Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Sapcentrifuge

Missmass

Recommended Posts

Dag allemaal,

Omdat het afgelopen seizoen (wat meteen ook mijn eerste was) alles zo goed is gegaan (behalve de radijsjes ), heb ik behoorlijk wat plannen voor het komende seizoen. En omdat ik nog veel meer fruit en groenten ga zaaien, hoop ik natuurlijk op veel meer oogst! En omdat ik niet van de frisdranken ben maar juist van de sapjes, heb ik een sapcentrifuge aangeschaft. Zo eentje waar je de appels en kiwi's met hele schil in kunt mikken en die het pulp van het sap scheidt.

Ik heb zojuist mijn eerst sapje gemaakt: appel, kiwi, komkommer, en wat was het lekker!! Ik ben ook van plan er soepen mee te maken. Wie van jullie gebruikt er ook een sapcentrifuge en wat maken jullie er zoal mee?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Ik heb een sapcentrifuge van Braun. In het najaar gebruik ik hem voor appelsap van eigen boom. Ook druiven- en wortelsap maak ik er mee. In het verleden heb ik er bietensap mee gemaakt, maar eigenlijk vind ik dat niet echt lekker.

Het zou trouwens niet in me op gekomen zijn om zo'n harige kiwi daar compleet in te gooien...

Maar je brengt me zeker op een idee om komkommer met bijvoorbeeld tomaat o.i.d. er in te doen.

Ik gebruik hem trouwens ook voor het maken van bessensap om in te vriezen.

Het dikke geperste sap van de rode, witte en of zwarte bessen zet ik dan in de koelkast weg met een scheutje citroensap. Dan ga ik de pulp in een pan doen met water wat basterdsuiker en een snufje kaneel. Als dat goed gekookt is, zeef ik de waterige pulp. Na afkoeling meng ik het met het rauwe sap. Goed roeren en kan gedronken worden en eventueel ingevroren.

Wij hebben de sapcentrifuge van Phillips aangeschaft om de weerstand van de dames in het gezin na het doormaken van een lichte long ontsteking bij vrouwlief en bij dochterlief een goede ontsteking van de hoofd holten, wat te verhogen. Tenslotte in het dagelijkse eten zit zo weinig nuttige voedingsstoffen (door o.a.a bodemuitputting, overbemesting, het ontbreken van de juiste mineralen e.d.) dat je echt niet voldoende hersteld. Wij kopen fruit en groente op de wekelijkse markt en gebruiken die. Als sinds jaar en dag komen wij bij een groente kraam die naast de groente en fruit van de veiling, eigen verbouwde groente en fruit verkoopt. Met een leuke prijs kwaliteit verhouding.

Wij zijn nog niet zo lang bezig en maken de volgende recepten

Drank: voor 1 liter; 6 appels, 2 kiwi's en een trosje witte druiven. Geweldig lekker.

Groente drank: voor 1 liter; 1 komkommer, 2 stelen selderijstengel, 1/2 venkel, bospeen, stukje verse gember.

Om sappen te persen voor soepen zou ik persoonlijk niet doen vanwege het ontbreken van de noodzakelijke vezels. Soep zou je zo kunnen maken om echt alle stoffen tot je te nemen. (wortelsoep bijv.) 1 kg wortels grof geraspt, 2 aardappelen, 1 prei in ringen, wat bleekselderij of knolselderij, groenten bouillon, ui fijngesnipperd. Doe de uien in de pan en laat ze glazig worden, voeg vervolgens de wortels, de aardappelen, de prei, de stukken aardappel en de bleekselderij toe en blijf zachtjes omscheppen tot de massa zacht begint te worden. Blus de massa met de bouillon af en laat zachtjes koken tot alle groenten zachter zijn. Houd wat bouillon bij de hand en pureer de soep met een staafmixer. De groenten kun je dan zo fijn pureren als je wilt. Breng de soep op smaak met in ieder geval peper en zout. Ikzelf doe er chilipeper, kerrie, komijn en karwei aan toe om een lekkere pittige aardse combinatie van smaken te maken.

Met deze basis bewerking kun je naar harte lust de ingrediënten aanpassen, veranderen zoals het je naar gelang de oogst uitkomt en gegarandeerd blijft al het goede van moeder natuur tot je beschikking.

Je zou de sapcentrifuge ook kunnen gebruiken om bijv, vlierbessensaus e.d. te maken.

Met een sapcentrifuge kan je meerdere kant en is een nieuwe wereld onder handbereik gekomen.

Veel plezier met de ontdekkingsreis en als er wat moois op het pad komt, ik houd mij aanbevolen.

Met vriendelijke groeten.

• 2 weeks later...

Ik heb ook een sappers en gebruik die om vruchtendap voor onszelf te maken, maar ook om groentenmix voor de honden te maken. Voor dat laatste meng ik de pulp dan weer met het sap en vries het dan in. Honden kunnen namelijk de cellen van de groenten niet goed verteren, maar wel als het tot pulp gemalen is

Oh Manuela, dat is zonde zeg! Het pulp uit de mijne is zo goed als droog als ik sap heb gemaakt, dus ben hier juist heel tevreden. (en de mijne was niet eens van een heel duur merk )

Heb nu even een heel zuur sapje gemaakt, vind ik lekker. 1 granny smith appel, 1 limoen, flink stukje gember, en een kiwi. Mmm!

Ik heb de Philips sapcentrifuge HR1861, vrij modern en er passen hele appels en bieten in, dus niet snijden. De pulp is kurkiedroog dus er wordt vrijwel niets verspild.

Wij gebruiken hem voor sapjes:

Appelsap, perensap, bietenappelsap, wortel en tomaat, noem maar op. Lekker is er een takje kruiden bij te doen, dus bij worteltomaat een takje basilicum. Bij de bietenappelsap een paar tenen knoflook, bij de perensap want munt, en bij de appel citroenmelisse.. yummie

(kruiden voeg ik later toe behalve de knoflook die kan de machine in, gekneusd en even laten trekken, dus niet in de centrifuge)

Verder ook voor gelei en jammetjes, bijvoorbeeld appeldruifrozemarijn jam. Eerst sap persen daarna gelei maken, heel makkelijk en snel.

Goh, wat een goed idee! Had er zelf nog helemaal niet aan gedacht kruiden bij te doen! En dat terwijl ik die wel aan het opweken ben!

Ik heb een hele goedkope centrifuge van Princess, maar daar gaan ook gewoon ongeschilde stukken fruit in. Een kiwi die 1 keer doormidden is gesneden met velletje en al, idem met de limoen en ook helemaal droge pulp.

• 3 years later...
Ik heb de Philips sapcentrifuge HR1861, vrij modern en er passen hele appels en bieten in, dus niet snijden. De pulp is kurkiedroog dus er wordt vrijwel niets verspild.

Wij gebruiken hem voor sapjes:

Appelsap, perensap, bietenappelsap, wortel en tomaat, noem maar op. Lekker is er een takje kruiden bij te doen, dus bij worteltomaat een takje basilicum. Bij de bietenappelsap een paar tenen knoflook, bij de perensap want munt, en bij de appel citroenmelisse.. yummie

(kruiden voeg ik later toe behalve de knoflook die kan de machine in, gekneusd en even laten trekken, dus niet in de centrifuge)

Verder ook voor gelei en jammetjes, bijvoorbeeld appeldruifrozemarijn jam. Eerst sap persen daarna gelei maken, heel makkelijk en snel.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een middel om sap te extracten van fruit om gelei te maken. Je commentaar viel me op omdat jij blijkbaar gelei hebt gemaakt. Ik was van plan om een stoomextractor te kopen die het sap warm extract ipv koud. Zou ik daar niet meer sap kunnen uithalen dan?

Stoomextractor

http://www.bmswijndepot.com/nl/Catalogus/Details/538/stoomextractor-inox-26cm?subid=22

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Ik weet niet of er meer sap uit zal komen, mijn sapcentrifuge haalt vrijwel al het sap wat er te halen is uit de vruchten, te zien aan de droge resten die overblijven. Ik heb zelf ook een stoomextractor maar nog steeds niet gebruikt Ik begreep wel dat daar soms wat water bij je sap terecht komt, wat de boel wat verdund en waardoor je ook niet zou kunnen vergelijken of er uit de een meer dan uit de ander komt.

Handig is dat het inderdaad warm is, voor sap kan je het zo de fles in doen en voor gelei hoef je het nauwelijks meer op te warmen.

Ik heb recent in een stockverkoop een Sana EUJ808W slowjuicer op de kop getikt om kleinfruit zoals bramen en rode besjes te ontsappen. Doet dit ook prima, de pulp is droog, de onderdelen zijn makkelijk te assembleren en te reinigen, en het werkt een stuk handiger dan alles opkoken en door een roerzeef halen.

Ik kan niet vergelijken met andere systemen en heb ook niet echt van tevoren opgezocht wat interessant kon zijn. Dit was gewoon een koopje dat ik niet kon laten staan...