Jump to content
Image Image Image Image Image

Featured Replies

Posted

Wij willen graag fruitbomen zetten, appels, kersen en hazelnoten.

Maar blijven twijfelen tussen laagstam of struiken, dit IVM de plaats die we hebben.

Wie heeft er ook struiken staan en wat is de opbrengst aan fruit ervan? Hoever staan de struiken bij u uit elkaar?

Want als de opbrengst van fruit ook goed is aan struiken wil ik graag struiken zetten, dan zet ik liever een struik meer.

Vriendelijke groetjes, Sabien.

Ik heb wel ervaring met mijn kersenboom, maar die is wel 4m hoog waarvan ik elk jaar kersen krijg.

Van struiken heb ik geen flauw benul van, maar ik zou toch liever een laagstam kiezen omdat het mss makkelijker is om te snoeien...

Ik adviseer ook te kiezen voor laagstam en dan wel voor zgn zwakke onderstammen. Hierdoor is de boomomvang beperkt te houden. De bomen dragen eerder vruchten en deze zijn van "normaal" formaat.

# Bij kers is dat GiSelA5 onderstam (bv Kordia)

# Bij appel is dat M9 onderstam (veel keuze)

# Hazelnoot ...op onderstam? zou ik niet weten....

voor meer achtergrond zie o.a.: http://www.fruitlent.nl/onderstammen.html

gr. Bert

Misschien kan ik nog een aanvulling geven, staar je niet blind op zwakgroeiende onderstammen,.. ze blijven welliswaar kleiner, dragen eerder en meer vruchten dan op reguliere onderstammen maar moeten wel gesnoeid worden om klein te blijven. Ook het type boomvorm (snoeiwijze) is hierin bepalend. Pas op met de onderstam 'Colt' bij veel Tuincentra, en fruitboom telers worden kersenbomen aangeboden als "zwakgroeiend' en zijn ge-ent op onderstam 'Colt' geen aanrader, gevoelig voor strenge vorst maar wordt ook zo'n 6 meter,.. voordeel voor de fruitboom handelaar is dat deze onderstam minder kost dan een Gisela ,. lees goed het label welke onderstam hierop vermeld staat,.. zoniet dan moet je helaas afgaan op de blauwe ogen van de verkoper. (en die hebben ze dan bijna allemaal)

Een ongesnoeide zoete kers op de (zwakgroeiende onderstam Gisela 5) kan makkelijk de 4 meter halen,... een aanduiding als 'Laagblijvende Onderstam' is dus heel betrekkelijk, ga eerst eens wat lezen, Ook is het niet vanzelfsprekend om een fruitboompje te planten en hiervan vruchten van te kunnen oogsten,.. er komt echt meer bij kijken. Een hazelaar daarentegen geeft altijd noten, hoef je niet naar om te kijken maar wordt een brede struik. Maar een noot is geen fruit,..

Een noot vind ik wel fruit, maar daarin verschillen denk ik onze meningen

Colt wordt inderdaad van nature vrij groot, maar is met snoeien goed in toom te houden. De productie is lager dan Gisela 5, en voor iemand die zoveel mogelijk kersen wilt is de keuze ook makkelijk. Maar pas op: veel mensen gaat het niet persee om de hoge productie. Veel mensen vinden het gewoon leuk en mooi om een fruitboom te hebben, en dan is een Colt ook prima (en voor zulke mensen is de € 6,- a € 7,- meer het ook niet waard.)

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Ik zou het advies van Persica nog willen bijtreden: geen fruitboom kopen zonder een duidelijke vermelding van de onderstam.

En de grootte van een laagstam is afhankelijk van de onderstam en jouw grond, maar het is niet altijd even eenvoudig om bomen aan te schaffen op de laagst groeiende onderstammen.

Kersen op Gisela 5 onderstam vind je bij de meeste goede boomkwekers, maar laagstam appelaars, perelaars en pruimenlaars hebben meestal een wat sterkere onderstam (bomen van 3,5 m hoog op goede grond).

En Frank... 6 EUR verschil tussen Colt en Gisela5 onderstam is volgens mij wel de moeite waard. Zo'n kerselaar met een Colt onderstam wordt dan misschien een mooie grote boom, praktisch is hij helemaal niet...

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

En Frank... 6 EUR verschil tussen Colt en Gisela5 onderstam is volgens mij wel de moeite waard. Zo'n kerselaar met een Colt onderstam wordt dan misschien een mooie grote boom, praktisch is hij helemaal niet...

Ik zeg niet dat het niet het verschil waard is, ik zeg alleen dat sommige mensen het het verschil niet waard vinden. Er zijn ook mensen die een kersenboom zaaien, omdat ze uberhaupt een boom op onderstam het geld niet waard vinden.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

• 2 weeks later...
  • Author

We hebben laagstambomen gekocht. 3 kerselaars, 4 appelbomen en 2 walnoten. Laat ze maar groeien, kan niet wachten om in de komende jaren fruit uit eigen tuin te kunnen eten.

Groetjes, Sabine.