Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, dit is mijn eerste bericht op dit forum, ik ben mijn tuin aan het opknappen en wil ik graag een kas plaatsen voor mijn moestuin.

Mijn groente tuin is ongeveer 60 vierkante meter. 6 meter diep 10 meter breed.

Mijn vraag is wat is een ideale maatvoering voor een kas?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groet,

John

Geplaatst:

nou, ik denk dat dat van een hoop dingen afhangt...

Heb je een goede plek met veel licht? Geeft de kas dan niet teveel schaduw op je groenten? Waarvoor wil je een kas gebruiken?

- opkweek en wat tomaten? dan heb je aan 2x1,5 genoeg (twee grondjes van 0,6 en een smal pad van 0,3 en een kweektafeltje op de kop)

- vroege voorjaarsgroenten en veel tomaten? dan is 2x3 beter (twee grondjes van 1,2 en een smal pad van 0,3 en een kweektafeltje op de kop)

- verwarm je en hou je veel van sommige tropische planten? 6x10 is ok

Geplaatst:

Beste Rob,

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb in een heel ver verleden een moestuintje gehad.

Verder heb ik nog niet zoveel ervaring in het onderhouden en beheren van een moestuin.

De moestuin die ik nu heb wordt door iemand anders gebruikt.

Dit komt omdat wij een ander huis hebben gekocht en de vorige bewoner leende de grond uit aan diegene die nu de moestuin beheerd maar het is wel mijn grond. Moeilijk verhaal

De kas geeft geen schaduw aan de moestuin zelf, ik dacht zelf een kas van 2,5 x 5 is dit te groot?

Groet,

John

Geplaatst:

Lijkt mij een mooie maat. Zelf heb ik 3.2 x 5 en die gaat met gemak vol

Wel handig om het water op te vangen zodat je makkelijk water kunt geven. Die 1000 liter vaten zijn niet duur (ben de naam even kwijt maar meestal wel op marktplaats te vinden)

Geplaatst:
Wel handig om het water op te vangen zodat je makkelijk water kunt geven. Die 1000 liter vaten zijn niet duur (ben de naam even kwijt .......)

IBC-container, raad je wel aan naar een zwarte of een met een metalen omhulsel te zoeken. Heb je minder last van algengroei in het water (gaan eventuele sproeiers zo lekker verstopt van zitten )

Geplaatst:

Hallo,

Bedankt voor alle antwoorden hier heb ik wat aan.

Zijn er items die je echt noodzakelijk zijn in een kas?

Een water ton die heb ik heb van 200 liter kan eventueel water uit de sloot halen is dit een goed idee?

Ik heb al gezocht op internet naar verschillende type kassen zijn er merken die een hele goeie prijs kwaliteit hebben?

Juist een lage of met schuine kanten?

Groet,

John

Geplaatst:

Voor een kas van 5 meter heb je twee luchtramen nodig, schuin tegenover elkaar.

Je kunt kiezen voor automatische raamopeners maar die moet je dan wel in de winter weghalen anders vriezen ze stuk (werkt op basis van gel die uitzet bij warmte).

Verder rondom dikke metalen draad op goothoogte zodat je daar touw aan kunt vastmaken om je tomaten/komkommers op te binden.

En ik heb ook een storltje in de kas. Kun je in de koude periodes even lekker binnen zitten en genieten.

Wat voor materiaal hangt ook een beetje af van waar de kas komt te staan. Ik woon redelijk dicht aan de kust op een open stukje. Het kan hier dus nogal waaien, en daarom heb ik gekozen voor een ouderwetse kas (tweedehands kasmaterialen) met glas, goede fundering en stormbeveiliging.

In de buurt van Naaldwijk zitten nogal wat hobby-kassenbouwers. Maar dat is wel duurder dan lichtere kassen met kunststof ramen.

Qua hoogte: liever wat hoger voor beter klimaat. Ik heb rechte wanden, ca 2 meter goothoogte geloof ik en ca 2.5 m nokhoogte.

Maar het blijft ook een beetje een persoonlijke keuze. En tomaten kweken kun je in alle modellen wel doen volgens mij.

Succes!

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb een aantal belletjes gepleegd nu wil ik graag een kas die gemaakt is van een oude kassen. Deze zijn volgens mij het degelijkst. Ik had op deze site een adres gezien van een bedrijf in belgie.

Ik heb nu een moestuin 100m2 zonder kas deze wil ik gaan verkleinen naar 60m2 met kas.

Kan je beter een grotere kas 3,3 x 6 nemen en minder buiten ruimte of juist een kleinere kas 3,3 x 4,4 meer buiten ruimte?

Ik wil graag tomaten paprika's, komkomers en platen voor in de tuin kweken.

Wij hebben een achtertuin va ongeveer 350 m2 van ongeveer 35m diep en 10m breed.

Is een kas goed zelf plaatsen?

Bedankt voor de antwoorden.

John

Geplaatst:

Hoi,

Ik heb hobbyserrestappeart gebeld de prijs voor een kas van 3,35 x 6 koste 1110€ + fundering 120€ + bezorgkosten 100€ totaal 1330€ nog wel zelf te plaatsen.

Twee ramen hand bediend en een scuifdeur.

Plaatsen kost 375€ goed te weten dat dit goed zelf te doen is.

Volgens mij is dit een hele mooie prijs voor een kas van meer dan 18 m2.

Groet,

John

Geplaatst:

Is wel duurder dan wat ik betaald heb voor een 1/3de grotere en 2 dakramen meer.

Maar herinner me nog dat de prijs die ik telefonisch gekregen had duurder was dan de uiteindelijke prijs die ik ter plaatse gekregen heb.

Misschien iets te maken met vraag en aanbod!?

Ik heb de mijne besteld in oktober en geleverd in november, das op einde seizoen, misschien was dat de prijsmindering?

Geplaatst:

Ik had ook nog gevraagd voor een iets kleinere 3,35 x 4,44 die koste 100 euro minder. De profielen de profielen zijn hetzelfde alleen kort ie ze af de rest is afval.

Het is altijd beter om het in het laag seizoen te kopen, kan je inderdaad makkelijker over de prijs onderhandelen.

De prijs die jij betaald hebt was wel heel goed ook nog twee automatische dakramen erbij die kosten ook nog wel wat.

Het is wel beter om er gelijk een fundering bij te nemen?

Geplaatst:

Fundering heb je nodig, op wat ga je die anders zetten, is in feite een verkoopstruukje deze prijs gescheiden te geven.

Is zoals je een auto koopt en de verkoper de banden er appart bijrekent.

Denk eraan die fundering is uit beton, een paaltje is nog op te heffen, een zijplaat weegt iets van 50 kilo en die mag je niet plat dragen, wel op zijn kant.

De dakgoten zijn ook best zwaar, de langste worden aan 6 meter geleverd.

Maar heb alles alleen naar de plaats delict gedragen, de ruiten per 2 stuks.

Hier https://www.moestuinforum.nl/opbouw-glazen-serre-t3405.html?hilit=opbouw%20serre zie je de opbouw.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...