Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer tomaten zaaien?

Antoine

Recommended Posts

Dat ligt er aan of je ze voor in een kas of voor buitenteelt zaait.

Buiten kun je tomaten niet voor pakweg half mei uitplanten. Als je nu zaait...verspeent...zijn in april je planten al behoorlijk groot en heb je er misschien geen echte plek meer voor om ze tot de uitplant mooi gedrongen en hanteerbaar te houden. En een hele grote plant geeft je niet echt een grotere opbrengst.

Daarom wacht ik tot eind februari/begin maart om mijn plantjes te zaaien (en sommige kleinere soorten zelfs pas in april).

Als je in een kasje wilt verder telen (of eventueel in potten in een serre of zo) , dan kun je nu wel al zaaien. Maar dan zou ik het zaaien toch wat spreiden (nu een deel en over 2 maanden nog een deel) aangezien de eerste planten dan al vrij vroeg in de zomer "op" en minder productief geraken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik zaai al mijn tomaten pas begin maart, zowel diegene die in de serre komen, als degene die buiten in een pot staan. Je moet ongeveer 8 weken (ong. 2 maanden) rekenen tussen zaaien en uitplanten. Als je ze nu zaait zul je ze half maart moeten uitplanten in de serre en dan zul je zeker nog regelmatig de serre moeten verwarmen, want er komen dan zeker nog wel wat vorstnachten. Als je ze nu zaait moet je ze ook nog een hele tijd binnen houden en dan moet je toch al een heel lichte en warme plaats hebben want anders gaan ze al direct veel te lang opschieten en zit je later met de problemen.

Mijn pepers en paprika's zaai ik wel een maandje vroeger maar die hebben ook wat meer tijd nodig om op te groeien.

Beste mensen, ik dank jullie hartelijk voor jullie berichtgevingen...

Het lijkt me dan ook het beste uw tips ter harte te nemen en de snoezepoesjes maart te zaaien.

Deze zullen mijn humeur ten goede komen, want ik ben zwaar aan het stoppen met roken, jaja...

Alle gekheid op een stokje, allemaal bedankt!

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Ik heb er vorig jaar eind februari (20/2) een aantal mee gezaaid met mijn pepers en ananaskers. Die waren half april al 30 cm hoog en moesten eind april dringend uitgeplant (begonnen al bloemen te vormen) maar toen was het nog veel te guur en te koud. Die lading is volledig verloren gegaan.

Als je geen kas hebt waar je de planten al in april veilig neer kan zetten, is het inderdaad verstandiger om pas halverwege maart te zaaien.

En Antoine, als je graag al iets wilt zaaien dan kun je wel met de pepers en paprika's beginnen. Die groeien veel minder snel dan tomaten en hebben ook meer tijd nodig.

Ik had ze afgelopen jaar op 14 februari gezaaid, waren uiteindelijk lastig om zolang binnen te houden: Vrij groot.. tot 40cm ofzo. Gardenners delight al richting de 60cm.

Ze hebben uiteindelijk veel tomaten gehad, maar hadden in het begin wel erg ongezond blad... Heb uiteindelijk het idee dat ergens in maart zaaien geen eens vertraging hoeft op te lopen: Je hebt gezondere planten zodra ze naar buiten gaan... Gezondheid lijkt mij belangrijker dan de lengte enz.

Edit; toevoeging; ik heb geen kas

Edited by Guest

• 1 month later...

Heeft iemand van jullie al eens geprobeerd om planten die lang binnen moeten blijven steeds in te dunnen? Het ziet er drastisch uit, maar het lijdt tot stevigere en productievere planten als ze uiteindelijk naar buiten gaan

Mijn ervaring, alleen met buitenteelt:

Eind maart zaaien is vroeg genoeg. De planten zijn dan half mei (afhankelijk van de soort) zo'n 20 a 30 cm groot. En veel groter wil ik ze binnen niet hebben, dat vraagt teveel verzorging (2x per dag water).

Omdat ik ieder jaar merk dat er buiten in mei weinig gebeurt (niet warm genoeg), ga ik ze nu pas in de eerste week van april zaaien (uiteraard binnen), en tot eind mei binnenhouden.

(Als ik er half maart aan denk, dan zaai ik dan er een paar van één soort. Eentje daarvan gaat dan rondom 15 mei naar buiten, de later gezaaiden pas eind mei. Ik doe dan een verslagje van het verschil)

Edited by Guest

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Ik heb zelf ook nog nooit zelf tomaten gezaaid .

Ik kocht ze altijd op de bloemenmarkt maar toen vond ik 2 leuke zaaisels bij vreekens zaden .

Dus dit jaar probeer ik het zelf ook .

Ik gebruik een zaaikalender dat ik een jaar , misschien 2 jaar geleden hier heb gevonden op het forum .( velt-tuinkalender )

Hierin staat dat je ze kan voorplanten on warm glas of binnen vanaf 13 maart .

Ik wacht zeker zolang .

• 1 month later...

Twee jaar geleden heb ik half maart in huis tomaten voor gezaaid waarna ik ze zo rond mei in de kas heb gezet. Bij het opbergen van zaden heb ik toen (half mei )wat zaad in de kas laten vallen. De tomaten die daaruit kwamen werden uiteindelijk net zo groot en gaven net zoveel oogst als de voor gezaaide zusjes.

In de kern van alle problemen schuilt een kans

• 8 months later...

Ik zaai ze in de 2de week van februari.

Begin april gaan ze de kas in. Ik laat ze de eerste weken wel in potten staan zodat ik ze in geval van nood (als het vriest) een nacht binnen kan zetten.

Vorig jaar had ik 1 mei m'n eerste tomaatje dat begon te groeien.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

• 1 month later...

Ik lees in de moestuin seizoen blogs dat er al driftig tomaten gezaaid zijn. Dat lijkt me voor de koude kas erg vroeg, en voor de volle grond veel te vroeg. Ik heb even een foto van vorig jaar, 14 april, opgezocht:

img0708k95091365957697.JPG

Kijk, dat bedoel ik nou: vroeg zaaien, wat hep ut voor nut?

Roma VF, op 12 maart gezaaid. En nu (14 april) nog zeker een maand binnenhouden?

Gelukkig is dit een testkonijn. De echte zaai was pas op 1 april

Vorig jaar heb ik ze denk ik in de helft van februari gezaaid.

Ik heb toen verschillende plantjes dieper in de grond moeten steken omdat ze te snel en te dun opgroeiden.

Als je vroeger zaait kan je vroeger oogsten...in een koudes kas.

dat heb ik vorig jaar ondervonden. Hoe groter en ouder de planten zijn, hoe sneller je kan oogsten.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Ik heb ze vorige jaar half maart gezaaid en het was een paar weken te vroeg (ik had toen geen kas). Deze jaar ga ik kijken of het warm is of niet en afhankelijk van dat begin maart of midden maart zaaien (nu heb ik wel een kas). Ik weet niet waarom, maar ik heb het gevoel dat het deze jaar vroeger warm wordt, maar je weet nooit.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Ik heb vorige week gezaaid, maar volgende maand kan het ook nog prima. Ik kweek ze op in een propagator, en als ze een cm of 8 zijn dan verpot ik ze in 11L potten gevuld met coco. Als de temperatuur omhoog gaat zet ik ze buiten in de zon uit de wind en in de avond weer naar binnen. Als het geen mooi weer is laat ik ze mooi binnen staan de hele dag. half mei zet ik ze in volle grond, dan zijn de plantjes gemiddeld een cm of 50. Maar je kan het beste gewoon beginnen en zelf proberen. Daar leer je het meest van

Tuinieren is goedkoper dan therapie, en je krijgt ook nog tomaten.

Op 21 januari heb ik tomaat Rose de Bern gezaaid. Alleen als kiemtest.

Nu, 17 februari (dus 27 dagen na zaaien), plantjes staan onder kunstlicht, in P9 potjes:

IMG0371k65431392622431.JPG

Kiemtest geslaagd.

Wel weer een bewijs dat idioot vroeg zaaien geen enkel nut heeft. Ze zouden pas over 3 maanden de volle grond in kunnen. Je kunt je voorstellen dat de planten ruim voor die tijd echt niet meer binnen te houden zijn. Zolang ik de ruimte heb laat ik ze staan, maar ze zijn uiteindelijk bestemd voor de vuilnisbak.

Het echte zaaien doe ik pas vanaf midden maart.