Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Welke verzorging op dit moment?

Vlinderx

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een gevarieerde groente- en fruittuin op zandgrond.

Nou heb ik vorig jaar voorjaar een bodemonderzoek laten doen en daar kwam uit dat mijn grond te weinig voedingsstoffen bevat. Ik heb kort daarna paardenmest gebruikt om dit wat op te vijzelen. Mijn gewassen groeiden redelijk goed dit jaar.

Wat kan ik momenteel het beste doen met de grond om een gezonde bodem te creëren dit jaar? Ik heb alles vorige week al eens omgespit. Ik heb ook wel eens gehoord dat het nu nog te vroeg is om te gaan bemesten omdat de voedingsstoffen tegen het voorjaar dan alweer verdwenen zijn.

Ik ben overigens niet van de kunstmatige meststoffen en doe alles het liefst biologisch.

Vast bedankt voor de tips.

Don't dream your life. Live your dreams..

Paardenmest is snel verteerd en opgebruikt en moet je elk jaar opnieuw toevoegen. Je zou koeienmest onder kunnen spitten en dan door de bovenste laag veel compost aanbrengen, en dat steeds aan blijven vullen. De koemest en compost ben je niet snel kwijt. Je grond verbetert er duurzaam van. Dan kun je nog ter plekke bij je gewassen gedroogde koemestkorrels strooien, er is dan geen verspilling. Komende winter kun je ook eens een groenbemester zaaien en die in het voorjaar van 2014 onderspitten.

En tijdens het komende seizoen kan je steeds veel compost en plantenresten (zonder zaad) tussen je planten leggen/werken. Dat onderdrukt ook het onkruid, en langzaamaan wordt je grond steeds beter. Er moeten gewoon lekker veel dode planten in de grond komen Wormen (en vele andere beestjes in de grond) zijn daar gek op, en die helpen je grond luchtig en voedzaam (poep!) te maken.

Ik heb ook arme zandgrond, al zit er wel aardig wat stikstof in (ondergeploegd gras, en 3 a 4 jaar geleden werd er nog vaak mest uitgereden op die grond). Op de plekken waar ik al 2 jaar elke keer compost, gemaaid gras, zeer fijn hooi, en andere 'zooi' neergooi, daar stikt het van het bodemleven. Je hoeft maar een schepje in de grond te steken en er komen meerdere pieren boven.

Probeer eens wormencompost, ook wel vermicompost genoemd. Veel rijker dan alle andere compost. Een ontzettende boost voor iedere tuin. Wel met mate gebruiken bij jonge of gevoelige planten (helemaal in potten) aangezien de hoeveelheid voedingsstoffen heel snel beschikbaar zijn. Planten kunnen, als het ware, een overdosis krijgen.

• 6 years later...

Ik wil zelf ook een andere (vruchtbare) bodemstructuur creëeren. Heb op dit moment last van dikke kleiachtige grond, woon namelijk in Noord-Holland aan zee Volgens deze pagina https://verzorgen.net/tuinplanten/ staat dat je een vruchtbare en goeie structuur kan verwezenlijken als je een combinatie gebruikt van organische meststof en compost. Wellicht is het ook handig om wat standaard moestuingrond van de Intratuin toe te voegen...