Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Welke groente voorzaaien?

Sanne2

Recommended Posts

Hallo,

Ik wil volgend jaar een aantal groenten gaan zaaien, maar ik zou graag willen weten welke groenten je wel en welke je juist niet voor moet zaaien.

Ik denk zelf het volgende:

Wel voorzaaien: Niet voorzaaien:

- bloemkool - rode bieten

- boerenkool - radijs

- komkommer - spinazie

- paprika - wortel

- sla - witlof

- slabonen

- tomaat

Klopt dit ongeveer?

Wat zijn jullie ervaringen met het voorzaaien van diverse groenten? Geeft dit een betere opbrengst of maakt het niet veel uit?

Alvast bedankt.

Groetjes sanne

Hoi Sanne,

Zelf zaai ik zoveel mogelijk voor, omdat ik flink last van slakken heb en die eten in één hap een kiemplantje weg.

Verder zou ik het net zo doen als jij beschrijft, maar met spinazie en witlof heb ik geen ervaring.

Groet RvO

Boerenkool zaai ik altijd eind mei/begin juni in de koude grond op een zaaibedje, waarna ik de plantjes als ze een centimeter of 10 hoog zijn (we leven dan ergens eind juli) uitplant met 50 cm tussenruimte. Bonen zaai ik niet voor maar meteen op laats van bestemming.

Naar mijn idee en ervaring kunnen rode bieten rustig voorgezaaid worden, want er komen vaak 3-4 plantjes uit 1 zaadklontje, dus die kun je dan meteen na het opkomen splitsen

Worteltjes gaan niet zo makkelijk, omdat die groeien met die hele fijne haarworteltjes die snel kapot gaan met het overzetten

Bonen zaaide ik wel voor, omdat op de moestuin waar ik tuinierde nogal wat vogels en slakken zaten

Alle groenten die je onder "niet voorzaaien" hebt staan zaai ik zelf ook direct in de volle grond. Wat ik vaak doe is de zaadgeultjes bedekken met potgrond zodat de kiemplantjes niet door een te harde laag klei moeten 'breken'.

In het voorjaar zaai ik ananaskers, paprika, tomaat, (snij)sla (om uit te planten onder tunnel), komkommer en pompoen voor. Pompoen eind maart/begin april, dat staat op twee weken boven en is dan klaar om uit te planten - mijn ervaring is dat jonge plantjes beter aanslaan dan pompoenen die te lang in een potje staan.

Sla zaai ik het hele jaar door voor omdat het in de volle grond meestal de kans niet krijgt om uit te groeien. Te veel kapers op de kust.

Met het voorzaaien van bieten heb ik niet zo'n goede ervaring. Bonen starten beter in volle grond als het weer wat meezit, anders zaai ik die ook wel voor.

Het lijkt mij, alhoewel ik helemaal geen kenner ben (!) dat het uitmaakt wat de buitentemperatuur is op dat moment. Als het lekker warm is, zeg een graad of 18, dan zal het afharden praktisch geen tijd kosten, maar bij een graad of 10 is het, lijkt mij, een heel ander verhaal