.Eens goed aan de groei en zo een 15 cm hoog kan men een kopbemesting toepassen tussen de koolplanten, geeft goede voeding en verhindert de onkruidzaden te ontkiemen.Ook bij prei kan men dit gerust toepassen, alleen goed opletten dat er geen korreltjes in de bladoksels vallen, voorzichtigheid is geboden Ook hier moet de prei al goed aan het groeien zijn en de plantgaten reeds een beetje dichtgeslibt zodat er geen kalkcyanamide aan de wortels kan.Afhankelijk van hoeveel men strooit kan het perceel tot drie weken onkruidvrij gehouden worden, enkel door de kopbemesting.Spaart al bij al heel wat schoffelen Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted October 27, 2012 Share Posted October 27, 2012 Beste aalterse-willy,IK denk dat dit op zich geen slecht idee is,alhoewel de meeste moestuinders op dit forum liever op de natuurlijke manier(Zonder kunstmest/bestrijdingsmiddelen)hun moestuin onderhouden. m.v.g.hansi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted October 27, 2012 Share Posted October 27, 2012 Ik heb de afgelopen jaren altijd kalkcyanamide gebruikt bij de kolen maar dan wel 2 weken vóór het planten uitgestrooid in plaats van kopbemesting. Ben er ook wel enthousiast over Zie trouwens ook:http://www.kalkcyanamide.de/nl/toepassing/groenteteelt/koolgewassen (linkermenu voor gewassen / toepassing) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 Gister beide meststoffen gehaald op advies van Willy en naar een wijs man kun je niet anders dan luisteren en leren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akinom Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 kwam nog verdere info tegen http://www.velt.nu/vraag-antwoord/moestuinvragen/kalkcyanamide-verantwoord-de-moestuin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 5, 2015 Author Share Posted May 5, 2015 Uw tuin zal maar vol zitten met larven en emelten die uw planten ondergronds opvreten.Op een stukje van 50 x 50 cm vond ik 45 engerlingen en emelten. Dat zijn er wel een kleine 200 per m² hé.Hoeveel heb ik er dan nog over het hoofd gezien?Met de hand afvangen is hier dan ook onbegonnen werk hoor.Daarbij komt ook nog dat ik niet heel de tuin vol strooi met kalkcyanamide want veel planten hebben het niet zo graag. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Zie je al op jacht Willy, veral een begin en geen einde Hier is de grond vrij zuur, was vroeger moor. Zullen wel een verschil en vooruitgang merken.Maar vaste rundermest ga ik ook nog regelen en compost, de zand bodem moet verbeterd worden.Iemand ervaring met vloeibaar gebruik? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 6, 2015 Author Share Posted May 6, 2015 Vroeger hadden bijna al de huizen een aalput waar alle uitwerpselen in terecht kwamen.Die aal(t) werd dan op het land gevoerd, grote kuip op de kruiwagen en met een aallepel open gegooid, daarna ondergespit.Twee keer voordeel, put terug leeg en de tuin bemest, gratis, stonk wel wat.Nu zijn we verplicht om in het riool te kakken, rioolbelasting, en eenmaal in het zuiveringsstation 'gezuiverd'. Dat zuiveren lijkt me eerder op vernietigen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Ik heb vernomen dat met die aal (mest) veel mensen waren met wormen in hunne buik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 6, 2015 Author Share Posted May 6, 2015 Kwam dat door die aal of door mindere bewaartechnieken?Zouden die wormen via de planten in het eten terecht gekomen zijn?Zaten die dan in de plant zelf of er op?Zo lang ik thuis was heb ik mijn vader aal op het land weten voeren en nooit heeft er iemand wormen gehad bij ons, toch niet dat ik weet, waren wij dan een uitzondering? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts