Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorbereiding kippen houden.


appelvrouw

Aanbevolen berichten

En dan heb je kippen, hennen om precies te zijn. 4 stuks... gezellig, lekker eitjes, (de volwassen dames leggen eindelijk beide) en dan.... gaat er om 7 uur 's ochtends 1 zitten kraaien... de trut! Ik heb geen haan want ja de buren he... en dan dit

 

en ik weet precies wie het is. En ja, dat is echt een hen... schijnt wel eens voor te komen. Heb ik weer ...

 

Echt! Te kraaien? Zeg maar kukelekuu? Kun je dat filmen?:)

~ Vita rosa est ~
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oriënteer je anders eens op http://www.kippenforum.nl. Daar is vast wel iemand die je van advies kan dienen. Welke soort wil je? Hoe jong moeten ze minimaal zijn? Wil ik een haan of niet? Wat als ze broeds worden? Waar vind ik in de buurt een betrouwbare fokker? Etcetera...

 

Wij hebben zelf 4 hennetjes en 1 haan, Cochin Krielen. Ze hebben 1200 vierkante meter eiland tot hun beschikking en lopen vrij rond (automatische kippendeur). We kochten ze bij een goede fokker in Zoetermeer, de jongste was 10 weken oud. Toen was al duidelijk dat de jongste een haan was. Ze gaf tevens aan dat als er toch een 2e haan bijzat, we deze om mochten ruilen. Overigens, als het onze achtertuin was geweest, hadden we geen haan genomen. De hennetjes, en je buren, kunnen heel goed zonder!

Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan heb je kippen, hennen om precies te zijn. 4 stuks... gezellig, lekker eitjes, (de volwassen dames leggen eindelijk beide) en dan.... gaat er om 7 uur 's ochtends 1 zitten kraaien... de trut! Ik heb geen haan want ja de buren he... en dan dit

 

en ik weet precies wie het is. En ja, dat is echt een hen... schijnt wel eens voor te komen. Heb ik weer ...

 

Echt! Te kraaien? Zeg maar kukelekuu? Kun je dat filmen?:)

 

Ik zal het een keer proberen, maar ze doet het maar af en toe. En aangezien ik 's ochtends vroeg nog geen lenzen in heb wordt het misschien een wat moeilijk filmpje haha. maar helemaal haans klinkt het niet. het is meer een huHuuuuu zo iets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, wat grappig, de hen die doet alsof ze haan is. Ik heb inderdaad ook gelezen dat het vaker voorkomt, bij ontstentenis van hanen.

 

Mijn probleem heeft zich al opgelost waarschijnlijk, ik was inderdaad met een half oog toch marktplaats in de gaten aan het houden, en zag een advertentie van iemand die broedeieren en volwassen hennen van Australorps en Blauwe Hollandse kippen verkoopt, en ik had er een goed gevoel bij. Even een mailtje gestuurd of die hennen ook vrij tam waren en heb nu net een mailtje terug dat ik van harte welkom ben om langs te komen en dat we dan samen een koppel tamme hennen voor me uit kunnen zoeken. Dat klinkt super, wat mij betreft Ik vind de Australorp ook een heel aantrekkelijk ras, en voldoet ook aan mijn eisen (kalm, niet vliegerig, goede legger, weinig neiging tot broedsheid) dus ik denk dat dat m wordt. Echt zó leuk Van t weekend tussen andere kluswerkzaamheden door gauw de omheining fiksen en even langs de Welkoop voor voer en dan hoop ik dat ik ze begin volgende week kan halen.

elizabet.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Update: De ren is af en sinds een week wandelen hier 2 Australorp dames rond. Ze zijn vreselijk leuk en leggen goed (en ik heb er al de nodige avonturen mee beleefd, op de tweede avond dat ze er waren was ik ze kwijt, deurtje naar het nachthok was dichtgewaaid dus ze konden niet op stok! Da's natuurlijk drama, en ze hebben zich blijkbaar over de omheining van de ren gehesen om op zoek te gaan naar een slaapplek. Ik stad en land afgezocht (om 1.00u s nachts), bleken ze op de schutting te zitten (ernstig balancerend, ik begreep meteen waarom een zitstok zo breed moet zijn) Heb ze kunnen vangen maar daarvoor moest ik wel bij de buurvrouw door de tuin en over de trampoline klauteren, op de terugweg ook met een misbaar makende kip in mijn armen Gelukkig heb ik een goede relatie met de buurvrouw...)

 

Ik ga toch nog wel een net over de ren spannen, de kleinste van de 2 heeft klaarblijkelijk besloten dat een ren saai is, en ontsnapt 2 keer per dag. Nu kunnen ze prima in de tuin loslopen (is veel gezelliger ook) maar voor dagen dat ik niet voor donker thuis ben vind ik het toch prettiger als ze in de ren blijven, roofdiersgewijs. Wat ook super is is dat ze steeds minder schuw worden, ze eten vooralsnog niet uit mijn hand (vind ik ook geen vereiste) maar ze durven al wel dicht bij me in de buurt te komen, waar ze eerst standaard achter het hok vluchtten als ik de ren binnen kwam.

kippen76761492714672.jpg

aangepast door Gast

elizabet.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...