Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Hier nog zo'n bewijs dat het veel te vroeg is om nu al tomaten te zaaien . Deze zijn eerder gezaaid dan die van Henk , op 9 januari , en zouden nu wat hun grootte betreft al de vollegrond in moeten. Planten van dit formaat , net zoals de jongere planten van Henk die steeds sneller zullen gaan groeien als hij ze niet opruimt, kun je nauwelijks bewaren tot ze in mei de vollegrond in kunnen . Zou je dat toch willen dan heb je een flinke vorstvrije ruimte nodig met veel licht en zul je ze nog een paar keer moeten verpotten. Uiteindelijk schiet je met al die moeite niet veel op. De wat vroegere oogst t.o.v. later gezaaide tomaten weegt niet op tegen al het gesukkel dat je er mee hebt.

Dat ik deze planten toch gezaaid heb is omdat het hybrides zijn en bestemd om er in maart stekjes van te nemen . Die stekjes zullen rond half mei planten geworden zijn van het formaat dat nu de ouderplanten hebben en dan klaar zijn om de vollegrond in te gaan.

IMG309288961392636647.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
Wel weer een bewijs dat idioot vroeg zaaien geen enkel nut heeft. Ze zouden pas over 3 maanden de volle grond in kunnen. Je kunt je voorstellen dat de planten ruim voor die tijd echt niet meer binnen te houden zijn. Zolang ik de ruimte heb laat ik ze staan, maar ze zijn uiteindelijk bestemd voor de vuilnisbak..

Geen idee hoeveel ruimte je hebt en hoeveel moeite je wilt doen, maar als je ze in pot zet zou je ze overdag buiten kunnen zetten en 's nachts binnen (ookal is het NU nog wel erg koud buiten, maar vanaf begin april bijv. is dat overdag wel beter)

Geplaatst:

Dennis, dat gaat in de praktijk niet werken. Je advies geeft ook valse hoop aan beginners die misschien vroeg willen gaan zaaien.

- Elke dag, ieder uur moet je het weer in de gaten halen, en al dan niet gaan zeulen met die planten.

- Bij iedere keer krijgt de plant weer een warmteverschil te verduren

- Eventjes buiten zetten kan pas vanaf april, alleen bij echt lekker weer. Zeker niet vóór 11:00u, zeker niet ná 17:00u. Je moet dus de hele dag thuis zijn.

- Juist mooie temperaturen in april overdag (helder weer) gaan gepaard met lage temperaturen 's nachts. Kans op nachtvorst is levensgroot.

- Één keertje vergeten binnen te halen betekent een forse koudeschok, of zelfs bevroren en dus direct morsdode planten.

Gewoon binnen zaaien begin/midden maart voor de koude kas, midden/eind maart voor de volle grond.

Geplaatst:

Ach, ieder heeft zo zijn eigen zaai methode. Ik heb in al die jaren tuinieren wel geleerd dat er geen vaste vuistregels zijn, maar dat je juist op zoek moet naar wat voor jou werkt.

Ik zaai zelf halverwege januari mijn (cherry)tomaten al en deze staan zonder fileren elk jaar weer prachtig binnen groot te worden. En ze gaan ook gerust naar buiten met mooi weer, als het kan in maart al! Natuurlijk haal ik ze dan 's nachts binnen.

Voor mij werkt dit perfect. De tuin leert je vanzelf wat voor jou de beste manier is.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

De hoofdreden dat ik ze begin februari al zaai is dat ik niet langer wil wachten

Dat is ook de reden dat ik m'n pepers 2 januari al heb gezaaid.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Ik heb mijn tomaten afgelopen donderdag gezaaid.

Gister stond 80% boven.

Vzn de warmte matjes gehaald en lekker licht gezet.

Ze krijgen hier eigenlijk een zelfde behandeling als pepers/paprika's.

Hoewel die wel een aantal weken eerder gezaaid worden bij mij..

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic