HuubvG Geplaatst: 2 juli 2013 Geplaatst: 2 juli 2013 Hoe marineer jij ze?Heb je het tegen mij? Olijfolie, ketjap manis, peper - zout, citroensap, knoflook², pepertjes of sambal, gember... Wat ik in de tuin heb gedaan vandaag was de vraag, dus aardappelen in ontvangst genomen (niet van Rob0 maar wel heel lekkere biogold), de ingang van de kindertuin bij de NME verder afgemaakt met wilgentenen die een boog, tunnel gaan vormen. Hiertoe heb ik een wilg gesnoeid die in het (uit)zicht stond. Natuurlijk commentaar gekregen dat ik 'm te kort gewiekt had. Kijk over een week maar eens weer was mijn gevatte antwoord... Twee uur gekeuveld met een nieuwe vrijwilliger over het wel en wee van de kruidentuinen, afspraken gemaakt over werkzaamheden, leuke vooruitzichten. Tuin thuis en kas water gegeven met kunstmeststoffen, dat laatste eigenlijk tegen mijn voornemens in, maar dat moet maar even. Nieuw Zeelandse spinazie uitgezocht als groente voor vandaag met doperwten en biogold aardappelen. En een speklap. Nagedacht over het moment om vegetariër te worden, dat eigenlijk NU zou moeten zijn vanwege al die lekkere groenten en kruiden en zo, maar een speklapje erbij is zo lekker.
Piroska Geplaatst: 2 juli 2013 Geplaatst: 2 juli 2013 Ik heb lekker veel gedaan, maar had wel hulp in gehuurd (gekneusde rib) dus dit hebben we saampjes gedaan: De aller, allerlaatste morellen geplukt en samen met de verzameling in de vriezer op vat gezet, nu paar dagen wilde gisting voor wijn. (stook was de bedoeling maar bij nader inzien maak ik gewoon lekker wijn)Alle 3 de moestuinen gewied, aardappelveldje en courgette/pompoenveldje gewieddruif weer bijgesnoeid en de brandnetels eronder vandaan gehaaldstukje moestuin mooi gemaakt en daar Hongaarse voorgkiemde boterbonen ingezet eindelijk de 2 rozen uit de voortuin gestoken en op een andere plaats gezetplanten met luis een as-regen gegeven, moest van mijn hulp, met de enorme dauw die hier in avond en nacht is wordt het een prutje en gaan de luizen weg, ben benieuwd! 4 kilo courgette geoogst, geschild, gesneden en ingevroren3 kilo andijvie geoogst, gesneden, geblancheerd en ingevroren4 liter morellen-siroop gemaakt, oh heerlijk met spuitwater!Paden geveegd, bloembakken gewaterd. http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Annemie Geplaatst: 2 juli 2013 Geplaatst: 2 juli 2013 Heel m'n tuintje onkruidvrij gemaakt. Er kwam wel een kruiwagen aan onkruid uit. Ik heb er een hele middag over gedaan, maar nu ziet het er super netjes uit . Morgen de kanten nog netjes maken... En nu met m'n benen omhoog tv kijken.
Gwen Geplaatst: 2 juli 2013 Geplaatst: 2 juli 2013 Geveegd en stof gehapt. Verder zeer blij verheugd gekeken hoe de tomaten toch maar mooi de vorst eind voorjaar hebben doorstaan en gewoon bloemen beginnen te krijgen! De courgette krijgt een explosie van prachtige bloemen en de pompoen begint uit te lopen. En de eerste peul zit aan de bonenplant. Een dwergje, dat wel, maar er zit er 1! Verder kiemen de wortelen en groeien aardappelen en aardpeer gestaag door. Dramatisch is wel dat echt ieder gewas onder de luis zit. Een explosie.Daarnaast de klamboe over de koolachtigen ten spijt worden de bladeren opgevroten door het een of het ander. Ik denk niet dat het mogelijk is om een bloemkool of broccoli te verwachten. De borlotto's wordt opgegeten door de rupsen en luizen. Dat wordt denk ik een oogst van 0 op 5 opgegeten planten aan het einde van de wedstrijd.
pepper Geplaatst: 2 juli 2013 Geplaatst: 2 juli 2013 Ik schoffel elke dag en heb vandaag aardbeien geplukt, aardappelen gerooid, peultjes geplukt en sla geoogst.
Arnoud Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 Helaas kan ik nu even niks tot weinig,knie in de kreukels.. Leuk zoekplaatje,was de reactie van mijn zoon,die de foto heeft gemaakt.
Annemie Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 Een killer onkruidplant van wel een meter hoog, en breed uit de grond getrokken. Daar was nogal wat kracht bij nodig! De eerste bloem in m'n erwtenplant gespot
RobO Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 straks: het middenpad weer rechtleggen (zucht, hoorde een vette grinnik uit de molshoop)net op de peulen leggen, net op tijd hoop iklate spruiten en late boerenkool uitplantensmeerwortelgier filteren en in de fles (note to self: wel even je neusknijpert mee, RobO)dahliagaas aanbrengenaardbei plukken voor Bit
Bit Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Aardbei plukken voor Bit ?? De aardbei-huid oogsten voor het zaad voor Stan bedoel je ? ( heb ik al gedaan ( ligt te drogen ))
zonnetje Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 onkruid wieden tunnel en kas water geven ,sla en bieten geplant en spinazie gezaaid .Kersenboompje in de volle grond gezet .
aalterse-willy Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Helaas kan ik nu even niks tot weinig,knie in de kreukels.. Leuk zoekplaatje,was de reactie van mijn zoon,die de foto heeft gemaakt. Dat heb ik ook al meegemaakt, met een jaar verschil beide knieën, beide geopereerd en één achteraf vocht uitgetrokken, is wel pijnlijk dat en zo te zien zit er bij u wel veel vocht in.Blijf sukkelen met de linkerknie, om maar niet van de lage rug te spreken of de heupen die ook versleten zijn. Het hele ventje trouwens, Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
aalterse-willy Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 En wat hebben we vandaag geoogst????Zeg het ne keer kleine man. Een klein emmertje erwtjes, 3 kilo en 200 gram als ze gekuist waren, ondertussen al gereed voor de vriezer. Begin volgende week trek ik de rest af en dan gaat het loof ook weg, plaats maken voor boontjes en ramenassen. Beetje broccoli, niet gewogen, ook al klaar voor de vriezer. Eén struik patatjes uitgedaan, 1,7 kilo, die gaan goed nu. Een beetje worteltjes. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
aalterse-willy Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Oei, het vorige bericht op de verkeerde plaats gepost, jammer maar te laat. De pompoenen wat aarde gegeven om te kunnen wortelen en voor zover ik bakken had de raad van Frans opgevolgd. De zomerprei een beetje aangeaard om meer 'wit' te krijgen. En de jonge plantjes winterprei ook maar wat aangeaard.Die zullen wel lang genoeg zijn als ik ze moet gaan verplanten. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Gwen Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Constateren dat je mooiste Borlotto toch echt is opgegeten en het heeft begeven doet pijn, veel pijn. Hopeljk kan een nieuwe lichting wel overleven. Verder heb ik mij verbaasd over de courgette. Die maakt heerlijk vruchten aan en je ziet ze groeien! De pluksla en Lollo Rosso, maar dan groen, gaat ook goed! Ik ga nu even fototjes maken en een filmpje .
RobO Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 ja, doen, filmpje van de groeiende courgette's hier aardappelen geoogst, prima Frieslanders zonder gaatjes, morgen de rest boeren en spruiten geplant met kalk, kali en wat koemestkorrels voor tegen de knolvoet, koolkraagje voor tegen de vlieg, net erover voor tegen de duiven, stokje voor tegen de wind, randje voor tegen de veenmol, zakdoekje gepakt wegens tranen wegens overleden yacon wegens schuin doorgeknaagd, tandjes maatje veenmol peultjes weer opgetild (jiezzz, het is weer een allerecordswordengebrokenin 2013 seizoen: te koud, als het niet te koud is teveel wind, als...) maar ze groeien als peultjes! ernstig verkouden ui verwijderd...uienvlieg of schimmel
Bit Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Vandaag een halve dag op de tuin. Gewied, gekropen, gewied, gekropen gewied. Tomaten aangebonden ( De regen deed ze groeien lijkt het wel ). Tuinbonen geoogst en gewied.
RobO Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 ennuh...aardbei geplukt en weer een zakdoekje gepakt voor afgeknipte zuckerhut, wie o wie zou.....
Jenneke Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Vandaag eindelijk m'n tomatenplanten eens naar buiten verhuist, gedieft en opgebonden aan de overhangende coniferenhaag. Daar moet ik volgend jaar echt iets anders op verzinnen. Of het nog wat gaat worden weet ik niet, ze zijn wel erg lang en dun vind ik. Al zag ik wel hier aan daar het begin van wat misschien een bloemetje gaat worden. Ik heb 3 soorten; vleestomaat Marmande, Zuckertraube en Tigerella bicolore. Eigenlijk zou ik het liefst nog meer soorten willen.... misschien maar eens een tomatenkasje aan zien te schaffen voor volgend seizoen of zo.Verder het ergste door mineervlieg aangetastte blad uit de regenboog snijbiet geknipt en wat lelijk blad uit de courgette gehaald en nog een onbevrucht courgetje weggegooid .En me verwondert over de snelle groei van de peultjes, de uitbundige bloei van de tuinbonen en de snackkomkommerplant die ook nog steeds verder groeit, hij is nu ongeveer 2x zo groot als toen ik hem kocht en heeft al 6 heerlijke komkommertjes opgelevert en er komen er nog meer aan Al met al dik tevreden hier
Annemie Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Heeuuuuul hard gewerkt! Vanmorgen heeft de kraan een stuk tuin omgespit, wat nu bij mijn moestuin zit . De kraan moest er toch zijn voor iets anders, dus hij heeft gelijk mijn tuin meegepakt Mijn tuin is nu meer dan verdubbeld, en ben er super blij mee! Ik heb gelijk paden gemaakt, en heel veel uitgeplant. Broccoli, bloemkool, groene kool, spitskool, witte kool, spruitkool, pompoen en snijbiet en nog plaats over!! Toen was het helaas 4 uur, en tijd om een toets te gaan maken op school. Ik had heel graag nog gaas om m'n tuin willen zetten (ivm gravende hond.. Grr) maar daar was geen tijd meer voor. Helaas!
DebjeDuif Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Knofloken geoogst, 62 stuks aardbeien geplukt en een paar frambozen.Ananaskers n pompoenen in de grond gezet, onkruid getrokken, en nog t een en ander in potten gezaaid en geplant. “Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.
Gwen Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Film en foto gemaakt voor in mijn blogje. Zie hieronder een kiekje of twee als voorproefje. Fantastisch toch? Vooral aardappel, mierikswortel en aardpeer te zien. Grotendeels opgevroten koolplanten ondanks de klamboe! Exploderende courgette en ambitieuze pompoen. De rest komt in mijn blog!
Bit Geplaatst: 5 juli 2013 Geplaatst: 5 juli 2013 Wieden, tomaten dieven, opbinden. Bloemen plukken. Met verbazing naar de Cosmea's gekeken. Die komen in bloei en zijn van een andere soort dan vorig jaar verdulleme. Rare witte/ vage kleur met vegen in de bloemblaadjes. Vast een Libelle-selectie. Ik mot die niet.
dennislp Geplaatst: 5 juli 2013 Geplaatst: 5 juli 2013 Wat een heerlijke dag! Eindelijk vakantie nadat ik vannochtend nog even een verslag moest inleveren. Direct weer veel gedaan in de tuin. Onkruid weggehaald, planten verpot, planten in de vollegrond gezet, onkruid weggehaald, wat dingetjes gesnoeid en opgebonden. Morgen weer volop verder. De laatste weken hebben veel dingen vertraging opgelopen door de drukte.. M'n cherrytomaten staan nog in P9 potjes... Drukdrukdruk, maar toch ook weer heerlijk na een paar drukke weken op school! En dan begint ook nog eens het weer beter te worden, helemaal perfect! > Planten kopen? Doe het bewust!
jeanne-heijmans Geplaatst: 5 juli 2013 Geplaatst: 5 juli 2013 Je treft het dennis,het wordt eindelijk eens zomer, wat heb ik gedaan in mijn tuin,komkommer opgebonden,moet echt nieuwe bamboe stokken hebben ze worden zwaar nu, water gegeven,, een rupsje verwijderd uit de sla,nog nooit gehad, compost gegeven aan een paar planten,en aardbeitjes geplukt.
Aanbevolen berichten